Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
segel2009

Båtplats - hur gör man? (Kostnad)

Rekommendera Poster

OK,

nu har jag tänkt köpa en segelbåt till våren/sommaren. 

Budget ligger på ca 100,000 för 2009, då ska båten ingå.

Vad jag undrar är vad kostar det att ha båten någonstans? 

Kan man hyra en båtplats eller köper man? Och vad kostar det på ett ungefär.

Så om jag tönkte lägga ca 100,000 hur mkt kommer jag ha kvar till båten efter alla kringutgifter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja!

Ofta hyr du båtplats. Priset beror på var du bor och de mäter båtplatserna i bredd. Bredare båt = dyrare plats Vinterförvaringen hänger ju oxå priset på om du ska ha in den, eller om du ställer den täckt utomhus. Har du egen tomt att ställa den på mm

// Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kostnad och tillgänglighet för båtplats varierar beroende på var i landet du befinner dig. Båtplatser kan hyras från ca 1000:- och uppåt per år beroende på storlek på båten. Man kan även köpa andelsplatser från ca 15000 och uppåt. Problemet är tillgänglighet. I storstadsområdena är det lång kötid för att få en plats. Här nere i Malmötrakten ligger köerna på mellan 2 och 10 år beroende på hamn och hur attraktivt det är. Vissa hamnar låter dig lösa sommarkort då du får flytta runt mellan lediga platser. Brukar kosta ett par tusen. Omkostnader beror på i vilket skick båten är och var du köper den, om du behöver frakta hem den eller kan segla hem den själv. Eventuellt extra utrustning du behöver/vill ha. Det är jättesvårt att säga. räkna med omkostnader från 5000 till 25000. Bara du kan göra bedömningen utifrån omständigheterna runt köpet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontakta de närmaste båtklubbarna för att få info om båtplatser och kö-situation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...