Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Thomas-1

Stoppa rullfocks-fladdret

Rekommendera Poster

Hej !

Rullfockens lattlösa akterlik har ju en insydd snörp-lina som ska förhindra fladder i seglet. Den låses med en plast-clamcleat som tyvärr är för klen. Har du också problem med att den ständigt släpper så kolla in min förstärkta clamcleat !

Bild o text ligger på Amigoforumet med länken:

http://www.amigosidan.se/node/318

Denna enkla förstärkning har fungerat utmärkt många år nu!

MVH

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du verkligen att det är en bra idé att ha ett metallföremål i seglet som slår mot masten (och gör märken) varje gång du slår?

Är det inte bättre att gå till segelmakaren och be dem sätta i ett snörplås av bättre kvalitet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart! Funkar säkert utan slitage då det är en fock! Värre kanske om man har en genua!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Finns det lås av bättre kvalitet ? Min segelmakare kunde bara erbjuda sig att fästa linan för gott. Det duger inte alls, för olika vindstyrkor kräver olika anspänning i linan. Är linan t.ex. inställd för 11-13 m/s och det bara blåser 4, så viker sig området (sista decimetern) närmast liket typ 45 grader in mot storseglet och stänger vinden.

Att den skaver mot masten upplever jag inte som något problem, kan nog hända sporadiskt vid krysslag men jag har inte märkt några skador. Fördelen med att slippa de ständiga lin-släppen överväger klart, tycker jag!

Samma låstyp finns på underlik och i storen (har ju lattor) men där är belastningen inte så stor att problemet uppstår, för övrigt.

Det är en genua, dvs clamcleaten kan nå ända till masten, men som sagt så händer det mycket sällan, varför vet jag inte riktigt.

MVH Thomas

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 december 2008 | 22:14



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 december 2008 | 22:15



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 december 2008 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min segelmakare har sytt ett skydd jag viker över och låser med kardborreband, då fladdrar inte linan och sitter stadigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det är dags att byta segelmakare.

Klart det finns olika kvaliteter men ett alternativ är att göra precis så som Vilse beskriver med ett kardborrelås i änden av snörplinan. Fungerar mycket bra.

Att ha en metallschackel som slår mot masten skulle iaf inte jag vilja ha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ett kardborre-skydd verkar vara en bra ide´ , men det löser i och för sig inte problemet om greppförmågan är helt otillräcklig. Man skulle önska sig lite metall just i beknipets käft och plast runtom kanske. Eller möjligen snap on reservplast-käftar ?

Det måste, helt riktigt, finnas många modeller - om inte annat större för större segel -men finns ovanst ? Någon som vet ?

Man ser ganska många fladdrande försegel, tycker jag, men om det beror på att många inte bryr sig eller om de helt fatalistisk gett upp för clamcleaten ändå släpper vet jag inte. Min segelmakare verkade lite uppgiven hade ingen riktigt bra lösning, så jag tog för givet att bra clamcleats saknades. Är i och för sig några år sen nu, så det har väl kanske ändrat sig ?

Har väl alltid undrat lite smått vad alla seglare gör på vintern men inte nu längre! Ni är här på denna sajten. Jädrar vilket tryck !  Glad

Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också noterat att andra seglare har fladder ibland och nog bör man då att en gast som är villig att gå på det lutande däcket, men ärligt talat kan det ju vara så att del inte är medvetna om snörp-linans funktion. Min segelmakare levererade rullfocken med detta som standard.  I värsta fall kan jag tänka mig en knut på linan, det händer även mig att linan lossnar när seglet fladdrar vid slag och det är viktigt att låsa linan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kardborre låsning är helt klart det bästa jag haft. I linans ände är en kardborreförsedd lapp fäst. Den är ca 1 dm lång och ca 3 cm bred. Denna klämms mellan en påsydd flik och segelduken som också har kardborre fast sydd. Man har hur mycket kraft som helst att dra i linan , sitter bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under tiden som jag sitter och kämpar med forumets något egensinniga länkinläggnings-funktion så kommer ovanstående positiva inlägg in. Tydligen har jag missuppfattat begreppet påsytt kardborreband som varandes enbart bolstring runt själva den fasthållande cleaten ? Utgörs själva låsningsfunktionen också av kardborreband ? Nåväl, nu kör jag den text som jag just stod i begrepp att sända innan länk-Murphy satte käppar i hjulet !

