edvin333 0 Postad 16 December , 2008 Jag har plastat in golv och väggar i toalettutymmet med väv och BHP epoxy. Expoxyn vill ha minst 15 grader så jag satte in en värmefläkt. Dessvärre hade min snåla hamnkapten ryckt ur kabeln till värmefläkten när jag kom tillbaka på morgonen. Epoxyn hade inte härdat utan var seg. Finns det någonting jag kan göra åt detta ? kommer det att härda med tiden eller är det bara att riva upp ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 December , 2008 Tyvärr hände samma sak mig när jag spacklade skrovet på min båt inför lackning för någrå år sedan. Det blev oväntat kallt en natt och inget av det jag spacklat dagen innan härdade som det skall. Jag väntade flera dygn med höga dagstemperaturer, men epoxin förblev seg. Och jag fick göra om jobbet. Man bör nog märka kabeln och snacka med ansvariga i hamnen innan man förlitar sig på att en kabel får sitta i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 17 December , 2008 Lamineringsepoxy härdar (mycket) långsamt även vid lägre temperatur. När sedan temperaturen höjs härdar den färdigt. Hållfastheten på laminatet riskerar dock att bli något sämre, men detta är helt utan betydelse i ditt fall. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frewi 4 Postad 17 December , 2008 Prova med att lägga på ny epoxi över den gamla som inte härdat, lägg på en liten provyta och se om det härdar, försök att konstatera om materialet är genomhärdat med en kniv eller liknande. Styrkan blir förmodligen inte optimal men om man ställer det mot jobbet att skrapa bort ohärdad epoxi så kan det vara värt ett försök. Fick det att fungera vid tillfälle där en person (naturligtvis inte jag ) missat att tillsätta härdare. (det var en mindre plastad yta som inte krävde hållfasthet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 17 December , 2008 Innan du gör dig det besväret, värm upp, vänta och se! Om du har optimal blandning av härdare och epoxi skall det fungera ändå! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 17 December , 2008 Obevakade värmefläktar är en brandrisk, gissar att det inte är av snålhet din hamnkapten ryckte kabeln. Inget kul att komma ner till en kolhög... Gör om, prata också med hamnkaptenen om detta - kanske låt honom inspektera din värmarinstallation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 18 December , 2008 håller med där. jag kom till min båt dagen efter jag hade målat med topcoat i förpiken, hade då på kvällen satt på en värmefläkt. när tagit mej upp i båten så lukta det som nån hade eldat eller höll på med det i närheten, jag tänkta inte så mkt på det utan gick ner i ruffen och kände att det var här eld lukten kom ifrån. tände upp och såg att allt var svart inne i båten , sot överallt och såklart värst i förpiken. det som fanns kvar av värmaren var en sladd. försökte skrubba bort sotet men det gick inte bra. så jag fick slipa ner och måla om hela förpiken igen. efter det så är det bygg värme fläkt modell liten som står för vämen när jag är i båten och jobbar . och skall jag lämna nån värme på över natten så sätter jag på ett oljefyllt element med hjul på. så se upp med dessa fläktar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 December , 2008 Skulle ha tillagt detta i mitt förra svar. På vårt varv brann en båt upp och omkringliggande skadades p.g.a. en bilvärmare som på något sätt blev överhettad. Rena turen att inte hela rasket (inklusive vår båt) gick upp i rök. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 December , 2008 helt klart att man måste veta och förstå vad en fläkt är avsedd för ! En kupéfläkt ska inte vara igång mer än 2-3 timmar . kontinuerlig eller tillfällig värmare är det en viss skillnad på ! En riktig byggfläkt godkänd för just byggarbetsplatser mm, ska hålla minst IP44 klass , dessa är byggda för kontinuerlig drift !!!! Dom innehåller INGA glödande delar i värmepaketet/slingan . Titta i en vanlig billig inomhusfläkt så ser man glödtrådarna som på en gammal brödrost , inte helt säker värmeprodukt ..eller hur ! En till sak man måste tänka på när man vill värma upp i olika utrymmen på båtar mm.. en bimetaltermostat ( man vrider på vredet så hörs det ett klickande ljud ) avger en ''el-blixt''på kontaktytan , mao inget man ställer i ett motorutrymme eller vid en gasolanläggning. GodJul :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 19 December , 2008 javisst. helst skall man väl ha dom där eleketriska tremostaterna. mkt mer exkata oxå, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser