Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Dawa

Köpa falsk CE-märkning?

Rekommendera Poster

Har en fråga som kanske är lite kontroversiell, men ändå intressant. Rent hypotetiskt såklart...

Borde det inte dyka upp möjligheter att köpa falska CE-märkningar på enkelt sätt?

Ett litet Do-it-yourself-paket där man får en blå klisterlapp förtryckt med de uppgifter man uppgett. Samt ett tjusigt intyg underskrivet av någon John Smith eller så... och en generell instruktionsbok på svenska. (kanske via en hemsida där man får skriva in vad som ska stå på både klisterlapp och instruktionsbok)

Det brukar ju inte råda brist på fantasi när det finns pengar att tjäna? Marknaden borde vara stor, alla som har en icke-CE-märkt båt kan ju, potentiellt sett, klistra på det och hävda att det satt där när man köpte båten och att detta är den dokumentation jag fick med och visa upp böckerna man fick hem i brevlådan förra veckan...

Jag vet att det finns falska CE-märkningar, men det är väl främst genom företag som privatimporterar. Nu tänkte jag mer på gör-det-själv-varianten.

 EDIT: stavfel

 



Senast ändrad av Dawa | 15 december 2008 | 14:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan kanske gå till någon dekalfirma och be dom göra en dekal?? Kanske inte är så jätte lagligt men vad är d nuförtiden??? Sedan så finns d väl några som graverar namnskyltar etc dessa kan säkert smida ihop en liten CEbricka till en liten kostnad.. Säkert förbjudet d med, oja ska man ta den krångliga byrokratiska (dyra) vägen iaf. Och märka på riktigt vis med en riktig byrokrat som blir jätte dyr och båten inte mer värd för dFlört.

Hmm detta ska man tänka på om vi snackar import, just nu är d lungt för d finns andra saker att oroasig över för myndigheter än några båtar som flyter runt utan märkning. D går nog inte att sticka under stolen med att detta kommer att börja nystas i någon gång i framtiden. Men chanserna att d skulle börja gälla retroaktivt är nog mycket liten. Dvs dom omärkta båtarna som finns idag kommer förmodligen att bli undantag eller så. Men skärpta regler för detta kommer säkert i framtiden.. Allt för att få ett så jämnställd båtmarknad som möjligt..

Men idag är jag glad att jag inte har lånat upp massa pengar för att köpa nimbus eller liknande iaf. Således måste varorna ner i pris på något sätt för att konkurera på allvar. Att bara hålla en hög kvalitet räcker alltså inte längre, och nu med så mycket importbåtar som hittat hit är d nästan inte lönt att importera längre, skulle vara för d enorma utbudet i usa jag skulle importera i såfall.

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 15 december 2008 | 17:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att inte göra något alls än att ägna sig åt bedrägeri! Utöver dig själv blåser du framtida ägare med förfalskningar.

 

Kontakta CE-Proof i Vallentuna och gör läxan på riktigt! Det ingår ditt importåtagande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, man blåser inga framtida ägare, bara sig själv. Som importör är man för all framtid ansvarig för att CE-märkningen är korrekt utförd från början, oavsett hu många gånger båten byter ägare.

Annars är det ju bara att strunta i CE-märkningen om man inte tänkt sälja båten utan bara nyttja den själv. Försäkringsbolagen försäkrar även importerade båtar som saknar CE-märkning. I dagsläget finns inga påföljder på att segla i en båt som saknar märkning. Enligt sjöfartsverkets lilla skrivelse om CE-märkning så riskerar man att andrahandsvärdet minskar och båten blir svårare att sälja om man inte CE-märker. Bara skrämselpropaganda altså. Det kan komma att ändra sig i framtiden. Jag såg nu att sjöfartsverket söker folk just för att kolla CE-märkningar på fritidsbåtar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är föv inte bedrägeri att klistra på dekaler. Men att fiffla med båtens handlingar d är bedrägeri. Båtens handlingar är d ända som gäller som giltlig märkning. Plåtbitar och dekaler är bara på skoj. Men d hajade du kanske inte, nåja glömde ju if att klistra in en liten sån härFlört. Ska ändra lite så inte fler missuppfattningar skerCoolCoolCool.. Och fortsatt god import..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis helt rätt. Men undrar hur d går till ifall en firma tar in massa båtar och skiter i märkningen och sedan kränger dessa runt i hela landet. Men när alla upptäcker att båtarna kan bli värdelösa pågrund av saknad Cemärkning. Ska firman som för längesen har konkat ersätta iaf eller vad gäller i ett sånt läge?? Mina erfarenheter säger mig att d blir ett moment 22, och allt rullar på som vanligt med elelr utan märkning.. D är ju som bekant mycket svårt att kräva pengar av en kursad eller nerlagd firma.

