JesperPrytz 0 Postad 13 December , 2008 Hur mår Brunswick-koncernen? Klarar sig Bayliner någorlunda bra trots finanskris och lågkonjunktur?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 15 December , 2008 Så här låter det på finska sidan av sundet... http://www.svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=146550 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 16 December , 2008 Har bilbranschen fått 28 miljarder så borde väl båtbranschen få minst hälften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 17 December , 2008 Tyska Dehler har nu gått i konkurs och skall räddas av vissa av de europeiska återförsäljarna. Vem går omkull härnäst tror ni?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Jämfört med bilbranschen är båtbranschen 100 (1000?) år efter i standardisering, och vissa delar av den kommersiella utvecklingen. Varför kostar nya båtar för en normalstor familj EN MILJON?? En normalstor bil för samma målgrupp kostar ca en fjärdedel, säg 250.000 kr. Båtbranschen lär inte få ett öre, är jag rädd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Nimbus Boats ägs av riskkapitalist. Nimbus har problem, de har (om man får tro det man läser) förköpt sig, tvingats bromsa = lagt ner fabrik, sålt del av verksamheten vidtagit massa andra åtgärder som vi inte har läst om (hoppas jag). Men räcker det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 22 December , 2008 Ska vi bara skänka pengar tiil företag för att det är synd om dem? De pengarna kommer snart förbrukas och utan köpare till deras produkter så går det åt pipan ändå. Att båtar kostar så mycket beror på att tillverkaren måste slå ut utvecklingskostnaden på så få båtar. TIll viss del beror de på oss köpare som älskar massa variationer och ogärna vill ha en likadan båt som bryggrannarna har. Jämför med hur många Volvo V70 du ser på en parkering så inser man lätt att biltillverkaren har lättare att slå ut sina kostnader då köparna faktiskt kan tänka sig en likadan bil som grannen har och kravet på stuvfack (bagagerum och handsfack ) nöjer man sig med den placering väldigt många fabrikat använder. Det tillverkare kan konkurrera med då volymerna blir små är att flytta tillverkningen till lågkostnadsländer samt sänka kvalitetsnivån. Och då kommer köparna springande och tror de gjort ett kap. Många amerikanska eller övriga börsnoterade företag mår inte bra nu. De måste alltid leverera vinst till sina ägare och i sådanna här tider kommer kniven fram och man skär i kostnader, även om slutliga resultatet senare visar sig bli ej ekonomiskt hållbara företag. För många ledare i sådanna företag är bonusar och kraftfullhet viktigare än långsiktighet. Och varsla 20% av personalen är kraftfullt, 30% ännu mera kraftfullt. Långsiktighet kan man finna i familjeägda företag där man kan aceptera 0 vinst under en tid för att man vet att det behövs och de med långsiktigt tänk kommer gå ut som vinnare. (Även IKEAS Kamprad tänker så och nämnde om att inget börsnoterat företag hade gått in i Ryssland och stannat kvar med 3-4 kvartalet utan vinst, han kunde göra så och har gjort det) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 7 Januari , 2009 http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20090006152106ibinews.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 7 Januari , 2009 Rykten i branchen säger att det är nära att bli ett nytt OMC. De har så många båtmärken under sina vingar. Då USA marknaden har krachat så växer skulderna hela tiden och produktionen har inte stoppats så det finns ett enormt överskott just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser