Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Seagate

Hydralstyrning från Watski...

Rekommendera Poster

Tja!
Undrar om det är någon som har erfarenhet ang hydralstyrningar som säljs av Watski.

Har planer på att köpa LS28ST SERVO
För servostyrning till Volvo och Mercruiser – OMC. Sats innehållande pump 30 HB, med backventil, cylinder 28 ST HB AS inkl nipplar och 12 meter slang. Antal rattvarv 4,5. Är det någon här på MG som tom har det på sin båt...?28ST SERVOLS28ST SERVO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat ett antal hydraulstyrningar på båtar både med och utan servo.. Det du ska kolla är hur många rattvarv du har nu från fullt till fullt styrutslag... De Mercruiser jag monterat på (jobbar huvudsakligen med dessa) har haft c:a 3-3.5 varv original och om du då monterar ett system med 4.5 varv, eller mer, så får du veva mer på ratten vilket kan kännas jobbigt när du t.ex ska lägga till eller på annat sätt precisionsmanövrera.. Jag brukar lösa detta genom att välja en rattpump med större kapacitet/pumpvolym för att få ner antal rattvarv. Med servo behövs nämligen inte så många rattvarv eftersom servon gör att det går lätt att styra ändå.. Utan servo blir det en annan sak... Sen ska du ABSOLUT kolla att cylindern är av balanserad modell.. Välj inget annat. Har testat obalanserat och det är mycket irriterande att ha olika antal rattvarv åt respektive håll, det är det som är skillnaden mellan de två modellerna.. Dessutom, i och med att det blir olika rattvarv så blir det också olika tungt att styra åt de olika hållen. Marginellt, men det känns. Olika utväxling kan man likna det med.. Detta är mycket irriterande... Det är inte många fabrikat som har balanserat till servo, gäller både Volvo och Mercruiser (=samma typ av styrning) men det finns. jag monterar själv såna, och det är väl umgefär vad jag törs säga härTyst Sen ska styrningen ha backventiler, men det har nog de flesta. Det gör att du kan släppa ratten och den står kvar där du släpper den.. Detta är bekvämt när det t.ex blåser sidvind..Man slipper sitta och hålla emot hela tiden, även om detta så klart märks mindre på båt med servo.. Lycka till! Hydraulstyrning är kanon på alla sätt.

Senast ändrad av Micke_Se | 14 december 2008 | 23:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja Micke_Se!

Tack för tipsen.

Du har inga bra tips på styrning som passar en 22-fotare med AQ170 VP280T drev?

MVH

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Micke

Vilka fabrikat rekommenderar du för hydraulstyrning? Har du provat det som säljs på drev.se?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket fabrikat man väljer har nog inte så stor betydelse. De flesta håller hög kvalitét. Det är just drev med servo som är problemet och att det knappt finns balanserade cylindrar att få tag på. Jag känner till två fabrikat som har det. Ett som är framtaget för just detta (Mavimare) och ett som jag själv kom på att det passar på Mercruiser med servo (HyDrive) fast den egentligen inte är tänkt för det, men den passar utmärkt. Vad gäller drev.se så beror det på om du menar de utanpå liggande styrningarna så är de klart det  allra bästa om man är beredd att betala priset, men jag tror trådstartaren här menar en vanlig hydraulstyrning av den modell som man monterar i samma fäste som wiren, och det är då ovanstående problem uppstår. Det är trångt på båtar med servo så det krävs en väldigt smal cylinder och de balanserade är för det mesta för grova, dock inte de jag nämner här ovan. Vad gäller HyDrive styrningen så har den för många rattvarv för en båt med servo men det löser man enkelt genom att välja en rattpump med högre kapacitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok,där ser man.

Jag har en Mercruiser V8/230 från 1987 med vajerstyrning som stöttas av en servo pump (power steering). Här är det tal om att byta vajern mot en liten hydraulcylinder som i sin tur fäster mot den stora cylindern som är kopplad till servon. Vad rekommenderar du då?

mvh

Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är du ute efter samma modell av styrning som Seagate vad jag förstår. Alltså en som ersätter wiren. Mercruiser bytte utförandet på servon runt årsmodell -93 - 94 men har du original servon kvar på din årsmodell -87 så är din servocylinder svart. De senare är grå. De modeller av hydraulstyrningar jag nämner här ovan passar bägge.. Jag har själv haft en av dessa styrningar monterad på både den äldre och nyare modellen av servo i min båt (bytte hela skölden förra våren mot en ny komplett med servo och flyttade då över hydraulstyrningen) Skicka gärna mej ett mail om du vill veta mer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...