Således borde en handlare kunna slippa undan ansvaret, men är inte helt säker på att d är så. Någon med mer erfarenhet kanske kan svara på d??

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån där vill jag ha...  ge mig en dekal så ska jag skicka den till ryssland sen är det bara att vraka o välja på olika vikter o annat skit som är specifikt för just båten i fråga.

 

CE-märkning, vilket trams, lägg energin på ett båtregister istället så att det gick att ha koll på ärliga samt stulna båtar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför förfalska ngt som ändå ingen bryr sig om?

Själv väntar jag på den dagen (som antagligen och förhoppningsvis inte kommer) då försäkringsbolagen kräver CE-märkning. Då ringer jag Johan Buckard som importerade och sålde båten till mig för snart 4 år sedan, utan CE märkning.

Martin på Båtköp (vi träffades f ö i våras då jag tänkte importera en Sea ray 370 - ni var mycket trevliga och hjälpsamma), hur ställer ni er till detta med CE-märkningen? Anser du att det är ngt som för ngt gott med sig eller gör ni det för att slippa den infekterade debatten kring det hela?

Inget försäkringsbolag som jag kollat premier hos har frågat om båten är CE märkt! Det säger en del...



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 15 december 2008 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns redan. Dock är d frivilligt att registrera, men som alla ärliga medborgare så kör vi väl registrerat eller?ObestämdRynkarFlört..

Nåja här kommer länken, som sagt upp till var o en..

http://www.svensktbatregister.se/

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara förtydliga att jag inte importerat båten själv. Jag är nog typ 3:a i ledet av ägare eller nåt sånt. Har ingen uppgift om vem som importerat utan bara uppgifter om ägaren före mig.

Vilket leder till en annan fråga... finns det register över vem som importerat en specifik båt? Var hittar man i så fall uppgifter om det?

Frågan om falsk CE-märkning ställde jag mest för jag var nyfiken på om det finns såna gör-det-själv-kit...borde ju finnas med tanke på ev. marknad.

Sen har ju alla moderna USA-båtar ett HUI eller vad det heter...Hull Unit Identificationnumber eller nåt sånt. Vilket är att likna med serienummer för skrovet antar jag. Det har jag ju uppgett till försäkringsbolaget. (Vilket jag tycker likställer funktionen med båtregister för att hitta stulna båtar).

Mitt försäkringsbolag hade inga problem med att båten inte är CE-märkt, jag frågade uttryckligen innan jag tecknade den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent moraliskt verkar det fullständigt galet att förfalska en CE-märkning

Men galet är ju hur båttillverkare kan CE-märka båtar som har farliga lösningar för säkerhetsdetaljer.

T.ex. säkerhetsstegar.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det rent moraliskt är fel att förfalska en CE-märkning...om man ser till följande resonemang:

Köp en svensk CE-märkt båt. Det går några år och du har ingen brandsläckare kvar, råkat skala av några kablar när du monterade ekolodet så du har bytt en del av elkablaget, samt att du monterat extrautrustning som gjorde att du fick installera en extra säkringsdosa. Du har gjort allt jobb själv med biltemaprylar, dvs prylar utan CE-märken. Sen har du även monterat ett eller fler förbrukarbatterier och därmed gjort om stora delar av elsystemet utöver det du gjort tidigare.

Sen ska du sälja din båt och skriver ut att den är CE-märkt. Men den skulle inte gå igenom en ommärkning för CE så som den står vid försäljningstillfället. Alltså är den CE-märkt men klarar inte kraven för CE-märkning idag.

I det andra läget har du en båt som är importerad från USA, samma skrov och motor som den svenskköpta. Det som saknas är den brandsläckare som saknas för att få CE-märkning, plus att man inte vet hur eldragningen är gjord, den är original men inte CE-godkänd.

Båten med CE-märkning är ju på inget vis alls en säkrare eller bättre båt...rent moraliskt skulle jag nog till och med påstå att det är båten med CE-märkning som är falskmärkt då den i nuvarande skick inte alls är CE-godkänd...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt säker på att el-artiklarna på Biltema faktiskt är CE-märkta (annars skulle de inte få säljas i EU).

Sen är det mer än en brandsläckare som skiljer mellan en märkt och en icke märkt båt.

Tror att det finns ett flertal CE-märkningsbolag här i sverige som gör falska CE-märkningar för en 10-20 tusen, men att kunderna tror att det är en riktig CE-märkning som görs. Möjligheten att kontrollera det hela tycks vara omöjligt - Eller hur gör man?

När det för ett 10-tal år sedan började bli snack om eftermonterad CE-märkning så skrev ju bl.a. ViBåtägare om att det t.ex. skulle redovisas byggsätt och skrovtjocklek om jag minns rätt.
Vet inte om det är så fortfarande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå, det är en hel massa som ska kontrolleras, testas och mätas, och inget av det garanterar på något sätt att en CE-märkt båt är bättre än en icke CE-märkt. Det hela är en produkt för att minska konkurrensen och försvåra import.

från CEProof:

 


Så går det till

Rutinen är i regel följande vid efterkontroll av en importbåt:

  1. CEproof lämnar fast offert
  2. Acceptans från kunden
  3. Plats och tidpunkt för genomgång och provning bestäms. För importbåtar gäller provningarna oftast stabilitetstest, eventuellt flytbarhetstest (för båtar under 6 m), manöverprov i full fart (för båtar under 8 m), ljudmätning för båtar med rak axel.
  4. CEproof går igenom båten enligt de standarder som gäller för just denna båt. Det tar några timmar
  5. Vi gör stabilitetsprov med rätt antal personer och last ombord. Beställaren ser till att lämpligt antal personer finns på plats vid provning
  6. Kunden får, inom 1 vecka efter genomgång, en åtgärdslista på eventuella justeringar eller kompletteringar som behöver göras för att båten ska uppfylla CE-kraven. Åtgärdslistan inkluderar även tips på hur man lättast utför justeringarna/kompletteringarna
  7. När ev. brister** är åtgärdade och dokumenterade tar CEproof fram den Tekniska Dokumentationen, Instruktionsbok med Försäkran om Överensstämmelse och CE-skylt. Detta utgör merparten av vårt arbete och omfattar ca 60-100 sidor beroende på båt
  8. CEproof skickar den Tekniska Dokumentationen till ett Anmält Organ som ska kontrollera den
  9. Då det är klart ska en s.k. CIN-kod (Craft Identification Number) ristas in på akterspegelns styrbordsida (och på ett dolt ställe) samt CE-skylten monteras på väl synlig plats ombord
  10. Under hela processen står CEproof till tjänst med tips och allmän handledning. Kunden ska aldrig behöva stå rådlös.

Där står också bl.a.
med CE-märkt motor
Motorn måsta vara CE-märkt. Om den inte är det krävs det en avgaskontroll av motorn, vilket är en dyr och omfattande process. I regel är det enklare och billigare att köpa en ny motor i dessa fall.


Hur många av era båtar skulle klara det? Inte min. Hur många av alla de hundratals eller tusentals båtar som seglat runt jorden de senaste 40 åren skulle klara en CE-märkning? Inte många. Innebär det att de är mindre säkra eller sämre än ett modernt smäckbygge som råkar vara CE-godkänt? Knappast! Med smäckbygge avser jag inga särskilda fabrikat, så ingen behöver skälla för att jag sågar enskilda båtar. Ett exempel däremot är motorbåten från PLUS där vindrutan sprack i motsjö och knaparna slets ur däck när hon låg förtöjd. Den båten blev underkänd av en besiktningsman trots att den var helt ny. Tror ni inte den var CE-märkt enligt konstens alla regler? Jorrå!
En CE-märkning (eller rättare en kontroll) kostar från 20 000:- och det är bara kontrollen. Sen tillkommer eventuella åtgärder och kanske en ny kontroll. Enligt mitt sett att se det så är hela CE-spektaklet snudd på kriminellt.



