rgsson 9 Postad 19 December , 2008 Hej! På min alpha sitter det undre mantåget ivägen för vinschhandtaget om jag sätter upp mantåget rakt bakåt. Har någon annan samma problem och hur har ni då löst det? Själv fäster jag det undre mantåget i samma ögla som det övre mantåget på pushpit. Inte så snyggt, men det fungerar. mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chardonnay 0 Postad 31 December , 2008 Vi knyter en liten lina emellan det övre & undre mantåget vid vinschen, fungerar också! (Diva 39) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lil-Bossan 0 Postad 4 Januari , 2009 Tjéna Robert. Detta problem hade vi med när vi hämtade våran båt i somras. Jag valde helt enkelt att stanna med vinchen innan mantåget. När jag sedan inventerade båtens tillhörigheter hittade jag ett vinchhandtag som var böjt uppåt. Så numera har vi inga problem med det längre. Jag tror säkert att det går att köpa sådana handtag i en välsorterad tillbehörsaffär. Om inte så får dom beställa för dig. Ett vanligt handtag kostar ca. 250:- till 500:-. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att ett vinklat handtag är mycket dyrare. Om så är fallet så pruta. God jakt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Januari , 2009 Jag kan egentligen inte alls svara på frågan, har bara en liten reflektion i ämnet skotvinschar, nämligen... Varför sitter handtaget överst på enkla skotvinschar, nuförtiden? Mina gamla oväxlade i äkta pertinax (heter det så, brunfärgat och fiberikt material ?) från engelska Tuph fittings har hängt med sen 70-talet. De har handtagen under den roterande trumman men börjar nu bli slitna, och båtbutikerna verkar bara kunna erbjuda toppmatade vinschar ? Det är ju opraktiskt att snabbt linda 2-3 varv, om ett utstickande handtag som då samtidigt är i vägen 2-3 ggr!? Att flytta bort handtagen mellan varje krysslag likaså. Stora utväxlade vinschar...ja där kan jag möjligen förstå det...men små ?.... kunde man då, så kan man väl nu? Av mitt inlägg framgår väl f.ö. att - som frågan egentligen gäller - möjligheten att snurra obehindrat varv efter varv, inte är aktuellt eller egentligen ens önskvärd. Finns inte plats för annat än fram-återgående rörelse för de där sista trög-inhämtade centimetrarna, helt enkelt. Behövs ju inte heller på en liten båt som en Amigo 23:a. Möjligen gäller detta även lite större båtar? Handtaget kanske inte behöver sitta överst och därmed vara i vägen för snabblindning, om typ 95 procent av halnings-längden kan ske utan vinsch?? Hala för hand, snurra på skotet på vinschen blixtsnabbt och pumpa det sista, funkar kanske väl så bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 8 Mars , 2009 Problemet är att man inte orkar dra in focken med första växel utan behöver den lättare när man pinkryssar i hårt väder. Då måste man dra med den lättare växeln hela varvet runt. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser