Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
bayliner2755

Lurö och Djurö i Vänern

Rekommendera Poster

Är någon som brukar åka till Lurö eller Djurö i Vänern.Sitter och planerar lite om kommande semester och skulle vilja ha lite tips på fina naturhamnar o.s.v kanske om ni har några tips om något sevärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det länge sedan jag var ner dit, men Djurö är ett måste. Finns 2 fina hamnar där. Den ena i form av en liten lagun heter Malbergshamn men den brukar vara knökfull, åtm under semestertider. Skyddat för allt utom en nordanvind.

Sticker du inte för djupt kan du gå in till den lite mindre Årans hamn (har jag för mig den heter)
Också väl skyddat men lite mindre idylliskt.

Lurö skärgård är jvl fin i största allmänhet. Besök på Läckö slott rekommenderas, likaså om du inte går för djupt ska du gå runt hela Kållandsö. Underbara passager. Finns ett specialkort över den biten, men kommer inte ihåg om man var tvungen att skaffa det separat eller hur det var.

Tillbringat åtskilliga semestrar i den delen av Vänern o man tröttnar aldrig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekommendera följande skrift om man vill utforska Vänern http://www.sxk.se/verksamhet/nyavanerlotsen.asp Som KillerBoo skrev Malbergshamn och Årans hamn är fina. De är dock mycket utsatta vid nordlig vind. Går du den smala kanalen förbi Årans hamn kommer du till Dunderkarlarna och där är det helt skyddat. Lindökroken och Rövarsand är väl värda en avstickare till om man ändå är på Djurö. Ligger på/vid Brommö. På Lurö är det Stenstaka och Bösshamn som är de populäraste hamnarna. Fina vandringsleder och färdiggjorda grillplatser. Undvik Stenstaka vis hård SV-vind och Bösshamn vid Nordan. Eftersom du har motorbåt är inte djupgåendet kritiskt utan det finns många fina platser att lägga till vid. Om du åker till Lurö tycker jag att du skall åka vidare till Vithall, 2,5NM norr om Bösshamn. Det är ett litet hus som står öppet och fungerar som museum. Vill du ha mera idéer får du höra av dig här igen. Att tänka på vid råd angående platser i Vänern är att samma namn, som Bösshamn, Galtryggen m.fl., förekommer på flera platser, så det gäller att veta vilken plats som omtalas. Jag har själv trott att man talat om en plats när det var en annan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...