labbibia 3 Postad 18 December , 2008 Jag har hört att det kommande båtkörkortet kommer att innehålla manöverprov av den här typen......... Nu är frågan, tror ni att det går att göra (köra) som i filmen med en inombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 December , 2008 Helt klart skall det ingå. Man måste ju visa att man kan balansera och finlira i låga farter. Problemt för mig blir nog att inte ens med 6 pers i sittbrunn och full gas på mina 7 hästar kan jag skrämma upp Fin-Galn så masten pekar bakåt i 45 grader. Får väl montera större motor och trimplan så jag klarar examen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 18 December , 2008 Med 4 hästar på optimist-jolle hade jag liknande upplevelse. Provade aldrig med inombordare :-) /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 December , 2008 Men Jugge.... ....behövde du en snurra till det? Det räcker att man sätter sig på akterspegeln i optimisten och det är full läns/slör. Väger man som jag så behövs inte ens segel Hälsningar, Kalman Senast ändrad av Kalman | 21 december 2008 | 17:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 5 Januari , 2009 Kalman: Problemt för mig blir nog att inte ens med 6 pers i sittbrunn och full gas på mina 7 hästar kan jag skrämma upp Fin-Galn så masten pekar bakåt i 45 grader. HAHAHAHA, klockrent svar! Kanske om du hänger upp, ja inte bokstavligt alltså, låt en gast klättra upp i masten menar jag. När du sen ger full gas med 7-hästarn, så ska den till väders äntrade gasten luta sig kraftigt akterut.........kanske kan det fungera? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Januari , 2009 Min gast är höjdrädd så jag kan inte hissa upp honom. Möjligen hala honom under kölen... Så jag funderar om jag hissar storseglet på fel ledd och hissar focken i aktern så hjälper fartvinden till att trycka ner aktern. En sorts trimplan á lá segel. Tror ni det skulle funka? Jag vill ju gärna göra körtestet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser