Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
coolbeyron

Vill vi verkligen bli FLER i skärgården?

Rekommendera Poster

I senaste numret av PB kan man läsa om Sweboats senaste storsatsning. Ett projekt för att fler ska bli intresserade av båtlivet och ge sig ut på havet. De startar i samband med denna satsning en hemsida (www.upptäckbåtlivet.se) som dock inte är igång än. Då sweboat är en branchorganisation för båthandlare (?) så är det väl inte konstigt att det hela går ut på att fler ska köpa (ny) båt.

Är det här vad ni/vi båtägare vill?

Efter att ha läst diverse inlägg om hur trångt det är i både gästhamnar och naturhamnar, så känns det ju inte direkt som om NÅGON skulle vilja ha ännu fler att slåss om hamnplatser med.

I regionerna kring göteborg, bohuslän, stockholm, öresund verkar det ju dessutom vara mer eller mindre omöjligt att få tag i en vettig båtplats.

Personligen tycker jag att det är bra som det är och vill inte ha marknadsföring för att ännu fler ska ge sig ut på sjön. Det blir bara mer nedskräpning (eftersom folk i allmänhet tydligen inte har lärt sig att plocka upp efter sig), mer trängsel, mer olyckor (jag räknar naivt med att många av dessa nya båtmänniskor kommer sakna erfarenheter och kunskaper om båtliv och sjövett. Ser alltså igenting positivt med detta. Hur känner NI?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är med blandade känslor. Jag kan ju knappast säga NEJ TACK TILL FLER BÅTAR då jag själv är en ganska nykläckt båtägare som bara längtar efter att segla ut på havet. Samtidigt är jag lite rädd för alla de inlägg som jag läst om hur trångt det verkar vara i skärgårdarna under sommaren. Vidare så verkar det ju vara omöjligt att skaffa en båtplats inom rimlig tid, har själv ingen på gång. Rent spontant tycker jag nog att branschen verkar vara övermättad på flera sätt, kanske inte butikerna som ser det hela med ekonomiska glasögon sas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske måste börja samåka mer! Cool

tommy

i regel ensamseglare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är knappast upp till oss som redan har båt att neka andra samma nöje bara för att vi vill ha skärgården för oss själva.

Säljer varven nya båtar till nya människor så skapas/bevaras arbetstillfällen. Fler nya båtar skapar behov af fler marinor = fler arbetstillfällen, fler båtplatser, kanske ny områden längs våra kuster som blir värda ett besök. Fler båtägare kommer också att pressa priserna på tillbehör etc. Fler människor i skärgården ökar i och för sig risken för nedskräpning, samtidigt så kommer vetskap, förståelse och känsla om och för våra marina miljöer öka och spridas, det är ett dubbelsidigt mynt. Tänk vad kul om båtlivet skulle bli lite av en folkrörelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Stockholms skärgård finns det ju fortfarande många pärlor som folk inte vågar åka till bara för att de ligger en bit från stora farleden.

Eftersom jag själv uppskattar skärgården och njuter så vill jag inte missunna andra motsvarande njutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt ok med fler på sjön för min del. Trängsel är det i mitt tycke egentligen fyra veckor om året, förutsatt vackert väder... Seglar nuförtiden mest innan och efter v.29-32 och då är det betydligt lugnare, såväl i naturhamn som gästhamn. Nackdelen är att mycket är stängt. Butiker, affärer och restauranger redan v.33. Om vi blev fler som var ute i sena augusti och tidiga juni skulle det kanske motivera näringsidkarna att ha öppet längre perioder och dessutom minska hysterin mitt i sommaren!?

Oavsett får man nog anse att sjölivet är och lär förbli få förunnat, stor investering och inte minst med tanke på att kostnaderna ökar hela tiden. Det är inte längre som på 70-talet när det dög med isbox, porta-potti och spritkök. Idag vill alla ha bekvämligheter ombord och dessutom i större båtar än någonsin tidigare, vilket gör att kostnaden för båtlivet blir ännu högre. Många kan nog lägga en 100´ på en styrpuplet, men betydligt färre är lockade av att investera 500´ och uppåt.

Sweboat har en tuff uppgift att lösa, inte minst med tanke på konjunkturen just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herre gud vilken fråga du ställer !!!  Obestämd

Vad får dig att tro att du skulle få vara i skärgården och ingen annan. Sälj din båt och släpp in någon annan om du tycker det är trångt.

Per

Senast ändrad av oceanis | 11 december 2008 | 20:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ditt inlägg skrivet som satir? eller menar du verkligen vad du skriver? konstig åsikt.

Det finns plats för fler ute på sjön, jag tycker inte skärgården ska vara reserverad för oss som redan har båt. Ju fler ju roligare.Skrattande

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om folk skaffade mindre båtar så gjorde det ju inget om vi blev fler! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj vilken syn på sina medmänniskor...hoppas man inte träffar på dig ute på böljan den blå, med de åsikterna.

