Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Seagate

Bygga båttrailer.

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle vilja ha lite tips på bra axlar för mitt kommande bygge av båttrailer. Den ska klara 2ton (boggie?). Den ska använas för kortare transporter och kunna flyttas in/ut ur uppställningshallen vid reperationer som kan damma ner de andras saker i lokalen. Båten jag äger är en 22-fotare.

// Stefan

Senast ändrad av Seagate | 11 december 2008 | 20:21

Senast ändrad av Seagate | 14 december 2008 | 17:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brommsat eller obrommsat? Det är ganska viktiga parametrar för val av axlar.

Förutsätter obrommsat, för 2 ton behövs ingen boggie.

Julas axeltappar för Merca (5 bult) fälgar klarar över 2 ton, se bara till att köpa däck som klarar tyngden, byggde själv med dessa. min båt väger över 2 ton.

Sök på forumet så hittar du massor med info om trailer bygge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en obromsad trailer, rekomenderar jag två saab axlar, altså en boggie. Har själv byggt flera sådana båttrailers. Till min nuvarande båt flipper 760 vikt ca 2800 kg har jag byggt en trailer på 3 st saab axlar. Om du som jag bygger på gamla bilaxlar och begagnade däck som är billiga att köpa på skroten, är det bättre att lägga till en extra axel så man slipper bli stående på vägen om det skulle bli haveri på ett hjul.

/zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta 4st spindlar från en framvagn tex volvo 740 sätt två av spindlarna på en egen vagga på varje sida om trailern och du får en riktig boggie inte sådan där lasten ligger på oftast bara den främre stela axeln.

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha bromsat så köp i Tyskland eller Danmark, där får man en reggad treiler med 2t lastvikt för 10-15000:-

Ska du ha obromsat hade jag byggt på en lastbilsframaxel.

De svänger ner snyggt mellan spindlarna och ligger lågt över backen, och klarar mycket last jag har en till salu som klarar 4000kg. Låg axel är bra om man ska förvara inomhus och komma genom portar och så blir ekipaget stabilt.

Sedan har däcken höga sidor som skapar bra fjädring och skonar båten. Enkelaxel är lättare att svänga och manövrera än en boggie.

Det är mitt tips.

HaDet

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men ska det vara efterfordon (30 km vagn) och kunna dras lagligt på allmän väg då får båtvagnen inte vara fjädrad, vilket axlarna på blocket är

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det som är bra med lastbilshjul.

Trots avsaknad av fjädring så åker båten mjukt på däck med 20cm´ s däcksidor, lagom med luft så gungar det skönt.

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man bygga en bromsad trailer och få den reggad? Är det svårt, vad krävs, bes. mm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde det,måttade av en fabriksbyggd trailer och hörde med bilprovningen vad som gällde hade förresten en axel med bromsanordning låg så det var det ända som kunde försvara priset.

Annars var det rättkul o göra det för på bilprovningen så var man tvungen å ha ett fabrikat på trailern och solklart blev det Bergströms trailern

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya trailers till rätt pris har du bland annat på http://www.siegel-boote.de/deutsch/index.htm . Ex NY 3500 kg 80km/h trailer 45000:-, de tar drygt 25000 för en ny 1600kg trailer, då är den zinkad utifrån och inifrån, alla håligheter!. Dessa 80-trailers kostar lika mycket som obromsade i sverige.

Begagnade och nya trailers och riktiga båtklipp hittar du på WWW.boatshop24.com .

Där hittar du nya 3500kg 80km/h trailers som kostar 85000 i Sverige till rätt pris. Nu när jag kollade hade de 475 trailers till salu, man måste sortera efter vikt och dyligt för att kunna få en överblick.

Tyvärr har euron blivit lite dyr nu i krisen.

Hör gärna av dig om du gjorde slag i saken, skullle vara kul att höra att delade erfarenheter ger resultat.

Lars

Senast ändrad av Akvavit | 12 december 2008 | 01:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...