Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
rgsson

Mantåg ivägen för vinschhantag

Rekommendera Poster

Hej!

På min alpha sitter det undre mantåget ivägen för vinschhandtaget om jag sätter upp mantåget rakt bakåt. Har någon annan samma problem och hur har ni då löst det?
Själv fäster jag det undre mantåget i samma ögla som det övre mantåget på pushpit. Inte så snyggt, men det fungerar.

mvh
Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi knyter en liten lina emellan det övre & undre mantåget vid vinschen, fungerar också!

(Diva 39)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjéna Robert.

Detta problem hade vi med när vi hämtade våran båt i somras.
Jag valde helt enkelt att stanna med vinchen innan mantåget.

När jag sedan inventerade båtens tillhörigheter hittade jag ett vinchhandtag som var böjt uppåt. Så numera har vi inga problem med det längre.

Jag tror säkert att det går att köpa sådana handtag i en välsorterad tillbehörsaffär. Om inte så får dom beställa för dig.
Ett vanligt handtag kostar ca. 250:- till 500:-. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att ett vinklat handtag är mycket dyrare.
Om så är fallet så pruta.

God jakt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan egentligen inte alls svara på frågan, har bara en liten reflektion i ämnet skotvinschar, nämligen...

Varför sitter handtaget överst på enkla skotvinschar, nuförtiden? Mina gamla oväxlade i äkta pertinax (heter det så, brunfärgat och fiberikt material ?) från engelska Tuph fittings har hängt med sen 70-talet. De har handtagen under den roterande trumman men börjar nu bli slitna, och båtbutikerna verkar bara kunna erbjuda toppmatade vinschar ? Det är ju opraktiskt att snabbt linda 2-3 varv, om ett utstickande handtag som då samtidigt är i vägen 2-3 ggr!? Att flytta bort handtagen mellan varje krysslag likaså. Stora utväxlade vinschar...ja där kan jag möjligen förstå det...men små ?.... kunde man då, så kan man väl nu?

Av mitt inlägg framgår väl f.ö. att - som frågan egentligen gäller - möjligheten att snurra obehindrat varv efter varv, inte är aktuellt eller egentligen ens önskvärd. Finns inte plats för annat än fram-återgående rörelse för de där sista trög-inhämtade centimetrarna, helt enkelt. Behövs ju inte heller på en liten båt som en Amigo 23:a. Möjligen gäller detta även lite större båtar? Handtaget kanske inte behöver sitta överst och därmed vara i vägen för snabblindning, om typ 95 procent av halnings-längden kan ske utan vinsch?? Hala för hand, snurra på skotet på vinschen blixtsnabbt och pumpa det sista, funkar kanske väl så bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att man inte orkar dra in focken med första växel utan behöver den lättare när man pinkryssar i hårt väder. Då måste man dra med den lättare växeln hela varvet runt.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...