Senast ändrad av cerber0s | 17 december 2008 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det...hur gör man för att kontrollera om man har en CE-märkt båt... finns det listor där varje CE-plåt har ett kontrollnummer/serienummer? Om man skulle hitta två plåtar med samma serienummer, vilken är den riktiga? Vad händer med den som inte är äkta?

Jag har inte hittat några uppgifter om att man kan ringa någonstans för att kontrollera...

Sen är jag fortfarande nyfiken på om man kan få fram någonstans vem som importerat en viss båt... har tullen listor över sånt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket intresserad av samma fråga - Går det att kontrollera?

Efter att ha läst Ceber0s inlägg ovan så är jag ännu mer övertygad om att majoriteten av alla importerade båtar som CE märkts efter importen har en falsk CE-märkning. Men att ägaren är lyckligt ovetande.

Som köpare av en sådan båt kan du - om du köper den av er firma eller båtförmedlare - efter upptäckt av att CE-märkningen är falsk, gå tillbaka och kräva en riktig CE-märkning eller häva köpet. Då det är förbjudet för näringsidkare både att sälja och förmedla icke CE-märkta båtar (se sjöfartsverkets hemsida för mer info om detta). Men köper du båten av privatperson så är du i stort sett lurad, om det inte står tydligt i köpehandlingen att båten är CE-märkt (och det visar sig att det inte är en äkta märkning). Då är det dock inte konsumentverket du får vända dig till utan tingsrätten.

Problemet kommer alltså när du i framtiden skall sälja din båt om den saknar en äkta CE-märkning, eftersom den kommer att vara omöjlig att byta in hos någon båthandlare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt CE-proof så får alla båtar ett CIN... har jag för mig. Certificate Identification Number tror jag det står för. Det numret skall i alla fall ristas in på styrbords sida av akterspegeln, plus på ett undangömt ställe. Dessutom så blir båten märkt med märkplattan. Kan inte säljaren visa upp ett riktigt inristat CIN och berätta vilket företag som utfört märkningen så att köparen kan kolla, så är det nog så att märkningen är falsk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren skulle kunna visa upp ett inristat nummer, men hur vet köparen att det är äkta? Det är ju inte säkert att säljaren vet vilket företag som CE-märkt båten...hur kontrollerar man det då?

Det måste finnas någon typ av lista där båtens serienummer är ihopkopplat med ett serienummer på CE-märkningen om det ska fungera.

Som jag förstått det så märker tillverkaren själv upp sina båtar med CE. Har för mig att det pratats mycket om detta då det är en egenkontroll som tillverkaren ska utföra. Då låter det otroligt att ett serienummer från båten kopplas ihop med ett serienummer på CE-plåten...det låter mer troligt att den modellen har ett typgodkännande och plåten är likadan.

Vad skulle hända om man fick tag i en sån generell CE-plåt som godkänner min båtmodell?

Om jag har en CE-märkt båt och min CE-plåt blir stulen??? Vem får jag en ny av eller är min båt inte längre CE-märkt då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vette sjutton... Det hela verkar vara lite High Chaparrall. Jag grottade en del i CE-märkning för ca 6 månader sedan, när en kompis till mig funderade på att importera från USA. Det vi kom fram till var:

1. CE-märkning är svindyrt, bara en kontroll kostar ju som sagt från ca 20000:- och i dagsläget känns det hela som en pappersprodukt för att göra det olönsamt att importera.

2. En båt som importeras från USA har redan ett USCG-godkännande som är betydligt hårdare än ett CE-godkännande, men är t.e.x. inte motor och skylight CE-märkta så måste de bytas, även om de rent hållfasthetsmässigt och miljömässigt uppfyller kraven (om det stämmer har vi inte fått bekräftat).

3. Det skiljer mycket i pris beroende på i vilket EU-land man beslutar sig för att CE-märka. Kvalitet på märkningen verkar också skilja.

4. Varven får utföra egenkontroll och CE-märkning medans det finns företag, t.e.x. CE-proof som tar snuskigt mycket betalt för att utföra samma? märkning.

5. När du kommer in i EU så kan tullen kolla båten, men de kan inte beslagta den. Den har iofs. nyttjandeförbud, men ingen kan hindra dig från att ta hem båten i trädgården för att bygga om inför en CE-märkning.

6. Båten har nyttjandeförbud! Jaha? Det finns inga påföljder på att använda den ändå, inga böter, inget fängelse, inget indraget körkort. Skulle KBV stoppa dig mot all förmodan så får du väl lova att ta upp båten och CE-märka den. Du kanske blir stoppad igen nästa år, men vad ska de göra? Kolla registreringsnumret?

7. Våran slutsats var att om man ska importera för eget bruk så strunta i CE-märkningen i väntan på att reglerna blir tydliga och lika för alla, eller tills juridiska påföljder införs.

Länk till vad Sjöfartsverket skriver om CE-märkning finns här: http://www.sjöfartsverket.se/templates/SFVXPage____7728.aspx

Så här skriver de om nackdelarna med att inte CE-märka:

Vad händer om jag inte CE-märker båten?
När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Då kommer det att kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven.

Detta kan du som importör bli ålagd att utföra oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led, det är fortfarande du som importör som är ansvarig.

Det finns många andra nackdelar med en icke CE-märkt båt såsom tveksamt andrahandsvärde, den kan aldrig lämnas i inbyte till näringsidkare (då dessa inte får handla med icke CE-märkta båtar), risk för juridiska komplikationer vid eventuell försäljning och ersättningen vid försäkringsärenden blir lägre och svår att ifrågasätta på grund av det osäkra andrahandsvärdet.

Skrattretande!

Sjöfartsverket räknar med att en komplett märkning med kontroll och åtgärder kostar mellan 30-60000:-

Ett särskilt intressant stycke är :

Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades.

Detta kan du som importör bli ålagd att utföra oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led, det är fortfarande du som importör som är ansvarig.

Du importerar en båt och lägger 60000:- på en CE-märkning, använder båten i 5 år och säljer den vidare. Näste ägare råkar ut för en efterkontroll efter ytterliggare 10 år där båten blir underkänd, för att nu gällande krav är högre än kraven när du CE-märkte båten 15 år tidigare. Nuvarande ägare går till dig med ett kvitto och säger: Du är nu skyldig mig 72000:- för en ommärkning. Enligt texten ovan så är det ju importören som för all framtid är skyldig att se till att giltig CE-märkning finns för båten. Oavsett om kraven höjs... Sjukt!

Tycker fortfarande att det är snudd på kriminellt.

 



Senast ändrad av cerber0s | 18 december 2008 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kikar på sjöfartsverkets hemsida så verkar det som att det inte finns något bra sätt att säkerställa att en båt verkligen är riktigt CE-märkt. 

Om det är gjort i efterhand så ska man ringa o kolla med företaget som gjort det. Om det är Sluge Vesslan i Kramfors som gjort en egen skylt och skrivit sitt mobilnummer där så vet jag inte vad som händer...skulle någon få för sig att kolla upp det så säger han jo för fasen det garanterar jag. Sen då???

Jag kan inte se att det finns något enkelt sätt att kolla upp om märkningen är äkta och jag undrar om någon skulle få för sig att kolla...

Hur många som köpt en CE-märkt båt (privat eller via firma) har ringt och kollat med anmält organ om CE-märkningen är äkta?

Sen letar jag fortfarande efter en lista där det står vem som importerat en specifik båt...tullen är bästa tipset...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det är kaos. Ett par frågor till:

1. Varför är det så mycket lättare och billigare att importera en bil och få den registreringsbesiktigad?

2. Varför sköter bilprovningen kontrollen av bilar medans kontrollen av båtar sköts av privata vinstdrivande företag som enbart är intresserade av ett fint bokslut?

3. Varför måste båtar ständigt uppfylla eventuellt nya regler när inte bilar måste det?

4. Jag har ju inte ens importerat någon båt, så varför blir jag så förbannad på det här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, jag har inte heller importerat någon båt...men det kanske är en liten Sverker Olofsson i oss som vill ställa EU-ministrarna mot väggen alternativt slänga dem i den röda soptunnan...

