Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Bella440R

Fästa strålkastare temporärt i grabbräcke

Rekommendera Poster

Tänkte införskaffa en strålkastare av denna typ å driva från cigg-utaget med en spiralsladd.

Lampa

Lampan kan inte sitta permanent då kapellet är i vägen när båten inte används. Någon som har några bra ideer på hur jag fäster den i grabbräcket ovanför pulpeten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanke dum fråga från en okunning, men vad har man för glädje av en strålkastare på en styrpulpetsbåt ?

Det enda jag kan komma på är att den försämra mörkesseende ? När jag kommer till min brygga även en sen decemberkväll så finns det tillräckligt med ljus för att jag skall hitta såväl bryggan som pålarna ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den skulle självklart sitta framför mig som kör.

Hur kan den då blända/försämra mörkerseendet?

Vad är det för skillnad på att ha lampa i en styrpulpet mot en HT-båt med lampan på taket?

Bländas du av lamporan i bilen när du kör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog kan du få mörkerseendet förstört även om strålkastaren sitter framför dig. En hel del av ljuset kommer t.ex att reflekteras mot ditt (vita?) skrov. Klart man har lika stor användning för strålkastare på en HT som en Cabin som en styrpulpetare. Ovärderligt när man letar flöten till sina kräftburar bl.a.

Fast själv föredrar jag en handhållen strålkastare framför en monterad. Lite lättare attl ysa där man vill på det viset, istf att vrida hela båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med 2st ombyggda handhållna strålkastare, fästena är egen patent gjort av 2st snabbtvingar och lite skrot jag hade liggandes. Dessa hängs i rutramarna på var sin sida båten. Ser dock inte så snyggt ut men funktionellt och nyttigt till tusen.. En enbart handhållen funkar alltså inte för mig man behöver 2 nävar för att lägga till och kan således inte hålla lampan med truten även fast den är storFlört. Är ju inte så mycket för fiske när man åker runt med v8an, blir lätt grisigt i båten om man ska ränsa osv. Och för d ändamålet har jag en mindre styrpulpet med enkel ficklampa och naturligtvis lantärnor.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst reflektionerna mot insidan av båten skulle kunna blända men eftersom jag oftast är själv ute så kan jag inte ha en handhållen. Å denna lösning blir ganska billig om man köper ett extraljus på bilskroten å en spiralsladd på Jula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, fästet skall helst inte sticka upp ovanför grabbräckets mitt. Alltså centrum på 25 mm röret. Då kommer nog kapellet skavas sönder.

Kommer bara till Julas förstasida. Fanns det något produkt ID på grejen du länka till?

Tack iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, den såg intressant ut.

Kul att det stod ej för marint bruk

Haha.

Får åka å titta på den å se om man kan modifiera den lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag löste detta problem på min förra båt med en Hella handstrålkastare som jag satte fast på grabbräcket på hyttaket med hjälp av ett RAM-fäste. Det finns hur många varianter som helst, bl a sådana som man kan ta loss med några enkla handgrepp för att förhindra stöld eller skador på ett kapell.

Thomas

Se http://www.r-a-m.nu/dynamaster/file_archive/080207/07493015020/universal07.Nordicsign.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där fanns det grejor.

Hittade ett som påminde om Noa-fästet men med ett litet utstick.

Riktigt bra, Erlandssons sålde så jag får åka förbi dem helt enkelt.

TACK!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...