Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Wallerman

Byta stödlager?

Rekommendera Poster

Hej på er! Jag har ett mekaniskt vinande från drevet eller stödlagret.När jag kör motorn på land utan drev hörs inget.Tänkte lämna drevet på koll.Men hur vet jag om det är dags att byta stödlager? Vet nån hur man kan se eller känna det?

mvh Wallerman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med drevet bortmonterat är det bara att sticka in handen där drivaxeln går in och känna på lagret. Det ska gå lätt utan hack eller andra konstigheter. Ett högt vinande ljud är inte typiskt för dåligt stödlager. Det brukar ge ett mer malande kraftigt ljud som hörs och känns i hela båten. Att det är tyst när drevet är bortmonterat säger inte så mycket mer än att det inte kommer från motorn alla fall. Stödlagret står nämligen stilla när drevet är bortmonterat (snurrar med drevets drivaxel). Men, känns nu lagret ok så kan du nog förutsätta att det kommer från drevet. Oftast nåt lager i överhuset som viner.. Vad har du för drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Drevet är ett alpha one gen1. Lämnade in det till en firma för ett par år sen,när ljudet började komma,men de sa att det såg bra ut,rätt schimsat o så.Men nu när det låter mer o mer så tänkte jag lämna in det igen för en koll,på en annan firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På dessa drev är det lilla lagret i locket vanligt att det börjar låta om.. Liksom det två stora lagren på ingående axeln... Sitter ett lager till (alltså sammanlagt 4 st i överhuset) och det är ett stort lager längst ner i överhuset. Är mindre vanligt att det är nåt problem med det... Shimsningen ändras inte av sej själv så det tror jag inte är problemet.. Däremot måste ny inshimsning göras om man byter lager.. Det knepiga är att det ibland, för att inte säga ofta är nästan omöjligt att konstatera vilket lager som låter... Vill man vara säker byter man alla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tänk på att det ibland inte lönar sig att reparera ett gammalt drev. Jag packade om vårt 10 år gamla drev för två år sedan p g a oljeläckage för ca 10 000 kr inkl montering och året efter började drevet att knacka i lager/knutkors. Dessförinnan hade jag själv reparerat skiljeväggen mellan avgas och kylvattenkanal i underhuset p  g a korrosionsskador.Rynkar

I somras köpte jag istället ett nytt orginal Alpha-drev inkl två propellrar (en reserv) för ca 23 000 kr från USA inkl frakt, tull och moms. Nu är dollarn dyrare, men jämfört med priserna i Sverige (ca 40 000 kr för ett nytt orginaldrev) så lönar det sig definitivt att importera.

Hälsningar

Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik

har du någon importadress vart du beställde drevet och finns det bara korsen och stödlager att beställ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag förstått rätt att vibrerande vinande kan komma från drevet även om det låter likadant i friläge?

(Jag är på väg att köpa en båt med Alpha one som viner redan i friläge, och jag tycker att ljudet verkar komma från drevet, men är inte säker.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växlingen sker i underhuset, dvs drivaxeln i drevet roterar hela tiden när motorn är igång. Testa att vrida drevet till maximala styrutslag åt bägge hållen - om ljudet ändrar sig så är det sannolikt knutkorsen (även om det brukar ge ett mer knackande ljud).

Är du säker på att vinandet kommer ifrån drevet? Testa att lyssna med ett stetoskop eller en metallstång mot olika delar på motor och drev. En dålig cirkulationspump brukar t ex kunna vina.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. jag ska kolla. Men vinande i en cirkulationspump har jag svårt att tro. Känns som att det som vibrerar har mer kontakt med skrovet än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt stödlager och bälgar. Lagret var dåligt och det stod lite vatten i bälgen. Men tyvärr sjunger det fortfarande där bak. Inget hörs inne i motorrummet. Ljudet kommer från aktern/drevet.

Vad är nästa lager innanför stödlagret? Är det ramlagret? Det borde ju isåfall höras inne i motorrummet tycker jag. 

Kan det sjunga så från överhuset? Kände inget glapp eller konstigt när jag kände på axeln.

Det lät inget när jag provkörde utan drev, men det säger väl inte så mycket - det blir ju absolut ingen belastning då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tyvärr med Patrik. Jag höll på i 3 sommrar med mitt alpha One från 1991. Renoverade överhus, renoverade underhus men man kunde aldrig lita på att det fungerade och det var alltid något nytt som pajade.. Köpte grejor för 10 000 innan jag gav upp och köpte ett nytt. 

Jag tröttnade på att få stopp mitt i semestern och ville inte ha den där känslan av att något helt plötsligt skall paja igen när man är uta på öppet hav med barn och fru i båten.

Det ligger flera nya ersättningsdrev på blocket för under 20K. Det är farligt mycket pengar naturligtvis men tänk på att sommaren är kort..



Senast ändrad av sigge_1 | 18 maj 2011 | 09:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...