Ang. din punkt nr3, så är det ju bara vid prövningstillfället som båten måste uppfylla reglerna som gäller vid den tidpunkten. Är den väl godkänd så kan reglerna ändras utan konsekvens för båtägare/importör. Att den måste uppfylla nya regler är ju för att den klassas som icke-tidigare-importerad tills dess den prövas.

Jag tycker det liknar en riktig soppa och förstår inte hur de ska lyckas pussla ihop allt det här i slutändan.

Har förresten mailat tullen och frågat om det finns något sätt att få fram vem som privatimporterat en specifik båt från USA. Står att de svarar inom 24 timmar.

Blev också nyfiken på hur enkelt(?) det skulle vara att CE-märka via någon mindre nogräknad medlemsstat än petnoga Sverige. 100 spänn för ett klistermärke och så får du skriva boken själv...=)

Jag tror det går att göra fina (och ärliga) pengar på detta på nåt sätt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Punkt nr 3. Jo, men det står faktiskt Efterkontroll Jag tolkar det som att en CE-märkt båt vid en efterkontroll måste uppfylla nya regler som eventuellt har införts. Det kan vara luddigt skrivet bara, för om det verkligen är så, så är det helt vansinnigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, jag tolkar det som att efterkontroll=kontroll vid import

Normalt sett är det egenkontroll vid tillverkning men i de fall man importerar så blir det efterkontroll, och då ska båten även uppfylla alla de nya regler som tillkommit efter att den tillverkades.

Det är tillräckligt vansinnigt ändå tycker jag...USCG-märkningen borde automatiskt generera en CE-märkning...men då kan man ju spara pengar på att importera från USA vilket är aja baja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du måste ha rätt. De måste ju syfta på efterkontroll av en tidigare import. Om de inte kunde tvinga dig att CE-märka första gången, hur ska de kunna tvinga dig att CE-märka nästa gång?  Oskyldig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått svar på min fråga till tullverket, där jag undrade om det går att spåra vem som importerat en specifik båt.

De kunde ev. söka efter den om jag hade organisationsnummer eller datum. Men det är väl inte speciellt ofta man har tillgång till de uppgifterna om man inte redan vet vem som importerat båten.

Ställde frågan om de kan söka via båtens serienummer/skrovnummer. Får se om jag får svar innan helgen.

Anledningen till mina frågor till tullverket är om man överhuvudtaget kan spåra en importör via en båt. För om man inte kan det så är ju regeln om att denne ska ansvara för en CE-märkning ganska verkningslös om båten sålts vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en till sak som kan dyka upp när man diskuterar ansvarstagandet på en importerad CEmärkt ''sak'' ...

Det är siste man i ledet som är ansvarig , om importören inte finns mer så hoppar ansvaret fram ett pinnhål .!  Mao man backar tills det tar stop !

På vanliga importerade produkter ( typ från Kina ) så behöver inte CE godkännadet finnas med , men SKALL kunna frambringas vid en förfrågan !  I praktiken så plockar man hem Ce dokumentet INNAN man importerar  från tex Kina , för hur stor risk är det att du ska få fram det 3år senare vid en ev tvist !?!?!?!?! 

En annan kul grej med just Kina är ''när man ställer frågan om man kan få den CE märkt''  så går det  jätte bra , dom klistrar bara dit lappen , så är det klart !?!?!?!?! hahahahahaha

 

GodJul allihoppa :-)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

org. nr eller datum... Undrar hur det fungerar för privatpersoner. Det känns som att om man köper en båt i USA och seglar hem den själv så är man relativt safe.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar från Tullverket... de kan inte hjälpa mig spåra vem som importerat en specifik båt från USA baserat på skrov- eller serienummer. Jag tolkar det som att man inte kan få tag i importören av en specifik båt så länge den är privatimporterad.

Alltså borde man kunna importera båtar och sälja dem vidare utan att CE-märka dem utan någon större risk att få bekosta en senare CE-märkning.

En annan sak jag tänkt på är hur man vet vem som egentligen är ägare av båten... om man köper en båt utan dokumentation...mellan privatpersoner, så finns ju inga krav på att anmäla ägarbyte som vid bilar t ex. Så hur ska en myndighet kunna hävda att just jag äger båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...