Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Kaptenbloja

Avluftning Diesel tankar

Rekommendera Poster

Har en båt med 2 st dieseltankar på 150 L styck. Problemet är att när man ska tanka dom så måste man fylla dom tok sakta, annars bubblar dieseln upp direkt och rinner i sjön. Detta gör att det tar ca 35 min per tank, vilket inte gör mackägarna glada. Har kollat på avluftningen och den sitter ungefär mitt på påfyllningsröreren??, på båda tankarna. Detta kan väl inte riktigt funka eller?

Nån som har förslag om hur man på enklast sett fixar avluftning direkt i tanken. Är ju inte jättekul att borra i en dieseltank av plåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där är nog tyvärr inga bra genvägar... Borra hål i toppen av tanken och sätt en ordentlig genomföring till slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl manluckor i tankarna! Sätt avluftningarna på dessa. God jul/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej den konstruktionen måste göras om. Det är ju lika mycket luft som ska pressas ut som den mängd som tankas i och det går liksom inte ihop om de två ska mötas i slangen.

Det är inte så att du menar att avluftningsslangen går från toppen av tanken till mitten av påfyllningsslangen? Då är det isåfall lätt att dra ut den till fria luften. Att ha den dragen till påfyllningshålet är väl rätt sätt. Den får väl inte gärna ha ett eget utlopp som skvalpar ut när tanken börjar bli full eller när det gungar och tanken är full. Jag kommer inte på hur det ser ut på våran båt. Den brukar hosta ur sig när tanken börjar bli full men kommer inte på om det kommer ur påfyllningen eller från eget hål strax intill. Kan bli spill ibland dock om man fyller för fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avluftnings slangarna går från mitten på påfyllningsrören och ut genom skrovet i en liten genomföring. Håller med om att det inte lär funka då det enda som borde avluftas är just påfyllningröret. Tror inte det finns några luckor på tankarna, ser ut som hemmasvetsade plåtlådor.

Fick ett tips att tankarna ska va knökfulla med diesel om man ska borra för då är det minst risk för brand.

Är det vansinne att borra i tankar med diesel? Vill ju inte att båten brinner upp på kuppen Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

diesel är ju inte lätt antändligt. en bensin tank är det nog ett måste att den är full. då ångorna är  väldigt lätt antändliga. men diesel är det rejäl skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte våga borra en dieseltank. Kan tänka mig att det kan bli en del gaser som är riktigt lättantändliga.

Hellre skulle jag tömma den med pump eller vad som behövs och sen fylla den med vatten. Merjobbet är inte så väldigt mycket större och risken blir då noll att du går i luften.

Passa på att göra en ordentlig manlucka så kan du kolla bottensats och torka den helt torr innan du fyller den igen. I locket till manluckan kan du sätta avluftningen och ett evakueringsrör som går till botten av tanken. då kan du pumpa ut bottensatsen ett par gånger per år så du slipper dieselstopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat på avluftningen och den sitter ungefär mitt på påfyllningsröreren.

Ditt problem är jätte lätt att fixa.

Tabort slangen son kommer mitt på påfyllningrören tätta roren. ta en annat slang länge och koppla den till existerande sland och till en avlufning skrov genomföring som du har fixa på akterspegel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK då har man fått lite ideer att fundera på till våren.

Får nog göra en större insatts än jag först tänkt mig Glad

Tacka för svar o tips!

God Jul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan koppla varje tank till en ända luft slang och sedan koppla till en avlyctare filter.

Ser bilden frän Vetus katalogen.

post-29954-1394235731,4807_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att borra i en full diesel tank. Det du måste tänka på är att kyla när du borrar. Tryckluft är perfekt i det här samanhanget. Nu vet jag inte hur grovt påfyllningsrör du har men om det inte är för smalt kan du stoppa in en slang den vägen för avluftning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...