Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Jeppovich

Omplastning av hela kölsulan och 30cm runt om, projekt maxiracer

Rekommendera Poster

Det som har hänt är att förra ägaren har gått så hårt på grund att

hela kölsulan plus 20-30cm runt om har helt och hållet delaminerat

även innerliner och till och med balkarna för er som känner till hur

det ser ut i racern. Jag började med detta projekt nu i torsdags och

skall lägga upp lite bilder och förklara vad jag har gjort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på när vi skall lyfta över den på den hydraliska motordrivna kärran

som kommer underlätta mycket när jag skall spackla kölen då jag kan höja sänka båten.

post-10006629-1394235714,0556_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här har jag precis börjat, skärt bort en balk, som ni ser så skall hela kölsulan

30cm runt om bytas ut till ny plast, nu är nästa steg att tabort innerlinern.

post-10006629-1394235714,1122_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

här ser man att jag rensat det mesta av innerlinern, jag har skärt småbitar och med hjälp av kofot och mindre stämmjärn huggt loss dem för att spara en hel del slipning, dessutom är det såpas delaminerat att det sitter knappt någonstansFoten ni ser dem hålen som har råkat blivit jag var lite för aggresiv med kofotenKyss, men målet är att tunna ner allt till kanske 3lager matta innifrån målet var, sedan plasta

upp allting innefrån och slipa bort 3 lager utifrån sedan polasta utifrån spackla slipa tralallaa...

men nu blev det lite hål som ni kommer se på nästa bild valde jag att slänga på ett parr matter

direkt på bottenfärgen utifrån för att bibehålla formen, lite extra tid men.

Jag är för övrigt plastreperatör heltid med försäkringsskader, så ni inte tror det här blir

något hopkok som ingen vill segla med.

post-10006629-1394235715,0682_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kan ni se att jag slängde upp några matter rätt på bottenfärgen..

Hoppas att någon tycker det här är intressant?, jag tänker i alla fall fortsätta med min

bloggning se om man får någon respons, kan ideèr hur man kan göra det lättare/svårare

alite feedback om hur ni tycker och tänker

ciaò

post-10006629-1394235715,1273_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tufft jobb.

Klart att det är intresant.

Fortsätt och vi lär oss ett och annat.

Bilderna är lite svåra att se i detalj.

Du har  lyckan att vara inomhus förstår jag.

Lycka till med restenGlad

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

a jag har ju lyckan att vara inne i värmen med alla rätta verktygGlad

men någon påkölning blir det inte föränn i vår dessvärre....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Alltid roligt med projekt.

Ett litet tips vad det gäller dina bilder. Öppna dem i något bildprogram (sök på bildhantering så hittar du gratisversioner) och spara dem i storlek 800*600 eller 1024 * 768 eller någonstans därimellan. Spara sedan som jpg. Om du vid komprimeringen kan välja mellan en skala på 1-10, ta 3-4, duger bra för webben. Ser de ok ut på datorn, ser de bra ut för oss som tittar.

Sen laddar du upp dem, det blir frustrerande att inte se vad som avses på bilden.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå peter!

Jag det var det jag precis tänkte, a jag skall försöka är inte så fruktansvärt haj

på datorer men det lät som en bra beskrivning,

Jag har pillat med den i 12 timmar idag och fått gjort en hel del blandannat

plastat innefrån 4 lager i sulan och ca 15-20cm upp på skrovet jag har fotat lite idag

men kan tyvärr inte ladda upp det, får göra det imorgon och då har jag gjort lite mer.

om ni undrar varför jag gör allting på kort tid är det för att vi är lediga på firman

från i fredags till den 7januari och då fick jag chansen att rulla in pärlan så det är bara

att ta vara på dagarna i den sköna värmen och köra gärnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här ser ni hur det ser ut när det delaminerat det blir som en vit skarv, ena sidan har jag slipat 

bort all delaminering denna sidan är jag påväg tänkte det blir ett bra foto att visa det är 

mycket viktigt att man slipar bort all delaminering vid en reperation.

och ni tycker att det är vitt på innerlinern ändå beror det på att gelcoat har blandats

med polyestern vi tillverkning inget onormalt alls*

edit

Senast ändrad av Jeppovich | 16 december 2008 | 19:35

post-10006629-1394235717,1818_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag rensat bort allting till i stortsett gelcoaten där det delaminerat det är de vita på bilden och just i den stunden gick det verkligen inte att stå på bottenGlad har även slipat

bort nästan alla lager inuti sulan med, jag har förstås slängt på 2-3lagger direkt på bottenfärgen vilket jag berättade tidigare nu kanske ni förstår varför för jag har gått

igenom på en del ställen svårt att se kanske, och det där med att förbättre bilderna 

förstod inte riktigt på mig det där så började ta lite närbilder istället hoppas det duger

post-10006629-1394235717,2442_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu plastade jag upp 4 lager överallt där jag slipat på det yttre skrovet, varför jag plastade försiktigt första gången var för att det inte skall dra sig på något sätt för att innan denna plastning fanns det ingen styrka i sulan och 15-20cm runt om det är därför bra att ta det försiktigt första plastningen. Sen skall jag lägga på ungefär 7-8 lager på samma sätt samma ställe så är jag i jämnhöjd med resten av det yttre skrovet och kan börja plasta hela ytan för 

att bygga upp dem lagrerna den gamla innerlinern hade.

Jag skall även i veckan åka och köpa en plywoodskiva fanerad med teak, någon som

vet en billig återförsäljare runt om i göteborg? eller har du tillgång till det så hojta gärna till!

den gamla plywooden var bara vitmålad känns inte som jag vill plasta tillbaka denOskyldig

Fortsätter mer imorgonKyss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du jobbar på i bra tempo, både med båten och datorn! Lycka till med renoveringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe. Det vita på näsan skvalrar om att du slarvar med masken. Hälsa Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har det gått för dig?

Snart sjösättning!

Gustav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kamera dog mitt i projektet, men idag sjösatte jag bettanSkrattande

Någon som har lust att hjälpa mig masta på / ut och segla?

jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...