Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
pgh73

Flytväst på barnen?

Rekommendera Poster

Nu så här vintertid sitter iaf jag framför datorn och kollar genom alla seglingsfilmer på t ex youtube, allt för att tiden skall gå snabbare. Det jag har märkt är att en hel del av personerna (läs barn)på filmerna inte har flytväst när de är nere i ruffen. Vi är nya inom segling men för oss är det en självklarhet att på båt har man flytväst, oavsett var på båten. Hur gör ni andra som har kids?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytvästen åker på minioren redan på parkeringen och sitter på så länge man åker båt. Ligger båten stilla och man är i ruffen med någon vuxen får man ta av västen.

I mitt tycke borde flera vuxna använda flytväst på sjön, i Mälaren och Stockholms skärgård är skrämmande många utan flytväst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina 4 barn vande sig rätt snabbt vid västen. Enda ggr dom slapp/slipper är när vi ligger förtöjda på ett el annat sätt och man äter eller vilar. All aktivitet som involverar rörelse ombord betyder Flytväst På. Dom satte mer el mindre dit mig med frågan Varför ska vi ha flytväst i ruffen när vi läser, när vi inte behöver det på natten när vi sover i samma koj som vi läser i på dagen? Svårbesvarad fråga om man ska vara logisk o konsekvent, så där drogs vår gräns.

Tyvärr slarvar jag rätt vad det är själv, liksom jag slarvar med bilbältet. Vilket f.ö. kan vara en trevlig lördagssysselsättning att skriva om: Handen på hjärtat alla ni som ivrigt o mästrande förespråkar Flytväst På, oavsett situation: Använder ni bältet i bilen? Även om ni ska köra ut bilen fr garaget till uppfarten?

Senast ändrad av KillerBoo | 13 december 2008 | 18:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart bilbälte och flytväst. Har upplevt svåra olyckor både till sjöss och i trafik med nära mycket nära dödlig utgång vid båda tillfällena. Den som inte varit med kan nog inte föreställa sig hur fort saker och ting händer eller utvecklar sig.

Och tyvärr har inte alla vuxna människor förstått detta. I hemmavattnen har det hänt att jag sett motorbåtar i säkert tjugo knop med barn sittande på fördäck utan väst !  Det är närmast kriminellt enligt mitt förmenande.

Själva kör vi alltid med väst, för de små barnen dessutom säk-lina utomskärs eller vid hård sjö/vind.Enda undantagen är i hamn/naturhamn nere i ruffen. 

Använder själv alltid jackstay/säklina när jag ensamseglar i busigare väder eller när jag ska upp och byta fock etc. Och mobilen i aquapac runt halsen (utbytt mot bärbar VHF utomskärs).  Dessutom flytoverall vid tidig vår/vinter/sen höst-segling. Man har inte många minuter på sig om man inte har flytoverall/överlevnadsdräkt, det fick tyvärr dessa män erfara med ett mycket tragiskt slut. Jävligt onödigt tycker jag.

http://vlt.se/artikelmall.asp?version=829609

Fair winds.

Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alltid väst... Nice. Så duktig är inte jag

Hur är det med bälte då. ALLTID bälte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar ja.  Min fru var med om en sida/frontkollision i november 1996 med vår 245:a på väg 40 mellan Ulricehamn och Borås. Du kan inte föreställa dig hur hon såg ut. Inre multitrauma där levern slogs i två bitar, varav en del trycktes upp under lungorna, perforerad diafragma, lungor punkterade på tre ställen, multipel bäckenfraktur, delar av vänster vadmuskel bortsliten, flera liter blod innanför bukväggen pga söndertrasade blodkärl, ena knäet ur led , huden blå från fötter upp till hals etc etc. 

Och, hon hade bälte.

Hon överlevde tack vare en av västsveriges bästa kirurger och experter på svåra inre multitrauman. Efter år av rehabilitering blev hon helt återställd bortsett från lite problem med ett knä. Och en kropp som är rejält dekorerad med operationsärr. 

Så,  ...ja, jag använder bälte. Och hon också. Alltid. Man fattar inte vad krockvåld är förrän man får uppleva det på nära håll. 

mvh

Leif, Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj. Glad att det gick bra iaf.

Att jag öht ställde frågan är för att så många pratar om flytväst på, men skippar bältet och tvärtom. Ville bara se om folk i allmänhet skriver en sak o gör en annan..

Jag AVSKYR bältet, men använder det för det mesta. Undantaget om jag flyttar bilen från parkeringen in i garaget osv. Flytvästen är på enbart vid dåligt väder eller om jag har barn ombord. Flytoverall om det är kallt i vattnet eller i luften

EDIT: Anledning t bältet är inte olycksrisken, även om jag varit först på plats vid en frontalkollision bil mot berg vars offer inte hade bälte. Anledningen är strikt ekonomisk.

Å andra sidan röker jag trots att min mor nyligen gick bort pga KOL, direkt relaterad till rökning... Skrämselbiten funkar inte på oss alla.. Tyvärr måste jag tillägga.

Senast ändrad av KillerBoo | 13 december 2008 | 21:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv använder jag alltid bilbäte, undantag när jag backar men då får man nog slippa enl lagen. Flytväst till 97 % eller så. Kommer nog ha som regel vad gäller mina barn att flytväst kan tas av när man ligger stilla och vistas nere i ruffen eller sitter och äter middag runt lagunabordet i sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilbälte? ALLTID! Flytväst? Mycket sällan. Säkerhetssele och fastkrokad? För det mesta. Barn: inga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytväst har vi på när vattentemperaturen är låg, när det är långt till land eller vi har bråkigt väder.

Den största anledningen till att vi har den på är att vi då kan koppla fast oss med säkerhetsselet. Viktigast är att INTE ramla överbord,  selet är mycket viktigare än västen!

När det gäller barn tycker jag som inte har småbarn längre att simförmågan avgör om man har på väst när båten är förankrad. Kan man inte simma minst 200 m så ska västen vara på.

Är båten på väg så ska västen vara på även om man kan simma och selet ska vara kopplat om det är busigt.

När vi haft barn ombord har de inte fått gå ut från ruffen om de vägrar väst, det brukar ge sig med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ang barn. Enl undersökningar som jag har sett så kan barn kanske upp till 4 år ramla i i bara meterdjupt vatten och hittar inte upp igen. Fråga mig inte varför. Alltså-väst på även vid bryggan och stillaliggande för ankars.

Under däck? om barnet är tillräckligt disciplinerat och kan ta på västen själv så kan de slippa väst när de är under däck.

Sedan gäller det att aldrig lämna båten. Väst på eller ej är ingen fråga. Frågan är hur gör jag för att inte komma överbord. Sele och löplina är det enda svaret. Nu pratar jag inte om extrema förhållanden då man i alla fall har en överlevnadsdräkt på sig av många skäl. Själv kommer jag garanterat inte överleva mer än högst 20-30 minuter utomskärs även i värsta sommar. Så räddas jag inte inom den tiden--- adjöss, med eller utan väst. Koppel och lina alltså.

Sedan så har jag nästan skapat flera olyckor dessutom skeppat mig själv överbord pga just västen som fastnade i rigg och andra delar.LIVSFARLIGT! Sedan dessa episoder bär  jag INTE väst. Flytjacka eller västen under jacka som gäller eller överlevnadsdräkt. Men alltid kopplad.

Leif! Beklagar olyckan och gläds åt att hon nu är nästan bra. Kan ni segla tillsamman numera igen?

Barn på fördäck utan väst på Mälaren och tuffar i 4 knop? Tja. Har man övat hur man stoppar snabbt och barna kan simma, äldre än 4 år, och man har övat manövern manöverbord och kan det med just den båten så är det nog okej men det sticker i ögat på folk förståss. Då tror jag nog det är farligare med alla dessa badringar som släpas i 20 knop efter motorbåtar med småttingar i. Sällan jag sett dem med väst på.

Ang säkerhetsbälten. Ja började använda dem innan de var lagliga och saknar fortfarande den trepunktare som jag kan strama åt själv. Rulllbältenär ju lag så jag får inte använda det bältet fast det är bättre. Slacket på rullbältet är helt enkelt för stort Har inte råd att köpa Mersa med krutladdning som stramar upp bältet. Å int får jag använda H-bältet heller fast den är mycket bättre. När jag kunde strama åt bältet själv satt jag ruskigt hårt fast i stolen vilket dessutom är nödvändigt om man skall göra snabba undanmanöver, fråga rallyförarna varför de har H-bälte.

Är de int sommar snart?

Det kvider i seglartarmen.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant ämne.

Flytvästar är klumpiga för alla och särskilt klumpiga för barn. Jag har själv aldrig tyckt om att ha en på mig. Fanns ombord men användes sällan.

När vi för ett antal år sedan återupptog båtlivet satsade vi på automatiska uppblåsbara västar i stället för de klumpiga konventionella. Numera använder vi väst ombord.  Bekväma, hindrar inte. Västen sitter på långt efter att man lagt till eftersom den inte utgör något hinder.

Ett barn som finner att kroppsvolymen nästan fördubblas trivs inte heller särskilt bra. Vi prövade att anskaffa automatvästar för dem också, import från Tyskland, och numera är det inget tjafs om att ta av sig västen där heller. Den sitter på och är inte besvärande för barnen heller. Mer eller mindre animerade diskussioner om huruvida barn skall ha väst under däck eller ej bortfaller också. Vuxna föregår med gott exempel eftersom de inte heller tar av västen, det finns ingen anledning därtill.

Problemet är, i det närmaste, löst! Återstår de allra minsta, där finns bara konventionella västar.

//Björn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppblåsbara västar är alldeles utmärkta då de har 3 gånger bättre flytkraft än vanliga seglarvästar - förutsatt att de är servade och fräscha.

För mig personligen skulle de bli livsfarligt med en sådan då man absolut måste ha den överst och jag brukar klä på och av mig ofta pg att jag fryser lätt. Det skulle bli så att jag fick ta av mig västen - livselen varje gån ett nytt plagg kom på. Eller så skulle en hamna under något med följden att risk för strypning finns om den blåses upp.

Jag skulle aldrig lita till en uppblåsbar väst på ett barn som inte är en lika god simmare som en vuxen. Tänk om den inte blåses upp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande diskussion som oxå borde omfatta de vuxna oxå. Vår regel är rätt enkel. Ska man med på båten har man flytväst på sig. Det gäller alla! Inte minst vuxna!

Barnen är rasande duktiga simmare och badar och dyker jämt. Varför skall de ha flytväst om inte de vuxnar behöver det?

Barnen rör sig som pantrar på däck. Varför skall de ha flytväst om inte de vuxnar behöver det?

Barnen...osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Barn (idag < 7år):
Flytväst i sittbrunn, på däck och på bryggan
När man lämnar bryggan får flytvästen tas av
Ingen flytväst i ruffen

Vuxna:
ALLTID från det att vi kastat loss tills att vi förtöjt igen.
Slipper flytväst på bryggan Cool

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risk att automatväst inte funkar....

Det är större risk att en klumpig konventionell väst inte används än att den uppblåsbara fallerar.

Service:

Gångtiden på utlösningsanordningen på en väst är normalt 3 år, sedan skall utlösningshylsan bytas och kolsyrepatronen kontrollvägas, Den vikt kolsyrepetronen skall ha finns angiven på den. Serviceinstruktion finns hos leverantör.

//Björn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att en aspekt till måste övervägas när man pratar om flyttvästar och overaller: Risken måste ju vara stor att när man faller så slår man skallen i båten eller bryggan och är medevetslös när man hamnar i vattnet !! Och då hjälper det inte hur duktig man är. på att simma.

Det är det som ger mig dåligt samvete, jag sätter på mig västen eller overallen när jag startar motor, men risken att jag hamnar i vattnet måste vara mycket större när jag lastar båten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du sa det: Flyttväst! Det är då man flyttar prylar eller sig själv som olyckan är framme! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...