Vad är det som gör att du har företräde till hamnar och vatten? Bara för att du haft båt längre än vissa andra? Om det visar sig att bara de som haft båt längre än du får tillträda hamnarna och skvalpa omkring i vattnen, skulle du sälja båten och rätta in dig i ledet då? Skulle du skaffa nåt annat intresse för att du inte är önskvärd pga att du inte haft båt tillräckligt länge?

Blir ju mörkrädd...

Som någon skrev tidigare, ju fler som skaffar båt ju bättre. Då kommer ju kraven öka på öppettider, bättre möjligheter till konkurrens om service och delar mm. mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar verkligen inte att jag har mer rätt till skärgården än någon annan. Alla är välkomna och alla har samma ansvar, rättigheter och skyldigheter enligt allemansrätten.

Vad jag skrev var:
Efter att ha läst diverse inlägg om hur trångt det är i både gästhamnar och naturhamnar, så känns det ju inte direkt som om NÅGON skulle vilja ha ännu fler att slåss om hamnplatser med

Jag frågar är om VI/NI (alltså Båtfolket idag) verkligen vill ha fler båtar i skärgården med tanke på vad man t.ex kan läsa om gästhamnar m.m. här på forumet ex. vis http://www.maringuiden.se/forum/;thread=184724&highlight=gästhamn ...

Att det är ont om båtplatser är ett faktum. Och det är inte alla hamnar som HAR MÖJLIGHET att bygga fler platser. Detta kan bero på brist på plats (utrymme att bygga bryggor på), bygglov eller vad som helst. Fler båtar ger alltså ännu längre köer till båtplatser.

Att det finns noviser på sjön har jag ingenting emot, jag har själv varit nybörjare en gång i tiden och sträcker gärna ut en hjälpande hand om någon behöver hjälp t.ex vid tilläggning, eller bogsering. Dock tror jag att majoriteten av noviserna är på havet för att de har ett genuint intresse för hav och natur (och båtar). Jag tror alltså att folk som har ett intresse av havet, naturen och båtar AUTOMATISKT söker sig ut på havet, och inte skaffar båt för att de faller för en reklamkampanj.

Denna kampanj (som jag alltså inte har sett än då den inte är klar) bör således endast kunna locka folk utan ett initiativt intresse för båt/hav/natur. Därmed min koppling till bristande sjövana, bristande marinutbildning (ex.vis förarintyg), och bristande känsla för naturen, med nedskräpning som följd.

Sen kan man ju hoppas att öppettider m.m. blir bättre om det blir fler besökare i hamnarna, men faktum kvarstår att semestern i sverige plockas ut i Maj-September. Detta hänger ju samman med vädret - sommaren. Majoriteten 2 veckor in i juni -> 2 veckor in i augusti.
Det är självklart inte lönsamt att ha öppet när det inte finns några gäster. Förutsatt att kampanjen inte riktar sig mot arbetslösa eller pensionärer så kommer ju detta problem att kvarstå, med resultatet att det blir ännu fler i juli-augusti och några extra som knackar på den stängda restaurangen i oktober.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Så länge de kan sjövägsreglerna och inte skräpar ner och skränar med stereo på hög volym och är fulla och grisar ner och inte lägger till 2 meter från mig i naturhamnen så kan det komma fler.

Annars för vi införa, nej inte båtkörkort men väl uppförandekörkort å en Gestapo för kontrollen.....Angivarsystem. Du ligger närmare än 2 meter så jag ringa sjöpolisen..fy såna människor.

Fattar ni? Vi behöver bara vanligt hyss och medmänsklighet och ansvar och omdöme så fungerar det.

Själv behöver jag inga inrättningar affärer, bryggor eller annat som de flesta uppsöker så jag seglar gärna före/efter de magiska 4 veckorna. Bryr mig inte om de har stängt eller ej. De gånger jag angör en brygga är när jag skall ta ombord folk eller hälsar på vänner. Tanka gör jag hemma innan sjösättning.

Slutligen om det gäller arbetstillfällen så får sånt inge gå ut över annat. Sedan så tror jag att marknaden är nog ganska mättad. De som vill kajka omrking på det blöta har nog redan en tvättbalja av något slag. Industrin kan inrikta sig på att göra super-duper-värsting-lyxbåtar för de som bara vill skryta med att visa att den ligger vid bryggan. De har inget på sjön att göra men har råd med en bryggplats som vi andra ändå inte besöker. Låt dem ligga kvar med förtöjningarna på brygaan. Släpp inte iväg dem utan en trestjärnig bevis på omdöme och ansvar och hanterandet av båten. Enligt min erfarenhet är det de som är det största bovarna, då menar jag inte ekonomiskt utan hur de bär sig åt på sjön.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...