Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
vieryd

Biltemas teakolja

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av Biltemas s.k Marinolja för teak/trä?

Flagnar den vid slitage?

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade den! Men herregud vilken undermålig produkt. Den är i princip bara lösningsmedel. Läs på den, 30-100 procent tror jag det stod på min. Mögel kom efter ett par veckor. Obehandlade ytor klarade sig och ytor med international var hur fina som helst!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett normalt lager. Var inne i båten på  teak-inredning. Som sagt obehandlat och med Internationals olja var det hur lugnt som helst. Det räcker med att hålla upp Biltemas mot någon annan olja och jämföra färgen så ser man skillnad direkt.

Läsa på flaskan så får du all fakta. Om nu inte de har bytta olja senaste året, för det var förrförra vintern som jag provade den.

/K

Senast ändrad av Sturgeon | 15 december 2008 | 00:29

Senast ändrad av Sturgeon | 15 december 2008 | 18:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja binder mögel !  ..skit i att olja din teak ett eller par år för att se skillnad !

( bara för att spä på fakta så har jag inte oljat min tryckade altan på flera år ... inga svarta fläckar !).. hoppas jag har rätt med teak  !?!?!?! 

//  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja är mat för mögel, oavsett fabrikat. Lägger man på så att oljan stannar på ytan möglar det på en gång, oavsett om det står Biltema eller något annat på burken - om det inte är en massa gifter i oljan förstås...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förklara då varför det endast var där biltema-oljan var applicerad det hände något och inte där annan olja var applicerad. Och ändå är biltema-oljan tunn riktigt tunn, så mycket olja lämnas inte kvar på ytan. Allt som kan agera som näring och fästyta för mögelsporer är ju negativt. för att testa det extra noga så applicerade jag rikligt på ett par ställen, fortfarande inget på den finare oljan, medans platsen för biltema-oljan såg ut som världens bäst preparerade agar-platta efter några veckor. Lägg märke till att allt är utfört inne i båten med förhållandevis låg RF.

Misstaget att ha olja utomhus på däck gör jag inte om, samlar skit som bara f*n. Där är det bättre med tex Sioo-marin.

Det är i mitt tycke skillnad på olja och olja! Svårare än så är det.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissningsvis är det mindre gift i Biltema-oljan alternativt sämre penetrerande förmåga så en större mängd olja lämnas på ytan av olika orsaker.
En fråga - förde du på Biltemas olja samtidigt som Internationals olja fast på olika ytor, eller är det så att du tidigare använt Internationals olja på de ytor som nu fick en sväng Biltema-olja, eller var Biltema-oljade ytan tidigare helt obehandlad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, nu har Biltema en Marin grund olja och en marin olja. Grund oljan är rätt tunn med mycket lösningsmedel i. Borde vara rimligt med tanke på penetrering. Den vanliga oljan är dock inte alls tunn utan tvärtom ovanligt tjock i mitt tycke.

I min värld så oljar man inte teak för att hindra mögel utan för att hindra torrsprickor vilket också drabbar teak, om än mer långsamt än annat trä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra året strök jag på olja på min teakpanel innan täckning för att som jag trodde inte skulle torka, Var nog det värsta jag gjort! tyvärr inga bilder men som föregående säger mögel! blir det var så lugn, fick slipa om allt igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag oljar för att undvika sprickor och för att få en vacker färg. Det jag använt är biltemas teak-olja. Vilket jag inte tror är samma som varken deras grund-olja eller marin-olja. Jag gjorde det för ett par år sedan och sortimentet kan ha ändrats.

Peter; Jag gjorde det samtidigt, eftersom jag fick slut på olja och då fick för mig att testa en annan olja. Ytorna som fick Biltema och International var säkert inte oljade sedan båten var ny.

I mitt fall så drabbade det mig inte speciellt hårt eftersom jag har begränsat med träytor i min båt. Men faktum kvarstår, bilteman blev möglig efter väldigt kort tid, de platser som oljats med International var okej hela vintern och även påföljande vinter utan varken ludd, svarta prickar eller annan påverkan. Jag applicerade i båda fallen ganska begränsat (lagom) med olja, så allt var torrt ganska snabbt utan några uppebara blöta fläckar.

Senast ändrad av Sturgeon | 15 december 2008 | 18:43

Senast ändrad av Sturgeon | 15 december 2008 | 18:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jocke!

Har du provat med Sioo på din altan? En relativt ny kiselbaserad produkt som förhindrar mögelangrepp och ger en tålig och snygg altan i många år. Jag har själv inte använt den, men haft kontakt med tillverkaren och bekanta har behandlat sina altaner. Om än att det inte gått så lång tid att det riktigt blivit ställt på prov.

Finns även som marinmodell som till skillnad till olja inte skapar en fet smutsuppfångande yta. Verkar riktigt bra. Köpte det till min båt, men sålde den innan jag hann prova. Däremot har jag de två teakprodukterna som behövs för den sol vill prova. Jag betalde inget för dem så den som vill ha får dem gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu provat Biltemas Marinolja och Marinolja grund.

Den sistnämnda är en ren impregneringsolja som penetrerar rätt bra. Den andra är en tjock alkydolja som bildar ett täckande ytskickt likt fernissa. Blir synnerligen blankt. Hur slitstarkt det är återstår att se men mögla kommer det definitivt inte att göra. Dessvärre tror jag att den kan flagna som lack när den blir gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en halv flaska kvar av biltema's teakolja art. 36-360, ca: 2 år gammal nu.
Fungerade Inte bra då, den torkade aldrig, klibbig yta och drog inte in i träet.
Jag provade att blanda med hälften International teak olja, inte bättre.

andra produkter från samma firma har funkat fint.

/Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

36-360 är samma produkt som jag använt och som jag fortfarande har kvar en slatt av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...