Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
mattiasj

Optimala vatvtalet för CMD 1,7 Diesel

Rekommendera Poster

Hej,

Jag åker med en Örnvik 630PH med en Cummins Mercruiser 1,7 Diesel.
Jag har ofta funderat hur förbrukningen ser ut vid olika varvtal/hastigheter.
Bränslemätare för Diesel är förhållandevis dyra och jag har skippat det därför.

Hittade diagram med momentkurva, effekt och bränsleförbrukning/h på tillverkarens hemsida.

Jag kompletterade detta med praktisk mätt (GPS) hastighet för olika varvtal och har sen lagt in detta i diagrammet för att se vad man kan utläsa. Tittar man på momentkurvan så börjar lutningen bli brantare strax över 3200varv/min, och den teoretiska förbrukningen börjar också stiga.

Jag frågar mig om förbrukningen verkligen kan stämma !
Om jag ligger och marschar på 20knop så borde detta betyda att den bara drar 0,56-0,57 l/nm. Det verkar lite för bra för att vara sant.
Kan man lita på tillverkarens data och göra som jag gjort ?
Testerna som tillverkaren utför kanske görs med en riktigt bra Diesel, och det vi har i pumparna kanske har lägre energiinnehåll ?

Bifogar en bild på diagrammet med mina data och uträkningar.

 

 

 

 



Senast ändrad av mattiasj | 18 december 2008 | 12:32

post-18929-1394235718,3616_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att utläsa bränsleförbrukningen som en funktion av varvtalet kan bli fel beroende på i detta fall propellerns storlek och stigning. Om motorn går tungt drar den ju mer än om den går lätt. T.ex en bil som går utför drar väldigt lite även om varvtalet är samma som när den går upför en backe.

Men du skulle kunna göra en kurva för just din båt om du tankar upp helt fullt, kör i jämnt varvtal, tankar upp och gör så för några varvtal. Sen har du ju koll på förbrukningen för just din båt på de varvtalen. Du kan också dra upp en kurva mellan dessa punkter och få en skaplig approximation.

Ett enklare sätt att kolla sin båtmotors förbrukning skulle vara att göra en tillfällig liten tank med lång slang att ha uppe vid styrplatsen så slipper man gå så långa tider.

Med en bra uppmätt förbrukning får man bra koll utan att ha en genomströmningsmätare.

Motvind eller medvind kan man också mäta upp några värden så man kan ha lite koll på hur mycket det påverkar båten i t.ex 5 m/s och 10 m/s.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra idé jag ska se hur det praktiskt låter sig göras. Kanske en liten genomskinlig tank med utlopp i botten och returen från motorn inkopplad. Man skulle ju kunna tänka sig att man har litermarkeringar på den så att man kan anteckna värden vid olika tidpunkter och få en ganska exakt mätning.

För att komma tillbaka till diagrammet. Frågan är om motorn kan dra mer än vad bränslekurvan visar, borde det inte vara den maximala förbrukningen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med- det borde vara förbrukningen vid max effekt/vridmoment vid varje givet varvtal.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl körfakta så ska du ha en prop med 21 tum stigning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en prop med diameter 14,25 och 21 stigning så den delen verkar stämma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tittar man på flera olika tester om förbrukning ,så blir nästan alltid farter kring 21-25 knop det mest ideala och med mycke små variationer på förbrukningen .( allt ifrån V8 till utombordare för planande båtar)

Håller du dig i dessa farter så är du ''hemma'' .. ..  Mao .. dom få cl är inget att jaga !

 

 

Snart vår ! ..eller ?   :-)



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 19 december 2008 | 09:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Då får jag köra lite långsammare, så blir det mera distans för samma peng.

Mja jag tycker inte att säsongen är slut än, det är ju fortafarande varmt ute.
Har en Grisslan akterhyttare på trailer som inte är täckt, den lägger jag i nu och då. Var ute senast i måndags till stugan och det blev 25 distans åkt så jag håller abstinensen borta ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...