Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Jeppovich

Vilka segel vad skall jag göra?, behöver hjälp till våren

Rekommendera Poster

Hej!

Jag heter jesper och är 20år gammal och har väldigt lite seglingserfarenhet

och nu har jag köpt en segelbåtFörvånad Maxi racer

Jag har två äldre segel och ett helt nytt som man kan se på fotot.

Jag undrar om man på något sätt kunde få med sig någon stolle

som kan lära en grunderna, att segla i huvudtaget eller om det finns

någonstans man t.ex. ta en kurs eller något dylikt tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där fick jag upp en bild på den tagen i sommar, jag har ju hört mig för och folk rekomenderar mig att börja med dem gamla seglena för att dem är mer förlåtande dem här nya är inte förlåtande a jag vet inte därför frågar jag er tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tufft vågat hälften vunnet, kör på.

Välkommen till sajten!

Kul med yngre förmågor som törs sätta igång projekt.

Klart du skall slita de gamla seglen först Du märken nog när det är dags att byta.

Det finns säkert massor med folk som kan segla med dig som gast och lärare Fast det är nog fel tid nu för respons  här. Sajten är nästan död. Alla hemma super glögg och klistrar paket.

Var bor du? Fråga någon gammal räv på någonsegelklubb i närheten. Lokalkännedom är bra att ha när manär ute och testar.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har båten ute i näset, bjölahamnen.. jag har en hel del att göra på den.

Jo jag vet några poteniella kandidater som kanske är intresseradeFoten

men det med seglena tänkte jag mer på att den var svårseglad för nybörjare med dem

nya och lättare seglad med dem äldre, dem nya seglena är ju tydligen lite värsting så

man är ju lite nyfikenSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vilken världsdel eller del av Sverige ligger bjölahamnen.

Själv bor jag i Kungshamn på västkusten och Kalman i Stockolmstrakten men kan npg träffas på norr om Malmö någon del av sommaren, när han inte är ute och seglar (eller?)

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för snack att de gamla seglena är mer förlåtande.

Gamla urblåsta segel kommer bara göra att båten lutar obehagligt istället för att gå framåt när det kommer en by. Ta de nya du men anpassa segelytan till vindstyrkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ju inte kan inte alls mycket, men det var en kille som sa till mig att

inte börja segla med dem nya för att dem är inte så förlåtande. Men du tycker jag

skall börja lära mig på dem nya eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla segel är ju mer förlåtande på det vis att det inte blir så fruktansvärt dyrt om man skulle råka misshandla dem lite. De gamla seglen kan du låta fladdra i vinden, du kan kliva på focken när den ligger på däck, och du behöver inte vika dem lika noggrant.

I övrigt får du såklart bättre känsla med de nya och dyra seglen, men jag tror inte att du märker särskilt stor skillnad förrän du har lärt dig en del.

Jag har min båt i Fiskebäck, så jag har bra koll på våra farvatten, och hänger gärna med ut och visar lite tipps och trix när du har sjösatt till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det vore ju kanon isf!, om du har tid... Jag är ifrsj väldigt rädd om sakerna men

det är nog bäst att använda dem gamla lite i början. Dem seglena på bilden är använda i 2 veckor och förra ägaren säger att han betalde 45 000sek för dem om detta stämmer kan jag ju inte utala mig om. Med tanke på vad jag betalde för båten så känns det som jag gjort ett kap

när den är lagad.

vad seglar du för båt då? och jag skall ha båten i bjölahamnen och jag kommer att sjösätta så tidigt som möjligt antagligen haha Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglar till vardags en maxi 77 som är en kär följeslagare i livet. Har varit med en del på en polares racer också så det skall nog gå bra.

Lycka till med den stora reparationen och låt oss hoppas att våren kommer snart! Hör av dig (gustavbe@gmail.com) när sjösättningen närmar sig då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslår att du börjar med de gamla seglen. Det brukar kunna bli en del fladder i början. Något segel inte mår så bra av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

instämmer på att inte gå och köpa nya lappar första året i skarpt läge. Kom ihog att 10-15 minuters fladder motsvarar en säsongs slitage vid normalt seglande och som rudis fladdrar det en del.

Segelmakare kommer säkert med övertygande ord och flashiga segeldukar i nyaste materialet försöka övertyga dig med att det du har är bara att kasta - tyvärr har segelmakare en tendens att prata ner folk (så blir man kanske när man har 6 månaders segelproduktion och 6 månaders dvala), men jag ser ingen anledning för dig att skaffa nytt. Därtill, efter en säsong kanske du tycker att segling var iof. skoj men bara när solen skiner, fåglarna kvittrar, barnen är tysta osv. och bestämmer sig för att sälja hojen. Att inkludera ett nytt ställ då ger inte pengarna tillbaka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore kanske inte helt dumt att läsa inläggen ovan innan man ger goda råd. Skrattande

Som svar på tråd frågan så använd de gamla seglen tills du behärskar båten. Kolfiberdukar har en tendens att vara lätta att slita hål på om man är oförsiktig. (beror på om det är taft på båda sidor, sen sliter UV-ljuset mm). Så kör på de gamla och byt efter ett tag så känner du skillnaden.

Du kan höra av dig om du vill hänga på lite segling till våren, vi brukar ha plats för någon extra. Seglar på Tjörn from 1:april.  (Och ja, vi seglar med flashiga segeldukar som någon oseriös segelmakare lurat på oss Cool).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lovar att höra av mig när det är sjösättning, och jag vet att jag behöver

hjälp med riggning är helt nollad där med nästan du kanske har koll på det?

om du har några plast gelcoat skader så hjälper jag dig glädjeligen:)..

Jag tror också jag skall börja med dem gamla seglena det verkar så,

jag vill ju inte slita sönder dem fina pgrndav oerfarenhet och dumhet

känns ju jätteonödigt eller?, förra ägaren sa att man behövde tejpa dem lite

med segeltejp men det skulle inte vara några problem...(dem gamla seglena förstås

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förstod inte mattiboy riktigt, jag har ett par nya segel redan så ingen som försöker lura mig.. primex, jag är ju väldigt oerfaren seglare har seglat 1 vecka i kroatien med 7 andra på båten

och jag gjorde inte så mycket men fastnade riktigt rejält för det och vill ta det ett steg längre...

jag kommer ju nog inte vara till så stor nytta men om jag får vara ombord och lära mig

en del älskar ju verkligen att vara på havetOskyldig så vore det kanon, jag funderar på att sjösätta

i början av april med kan ju knappt bärja mig Glad, har precis avslutat ett 12timmars arbetspass

på båten nu med, någon som har erfarenhet av att fylla maststöttan inne i båten?, har fått

tips om att sätta in ek i ett kryss men skulle det inte gå lika bra med vermakulit och polyester? och det skulle blir mkt starkare i min mening? och det väger inte värst mkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jesper,

Jag har kappseglat MR på den gamla goda tiden och hänger gärna med dig ut för lite tips o trix. Hör av dig när du har sjösatt så kan vi ta en titt på bägge dina segelställ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mattiboy läste inte från början och trodde du skulle köpa segel. Han gjorde en hänvisning till att man blir pålurad dyra segel av segelmakarna (vilket inte stämmer med min erfarenhet av segelmakare). Därav min komentar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

zanata, det vore väldigt trevligtGlad speciellt om du seglat denna båt förut

ja det vore kanon att kolla lite på alla 4 segelställ... jag hör av mig när jag sjösätter

och det kommer bli så tidigt som möjligt hoppas jag om vädret tilllåter mig att köla på utomhus.

primex, nu förstår jag... blev lite förvirrad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo, men segelmakare kan ibland vara ett rejält pack - shit, jag har sett marieholm MS20 som är utrustade med HPC-segel (från ett känt svenskt segelmakeri).

Hallå! Köper man lågprofildäck till en skottkärra eller?

Inget ont om MS20, robust och med egen karaktär, men ngn. gräns får det vara.

TIll ämnet, segla dacron till du känner dig OK i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast frågan är om kunden ville ha dessa segel eller om segelmakaren var oseriös?

Har sett Maxi 95:or med häftiga segel. På lys kan det göra underverk...

Men det är klart, MS20Förvånad !!!

Skämt o sido så har ju faktskt laminat segel många fördelar även om man inte kappseglar. Men det tror jag ligger på någon annan tråd.

Har sätt Jeep Cherokee med lågprofildäck... tycker nog att ägaren är mer skyldig än däckförsäljaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min båt är alltså inte värd fina segelOskyldig

ne men lägger dem seglene på hyllan tills

jag fått kläm på det här med segling är nog

roligt när man märker skillnaden när man sätter på

dem nya seglena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Maxi Racer skall absolut seglas med så bra segel som möjligt. Seglingen blir roligare och enklare då. Nu kan det ju vara så att bägge dina ställ är bra och i det läget kanske du väljer att spara det nyaste stället till klubbkappseglingar och Tjörn Runt. Men, som sagt, det märker man när man hissat dem alla.

Hör av dig när det är dags.

Med vänliga hälsningar

Ex Maxi Racer Swe 12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog säga att din båt är en typisk båt där bra segel kommer till sin rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fina segel kommer absolut till sin rätt på en maxi racer!

Men köper man så fina segel som vi sett på bilden så gör man det långt innan de gamla är dåliga i en cruisingseglares ögon. För mig kan gammalt betyda 20 år medan en som kappseglar maxi racer byter sina segel vart tredje år.

Så om de gamla seglena inte är uppenbart slitna så känns det som att vi är färdiga med den här diskussionen. Tänk vad bra att ha flera segelställ! Ett för slösegling och ett när man vill ha det lite mer sportigt.

Vi hörs till våren Jeppe! Jag kan säkert hjälpa till med påmastning och sånt också. Välkommen in i segelvärlden!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, dem andra seglena är ju säkert tillräckligt bra för mig med.

Jo jag skall defenitivt höra av mig när jag skall masta på rigga grejjer

risken är nog att hon åker i så fort snön isen försvinner mittten av (mars?)

kan ju inte bärga mig

jeppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...