JesperPrytz 0 Postad 11 December , 2008 Nu ska vi använda vintern att försöka finna en båt för fem. Då menar jag en båt där fem kan sova. Två vuxna och tre barn, och jag tror inte att tre vilda getter skall tryckas ihop i en smal stickkoj, utan det gäller att hitta åtminstone en båt som erbjuder 2 2 1, och alla skall sova (kunna sova) inomhus. Extra bäddmöjlighet utomhus är bonus. Sen ska båten vara bekväm, rätt ny, kunna köra åtminstone i 25-30 knop, ha toa, kyl, bord ute inne och allmänt vara en njutning att åka med... Jag måste letat dåligt, för än så länge har jag inte hittat denna båt. Kanske Four Winns 278 Vista - kan det vara något?? Andra tips? Jag kan tänka mig en prislapp uppemot en miljon kr. Senast ändrad av JesperPrytz | 12 december 2008 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decoy 0 Postad 11 December , 2008 Varenda Bayliner 26 fot och uppåt erbjuder detta: 2 i förpiken 2 i stickkojen och en i dinetten. De flesta amerikanska båtar av Bayliner-modell är väl utformade så så att hitta en båt med dom kraven torde inte vara några problem..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 12 December , 2008 Du skrev inte hur dyr den fick vara ... Sen vet jag inte hur ny rätt ny är? är -90-tal, -00, -05? Bortsett från Bayliner 26 fot som var mitt första allternativ så finns ju, som ovanstående skribent meddelat, ett antal båtar av samma sort, Chaparrall, Sea Ray, Rinker, Wellcraft m.m. Om 25-30 knop kan nöja sig med 15-20 i marsch så kanske: Forbina 9000, Nimbus 31 Ultima, Nimbus 27 Family. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 12 December , 2008 Från 2006-2008, är inriktningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 12 December , 2008 Frågan saknar en budget. Rimligen har du en gräns --- annars finns det gott om 50-fotare med 3 hytter. Jag har 3 barn -- Med vår budget valde vi en Aquador 26 HT. Hittills har min fru och jag sovit i den bäddbara U-soffan bak, medan barnen delat på fyra bäddar fram. Men blir det för soligt under kapellet vet jag att våra barn kan sova tillsammans på triangeln i förpiken. När vi var i USA i somras sov de ofta alla 3 på fel håll i den ena Queen Size sängen = 155 x 200 cm. Precis som i ett tält så är barn bra på att klämma ihop sig, bara det är mysigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 13 December , 2008 Bayliner erbuder detta (i storleken 285 men inte 265?!), men har inte hittat motsvarande hos någon annan amerikansk båt. Vilka modeller är det jag missat?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 13 December , 2008 Hej, Dom flesta av båtarna runt 26-27fot som har dinette i ruffen (som kan fällas till sovutrymme) är lite äldre så vitt jag vet. Typ Wellcraft Antigua, Sea ray 268. Av dom nyare så har många av dom jag har sett fyra bra sovplatser. Kanske går lite mode i layouten. Av dom lite nyare är Four Winns 288 trevlig och har ganska bra sovmöjligheter. Man kan nog sova en person på soffan som finns i ruffen. Jag tycker att Four Winns kändes bra kvalitet när jag tittade på en tidigare i år och jag har hört bra kritik från dom nyare årsmodellerna. Sea Ray 300 fungerar säkert också bra. Båda dessa blir dock dubbelmotoriga troligtvis pga sin storlek. Ett alternativ kanske kan vara att försöka hitta någon typ av kabinbåt med en förruff, aftcabin och sovmöjlighet i kabinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 13 December , 2008 http://www.blocket.se/vi/19347657.htm?ca=14_s Detta kanske kan vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 13 December , 2008 http://www.blocket.se/vi/17920244.htm?ca=14_s Denna vet ja inte om den tar 5 pers men borde göra de då deras 27 fotare tar 4 pers. http://www.blocket.se/vi/17749131.htm?ca=14_s Mvh Kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 December , 2008 Min erfarenhet av mindre Larson båtar är att det riktig skit. Vet dock inte hur det är med de större. Men som vanligt man får vad man betalar för... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 14 December , 2008 Skit på vilket sätt? Jag har tittat på Maxum, Sea Ray, Glastron, Bayliner m.fl från Brunswick och tycker att både komponenter och byggnadssätt verkar vara så gott som samma hos alla märkena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 14 December , 2008 Jag hade för mig att Larson och Glastron är en del av Genmar. Men jag kan ha fel. (Brunswicks mest kända märken bör väl vara Uttern och Örnvik ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 14 December , 2008 Hopsättning och billigt material. Tex målad plyfa ihop monterat med gipsskruv som toautrymme. Frågade säljaren om det verkligen såg ut så från fabrik och ja det gjorde det. Såg ut som ett hemmabygge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 December , 2008 Ja din Sundancer 400 är i alla fall riktigt snygg Capitan! En vacker dag.. då ska jag också ha en 40-fotare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 15 December , 2008 Du verkar vara rätt man (eller kvinna?) att fråga om Sea Ray, Capitan, tre Sea Ray på raken, och den ena större än den andra. Törs man fråga, med mina önskemål, var i Sea Ray-skalan bör jag fokusera? Var köpa Sea Ray av bra säljare i väst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 15 December , 2008 Ska ni ha bra bobåtar hade jag gått på nordisk, akterruff, diesel. Typ Nimbus 31 Ultima, 3003, Saltö 31, Storebro Baltic mfl. Alla inom prisrange 0.5´ -1´ . Bra bobåtar anpassade till nordiskt klimat. Dock får du ge avkall på åldern. Skulle tro 85-90. Senast ändrad av maxxan | 15 december 2008 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gwendolynne 0 Postad 18 December , 2008 En sån som jag har borde passa dig utmärkt. Otroligt mycket båt för pengarna! Nordic Oceancraft 33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 18 December , 2008 Om du vill ha ro för alla föerslår jag Skilsö 33 Sport (www.skilso.no) En rymlig båt med akterkabin med två enkelkojar, dubbelsäng i förpiken stickkoj. Fantastiskt väl disponerad. I dagens marknadsklimat bör du kunna hitta en begagnad för drygt miljonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 18 December , 2008 Jo det har änna blivit att man fastnat på Sea Ray. Gillar bredden som Sea Ray och andra amerikanska båtar har. Båtarna får fina ytor. Har faktiskt ingen större koll på nya Sea Ray båtar i den storlek du söker. Bredden hittar du även hos finska Aquador. Riktigt fina båtar. Deras 32.a hade jag gärna bytt till. Kostar dock en rejäl slant Förresten fick du mailet med de nya Bayliner 285 alternativen? Givetvis kan vi ordna nya Sea Ray också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Faktiskt rätt få nya båtar under 29 fot som har fem bäddar inne, verkar det. Just nu talar flera skäl i riktning mot en Bayliner 285 eller motsvarande. Ställer mig dock frågan om man verkligen har behov av en båt med motorstyrka etc, eller skulle nöja sig med något som gör kring 15 knop, kanske med några år på nacken (läs 2000-talet, eller sent 90-tal). Ni som har flera barn och lite större båtar typ 27-32 fot, kommer motorn till användning eller är det mest lugn och avslappnad färd längs kusten (västkusten i mitt fall) som är favoriten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 531 Postad 21 December , 2008 Hej Jag har en planande båt på 30 fot (Nimbus 29 C). Vi väljer oftast antingen att tuffa fram i 6 knop eller i 22. Vi gillar att bara vara på sjön och väljer därför det långsammare alternativet ofta. Men ibland vill man transportera sig en större sträcka och då kan det vara skönt att kunna stå på lite. Ungarna, nu vuxna, har alltid gillat när det går lite vågor. Inte alltid de lite äldre i besättningen uppskattar vågorna lika mycket... Att köra i 15 knop med en båt i den storleksklassen betyder oftast mycket svall och därmed hög bränsleförbrukning. Så med en planande båt har man två alternativ, och det är inte så dumt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JesperPrytz 0 Postad 21 December , 2008 Låter klokt, tillverkas inte båtar av liknande modeller idag till rimliga priser? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser