JesperPrytz 0 Postad 15 December , 2008 Siktar på inköp av en större DC-båt till våren (typ Bayliner 285 eller Nimbus 26DC), och en delfråga är var pentryt skall vara. Det blir nog mest helgturer med båten, och någon lite längre vända längs västkusten. Vi gillar att laga mat, vilken placering av pentryt är att föredra??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 15 December , 2008 Ute... För det första du vädrar bort matoset, steker du i ruffen så kommer det att lukta stekos i helaruffen, Ute så vädras det bort För det andra om ni gillar att laga mat tillsammans så har man bättre utrymme ute. man kan prata och hjälpas åt. I ruffen är det ofta trängre och det är svårt att få plats mer en eller två persoer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 December , 2008 Jag röstar också för: ute! Måttligt mysigt med matos där man sedan ska sova. I min båt betyder ute fortfarande under tak, delvis kapelltak. Dvs man kan fortfarande laga mat om det regnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper-Jocke 2 Postad 16 December , 2008 Jag röstar också solklart för: ute! det blir mer utrymme, ingen os-lukt i ruffen och möjlighet att hålla koll på barn etc på land under matlagningen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 16 December , 2008 Köksfläkt? Är en underbar uppfinning. finns för båtar o husvagnar och även villor o lägenheter. Inget os och man slipper stå ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 December , 2008 Föralldel. Fast det känns lite överkurs för båtlivet. Dessutom lite bökigt att få plats med om vi inte pratar 40 fotsklassen av båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 17 December , 2008 Han pratar ju om en större DC-båt....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
storbacka 2 Postad 17 December , 2008 Det du bör tänka på är att har du en spis med öppen låga, tex gas, och det blåser mer än stiltje så är du med pentryt ute tvungen att ta upp kapellet för att kunna använda den. Även om lågan inte slocknar får du ingen effekt, värmen blåser bort. Har själ en Flipper 850 där pentryt är rätt så skyddat av rufftak och hög akterkabin men det är ändå kapell upp som gäller så fort det blåser lite. För övrigt beror det enligt min åsikt på hur pentryt är planerat samt hur mycket mat man tänker laga. Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 17 December , 2008 Föredrar pentryt inne. Även den som lagar mat kan få stå i lite värme och utan att få regn på sig. Oset vädrar man bort. Den enda matlagningen vi gör ute är grillningen. Har haft lite svårt att lösa den inne... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 18 December , 2008 Har själv gått i samma funderingar. Nu blev det en med pentryt inne. Vi har använt båten flitigt i sommar och vi har inte sett några nackdelar med att ha pentryt inne i båten. Steker gör man ju inte inne ändå. Visst är det trångt och man kan inte vara två kockar samtidigt, men det är nog en fördel i vårt fall. God jul & Gott nytt båt år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 18 December , 2008 Hej, Jag föredrar att ha köket i ruffen. Som tidigare nämnts så är inte speciellt bra att laga mat om det blåser, och det behöver inte blåsa så mycket innan det blir problem. Som vi alla vet så blåser det ganska ofta på havet... Att det skulle bli lukta mat i hela ruffen har då jag inte märkt men då har vi faktiskt en köksfläkt (hmm... en enkelt tíngest, faktiskt orginal, som suger ut luften från ruffen). Har även en solcells ventil i ruffen. Dessutom så gillar jag inte att behöva sitt och glo på odiskade kastruller och annat som blir kvar när man skall äta, disken och det eventuella (?) stöket blir kvar i ruffen Förresten, hur många segelbåtar har köket i sittbrunnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 December , 2008 Kan bara hålla med. Har själv haft båtar med båda lösningarna och föredrar innevarianten. Men bara kok och ugn, ska jag steka något så blir det på Biltemas portabla gasspis utomhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 18 December , 2008 Håller också med om att pentryt ska vara inne -har haft pentryt ute i mina tidigare båtar och det är ett helsike att få någon värme på grytorna när det blåser lite-. Nu har jag ju iofs en separat förpik där vi sover så ev. os har vi inte ont av men jag tar nog hellre det obehaget än att det ska ta 1 timme att koka upp potatisvattnet. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 18 December , 2008 Det beror på hur man tänker använda båten samt hur stor den är. Om t.ex. kommer att göra tidiga vår och sen höst turer när det är kallt så är nog bra med en båt som prioriterar inne utrymmen och pentryt bör nog också vara inne. Här får jag intrycket att det blir mest helg turer på sommaren då man kan planera för någorlunda vackert väder. Om så .... Enkelt .... Du vill laga mat där resten av gänget är. Du skriver också att du gillar och laga mat och då vill du inte laga mat ensam. På en stor DC båt så är det säkerligen ute. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 December , 2008 Tycker man ska lyfta upp denna fantastiska produkt , denna portabla gasolplatta med engångstuberna,, som Biltema säljer för 200kr !!! Om eller när man ändå ligger vid en brygga eller ö så är det trevligt att kunna laga mat på land . En portabel Webergrill och en gasolplatta så får man ihop vilken galamiddag som helst på en öde ö ... :-) PÅ min SeaRay så va köket självklart inne ,men jag använde bara den bärbara gasolplattan ( typ Biltema) och satt antingen vid bordet ute ,med eller utan kapellet uppe ,eller på land /bryggan . Jag böjde till en U formad plåtbit för att skydda mot vinden. - Hur smidigt som helst !!!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 December , 2008 Hehe, härmapa! Klart man har en bärbar Smokey Joe från Weber ombord, grillarnas kung. Har man Biltemaköket med sig i land så kan mar skydda den mot vinden med ett hopvikbart vindskydd i aluminium. Finns här: http://www.fiskekompaniet.nu/?cid=126230 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Kommer nog göra som de flesta, både och beroende på väder! Tack för tipsen om utrustning etc. Om någon har sett en smidig matbox som funkar för att hålla grillat etc. varmt medan annat blir klart (vill inte förkolna köttbiten på grillen...) vore det intressant att höra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 December , 2008 Inte behövs det någon varmhållningslåda. Se bara till att tillaga det som tar längst tid först och lägg sedan på köttbiten när det andra har några minuter kvar. Det här ger sig själv efter några grillningar. Annars så har Weber en massa bra tillbehör till sina grillar såsom varmhållningsgaller m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Jag syftar på sådana stackare som mig själv, som alltid lyckas bli klar med köttet lite för tidigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Har letat på Biltemas hemsida efter deras gasolplatta. Vad heter produkten?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Kan fläkt eftermonteras utan att det kräver ett proffs? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 December , 2008 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=136092 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser