Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst Danne

Jobbiga avgaser...

Rekommendera Poster

Gäst Danne

Hej, är det någon som har en ide hur jag ska göra för att slippa få in en massa jobbiga avgaser i min plastsnipa. När jag har medvind så får man nästan huvudvärk.... Motorn är en Md2b Jag vet att gamla dieslar luktar pyton, men något borde man kunna göra.... Finns det någon typ av diesel som luktar mindre? En del stadsbussar luktar ju bara badhus :-) Kan man leda avgaserna under vattenytan utan att få baksug å en massa vatten in i motorn?

post-0-1394234279,4078_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns hopp om framtiden :-) Jag har haft förmånen att köra en gammal diesel (MD11C) på ett syntetiskt bränsle som heter EcoPar. Avgaserna är i stort sett obefintliga!! :shock: http://www.oroboros.se/produkt.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

Låter underbart!! Kanske man slipper höra sambon gnälla hela semestern.... Jag har skickat ett mail till oroboros och frågat vart jag får tag i drivmedlet. Vad fick du betala /liter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur spridd produkten är ännu, men ju fler som frågar! Och priset... Jag hade ett litet specialavtal förra säsongen, så jag betalde inte mycket alls ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

Dra ner ett rostfritt rör under vattnet och låt fiskarna förgiftas istället..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

Grejjen är att ångorna nog kommer upp från vattenytan likt en brakskit i ett badkar..... :-) så jag provar nog med Ecopar /Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller så drar du upp avgasröret ovanför doghouset om du har något sådant :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

Gedda tänkte du något åt det här hållet? Vad tror du om en rostfri pipa med 140mm i diameter? :-D //Danne

post-0-1394234279,461_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du Danne. en pipa på 140 kanske är lite väl grovt. men en pipa på 100 eller nåt kanske vore fint. själv har jag en pipa på 100 på en turboladdad lastbilsmotor på 250 hk och det funkar fint. turbon visslar så juvligt ibland :D fast nu när jag ser din båt så ser det inte särskilt propotionerligt(eller hur det stavas;-) )ut. på min snipa som jag köpte för ca en månad sedan har jag avgaserna i princip rakt ut ifrån aktre kanten på doghouset och om det jävlas med avgaserna får jag dra upp det på utsidan doghouset och sätta en rostfri hålplåt runt. men jag tycker du ska sätta på en rostfri rörböj och rikta den neråt vattnet till och testa så. den behöver inte gå ner i vattnet bara den riktas neråt. det tror jag skulle kunna lösa det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men utsläppen blir man ju inte av med ändå :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart har man 250hk så skickar man avgaserna allvädersväg... Det är värre med 25hk i 7knop då smyger dom ikapp en som bakfyllan efter en bag in a box.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus Sjöberg

Även jag har testat EcoPar och är mycket nöjd. Jag har en Yanmar 2QM15 på 15 hkr i min segelbåt och har kört c:a 80 timmar med EcoPar. Inget sot, ingen lukt och eftersom min motor dånar och sotar på högre varv med vanlig diesel kunde jag öka maxfarten från 6 till nästan 7 knop. Enda nackdelarna är det höga priset (c:a 20:-/liter vid köp av ett 200-liters fat) och att det inte finns några tappställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...