Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Henke9999

Byte av motor. Reglage?

Rekommendera Poster

Hejsan!!

Har en gammal båt med en murcla 40hk -77 (elstart). Efter en massa strull med motorn funderar jag nu på att bytta till något annat..

Min fråga är om reglaget med elen, gas osv passar bara denna mercury motor? kan jag montera tex en 10 år nyare mercury direkt? eller behöver man byta ut reglaget?

Och hur är det om jag köper en annan sorts motor? Någon som vet?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vet ej svaret på din fråga men ju längre tid det gått mellan t ex en 40 hk Mercury och en annan Merc 40 hk destå större risk att reglage osv inte passar.

Förmodligen lättare att sälja din Merc 40 -77 med alla orginal reglage än utan såvida du inte skall sälja den som reservdelsmotor (t ex i delar).

Om du skall köpa en nyare Mercury så följer säkerligen reglage, mätare osv med den motorn och det är (för mig i alla fall) naturligt att använda dessa. Även om det kan bli lite jobb med montage, kabeldragning mm för dig i det fallet.

Om du köper ett annat fabrikat så är chansen än mindre att du kan använda ditt gamla reglage osv.
Visst, Mercury och Mariner är samma sak, äldre Evinrude och Johnsson detsamma. Nyare Johnsson 4-takt och Suzuki 4-takt är samma. Men nej, jag skulle hålla mig till det som följer med motorn såvida det inte är lika fabrikat och nära i årgång.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta motortillverkarna brukar använda sig av morses system och har gjort det i många år men med nyare utombordare är jag lite osäker, man brukar få ihop det som jag brukar säga!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...