 

EUREKA !! Jag har funnit det...

...skulle jag nästan vilja utbrista ! :- )

En clamcleat som äntligen är värd namnet (?) och som inte behöver bolstras med t.ex. kardborreband. Som FAKTISKT HAR metallkäft, nylon-casing och iaf. föregivet lång livslängd.

Mitt nästa segel kommer definitivt att ha denna, eller motsvarande typ av annat fabrikat, där faktiskt alla mina krav verkar uppfyllas. Mina krav är väl i och för sig inte så rasande orealistiska, utan egentligen bara att clamcleaten gör sitt jobb, diskret och ordentligt under seglets hela livslängd.

Tänk vad glad min segelmakare ska bli över denna epokgörande nyhet ! ;- )

Varför inte sprida glädjen också till din segelmakare, vid nästa inköp ?

Nåväl, skämt åsido, visst verkar väl nedanstående typ av clamcleat vettigare på det hela taget?

Dvs sail clamcleat CL 267 - Racing Sail Edge Cleat med länkadressen, om makterna står mig bi, alltså länken...nä, men kanske nu då....

http://www.clamcleat.com/cleats/cleat_details.asp?theid2=153

God Jul o Gott nytt seglarår tillönskas er alla !

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske rimligen fortfarande jag som har bollen, och nu fattar även jag betydelsen av det nytillkomna ovanstående och även övriga svarandes hjälp ! Som jag uppfattar saken så kan det hela möjligen sammanfattas (nu, är bäst att tilläga i detta vakna forum) med nåt i stil med :

1. Det är ett inte helt ovanligt fenomen att snörp-linans funktion är okänd bland seglare och att det faktiskt finns/ funnits ett sorts ointresse i segelmakarskrået att samordnat klara upp detta. Varje enskild segelmakare tar ju inte självklart initiativ till något som seglarna ju ändå verkar acceptera och betala för, typ ??

2. Min lilla schakel-innovation är möjligen något mastmisshandlande, men nog hållbar i minst samma utsträckning som den smidigare och i och för sig segelmakar-behövande (?) kardborre-låsningsfunktionen. Som en konkurrent i sammanhanget kan min nyss inlagda (jag vågar, i skrivande stund, inte säga ovanstående pga den frenetiska aktiviteten i forumet...:- ) upphottade version av den traditionella clamcleaten räknas.

3. CASE IS CLOSED (skulle en TV-deckare kanske ha uttryckt saken?)

Det finns nu tre alternativ synliggjorda för den som är missnöjd med sitt fock-fladder. Alla begripligt redogjorda för, i detta forums stoppa fladdret-tråd. Var och en kan själv, utifrån dessa alternativ, välja ett av dessa eller något annat för den delen. Fladder-problemet existerar inte längre, tycker jag, men låt för all del inte detta stoppa ev. vidare inlägg i ämnet. (jag kikar fortsatt efter ev. inlägg/ frågor i bägge forumena, f.ö.)

TACK !

Thomas

PS. länkinläggningen fungerar utmärkt, när man väl fattat hur DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett tips som fungerat för mig till 100% i ett antal år utan modifikation av cleat eller liknande:

Drog ut kärnan ur snörplinan några decimeter, gjorde knutar på kärnan med 1 cm mellanrum och förde tillbaka höljet igen. Nu kan jag justera snörplinan i encentimetersintervall, den fastnar direkt och har aldrig lossnat, kräver inget knytande eller fixande med kardborrband, bildar ingen ögla som kan fastna vid slag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...