Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
brumma

radiofrekvenser för att lyssna väderrapporter på resa Karibien-Europa

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som kan tipsa mig på radiofrekvenser, jag antar att det är kortvågsbandet och tider för att lyssna av väderprognoser för Atlanten på resa Karibien-Europa. Jag planerar att köpa in Sangian- världsradio.  Är det någon som har ertfarenhet av att lyssna av vädret på denna sträcka. Vilka stationer sänder dessa prognoser. US Coast Guard hittar jag på nätet, men inga frekvenser eller sändningstider. Det kanske finns flera.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6065 KHz brukar funka, men det finns alternativen 9655, 11650, 9490KHz, Koppla till en yttre antenn så får du mycket bättre mottagning.

Lycka till.

PS. Du kan ju oxo lyssna till de båtar som är i rörelse ute på havet, försök med 14.315MHz USB eller frekvenser där omkring. Snart lär du dej var det är bäst att lysna. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.....6065 KHz brukar funka, men det finns alternativen 9655, 11650, 9490KHz, ....

Tycker mig minnas att dessa frekvenser är Radio Swedens - utlandsradions? Inte mycket till väderprognoser för Atlanten där.

Däremot har ju BBC viss täckning och de sänder på KV. Alternativet är ju annars gribfiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, jag läste inte tillräckligt noga, utan missade detdär med väderleksrapporterna.

Jag vet inga frekvenser som behandlar den sträckan, men allmänna rapporter från amerikas ostkust och sen england alleftersom, men det finns ju ett sätt, och det är att hämta ner väderkartor från nån väderstation, t.ex Wettercentrale i tyskland, som täcker hela atlanten, och där man kan följa lågtryckens vandring och isobarernas täthet. Det går att hämta på en sån radio som du nämnde, om man ställer in den på USB och på närmsta sändarfrekvens, men man måste ha ett billigt modem, som man faktiskt själv kan bygga.

Jag kan nog leta fram både frekvenser och ett byggchema om det är av intresse. Jag förutsätter att du har dator med i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som franskman startade jag med RFI ( Radio France International) Det användade jag ofta men du få ocskå BBC.Cool

Oftas ska du ha vädret till 12 miles från kosten men du få en evaluation ha vad det kommer.

Din radio är bra, men jag rekommanderar en BLU med den kan du ta kontkt med radio ammatör eller annat om det blir nåt.

med BLU radio kan du ha meteo varje dag.Skrattande

För din radio, Antenn ska du ha, gör med hjälp ståande rigg och joddat med en skruv på köllen eller annat. Anteen är jätte viktig.

Lära dig att lysna franska meteo för att kunna förstå vad de säjer, det är inte svårt, samma ord kommer tillbacks, gör en liten leksikon.

Hela månaden var jag var på väg från guadeloupe till archipelanos de acores, jag har lysna på meteo, inte för att veta om jag skulle ta en ris eller gå back i hamnen, det skulle vara svårt, men för att veta var var det jävla acores hög tryck, som jag vill inte träffa, men tyvärr jag har träffa honom och var att krusa mitt i atlanten.

Jag sluttar där och där näre få du alla information att du behöver: LYCKA TILL.

Les Fréquences Radio

RFI - Météo Marine

UTCGammeBandeFréquenceZone 11h30 - 12h00 OC - SW 49 m 6175 kHz Approches de l'Europe 11h30 - 12h00 OC - SW 22 m 13640 kHz Am.Centrale Caraïbes 11h30 - 12h00 OC - SW 19 m 15300 kHz Afrique Occidentale 11h30 - 12h00 OC - SW 19 m 15515 kHz Am.Centrale Caraïbes 11h30 - 12h00 OC - SW 16 m 17570 kHz Am.Nord 11h30 - 12h00 OC - SW 13 m 21645 kHz Am.Centrale Caraïbes

France Inter - Météo Marine

LT(*)GammeBandeFréquenceZone 20:05 OL - LW - 162 kHz Europe (*) heure locale

BBC - Weather Forecast

LT(*)GammeBandeFréquenceZone 00:48/05:35 OL - LW - 198 kHz Europe (report & forecast) 12:01/17:54 OL - LW - 198 kHz Europe (forecast only) 00:48/05:35 OM - MW - 720 kHz Londres & N. Irlande (report & forecast) (*) LT = GMT en hiver et BST en été

North German Radio - Weather Forecast

LT(*)GammeBandeFréquenceZone 07:30 / 23:05 OL - LW - 972 kHz Mer du Nord et Baltique (*) LT = GMT en hiver et BST en été

RFI - Météo Marine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte varför sajten pajar hela tiden men.....

Ja, jag har sätt en radio som spela in på en USB mine, det kan du köppa på biltema.

Den radio som du vill köpa är bra om du ta den store model men det är inte mojligt att spela in utan extern system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en sådan ombord sedan -99. Den är som de flesta NASA-produkter - ful och billigt yxig på utsidan men med reltivt hög komponent- och byggkvalitet på insidan.

Fungerar utmärkt, använder den mest till att plocka in väderfax. Men när jag var på långsegling söderut hade vi den även till att lyssna på Radio Sweden och BBC för nyheter samt naturligvis väder, huvudsakligen BBC och Meteo France.

Har testat olika antennalternativ, men bäst (och billig) är NASAs egna aktiva då den fungerar bra på alla band, från LV till KV. Behöver inte avstämmas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2315,15 SEK  jag hoppas att det fongera bra.

Vad är viktig det är klarificatör är bra och enkel att använda är det ?

Det är dyrare än det klasiska Sangian men om priset är värd, ingenting att säja.

fongera bra det klarificatör? Är det stabil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få program för att få vädret är en jätte plus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...