Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Eilean

Köp? Vadå långfärd.

Rekommendera Poster

Av de senaste 10 trådarna handlar hälften, 5 stycken om inköp och liknande av båtar. Vad det har med långfärdssegling att göra vet jag inte.

Om man kollar litet snabbt på Motorbåtssnack finns det en hel del inlägg även där som handlar om köp i utlandet.

Vore det inte på sin plats att skapa en ny rubrik där man kan avhandla allt som har med utlandsköp, registrering, CE-märkning och liknande. Reglerna är ju desamma oavsett om det handlar om motor- eller segelbåtar.

Så får vi hoppas att det blir litet mer långseglarsnack här istället.

Jag har mailat MG och länkat till detta inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ. På det hela taget så tycker jag att folk här är ganska dåliga på att välja kategori. Oftast ser man generella frågor i specifika forum. Frågor om förtöjningsgods till exempel i SeglarSnack, bara för att trådskaparen råkar ha en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att en rubrik för importbåt kan vara lämplig då det säkert är många som söker info. Sen kan det ju ha lite med Långsegling att göra om man ska segla hem båten från tex Grekland.

Vad ska räknas som långfärd? Personligen tycker jag det är när man seglar utanför ordinarie semester och lämnar hemma vattnen. Nu kan ju tex hyra båt i medelhavet/karibien mm räknas in men det tycker jag är mer tveksamt om inte frågan är mer av arten tidvatten som rör förhållanden som ev en långseglare träffat på. Men var dra gränsen?

Sen är det kanske inte hela världen om det hamnar fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst!!

Varför då inte passa på att skapa specifika forum för segel (sömnad o rep), toalett, gasol, värmare, mast, bom, vantskruvar, winchar, strömställare, stekpannor ombord (nä det kanske faller under mat....eller inte..?)

Det finns i-landsproblem och det finns I-LANDSPROBLEM. Denna tråd faller definitivt under den senare kategorin....

Det är så oerhört lätt att hoppa över/välja bort det man inte är intresserad av så var är problemet??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte så att jag stör mig på trådar. Jag bryr mig inte om vart folk väljer att posta, men för postarens egen skull kan det vara värt att tänka efter först. Det kan vara så att man får fler svar på en generell fråga i kategorin övrigt än i segling, även om man råkar äga en segelbåt.

Sedan behöver man inte ha specifika forum för varje pinal, men kanske lite mer specifika än vad man har nu. t.e.x. El/elektronik, Övrig utrustning och tillbehör, propellrar och drev, VVS... Vem vet?

Tydligen är vi ju några stycken, inklusive du själv som är engagerade i dagen i-landsproblem :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan om inte det  verkliga i-landsproblemet uppstår är när man blir så bekymrad att man anser sig behöva skriva ovanstående...

Problemet är inte att tvingas öppna massa trådar i onödan. Problemet är att hitta de trådar man söker efter, antingen som presumtiv köpare, eller som någon med kunskap att dela med sig.

Idag gömmer sig en massa trådar om köp dels under Motorbåtssnack, dels under Långfärdssnack. Men inte under den kanske mest logiska rubriken - övrigt snack. För regelverket kring ett båtköp har inget att göra med om båten är en segel- eller motorbåt, byggd i trä eller kan användas för fiske.

Inte heller är ett utlandsköp automatiskt förknippat med långfärd. En Malmöbo kan ju köpa och segla hem en båt från Heiligenhafen eller få den hemkörd på trailer från Grekland - det är ju knappast långfärd.

Detta är nackdelen med uppdelade forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...