Tobias 0 Postad 17 Juni , 2004 Jag skulle vilja ha information om en arbetsbåt som heter Aramis 30. All info om mått , prestanda mm uppskattas. mvh /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellzon 0 Postad 16 Mars , 2009 Hallå! Jag äger en Aramis 30 årsmodell runt 80, ca 9 m lång, 2.5 m bred. vet inte måtten exakt. Bor iaf på västkusten där vi använder båten varje dag till och från ön, har fungerat utmärkt. Den går utmärkt i stor sjö och kan lasta bara på motorhuven runt 1 ton. Standard motorn va en Perkins(turbodiesel) då maxa båten 17-18 knop, men vi bytte ut den mot en 5,7 liters diesel från IVECO istället tog ut 150 hk och den maxar 15 knop nu men med en garanti att motorn kmr hålla mycket längre än om vi hade tagit ut 300 hk^^ Som arbetsbåt, dykbåt och transportbåt så är den riktigt bra. mvh Pellzon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 16 Mars , 2009 Hej Tobias Jag har en Aramis som vi använder som dykbåt/familjebåt. Jag har lite datablad och en verkstadshandbok på Perkins 175Hk om det är av intresse. Har du en själv eller ska du köpa? Skrik till om du vill ha några bilder eller vill veta något speciellt. Red. Oj såg nu att frågan var 5år gammal. Nåja du kanske undrar fortfarande. /Håkan Senast ändrad av wreckdiver | 16 mars 2009 | 15:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirine 0 Postad 19 Oktober , 2010 Hei, ser ditt innlegg her er over et år gammelt, men jeg er også på jakt etter opplysninger om Aramis 30. Den skal restaureres og det vore interessant å se hur andre har ordnat layout, interiør, etc. Tenkte byte ut den gamle Perkins'en med en 5.7 l. diesel V8 og plassere denne bak med et drev. Hva tror du om det? Hilsen Eirine Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icebreaker 0 Postad 23 December , 2011 Hej, Ser att detta är en gammal lina angående Aramis 30 men är det någon som fortfarande har sina båtar kvar? Har själv en Aramis 30 som är en av dom första som Ekman byggde (årsmodell -74) och den har gått som fiskebåt i Haparanda till för ett par år sedan och nu håller jag på att bygga om denna med bla en ny hytt och skall även montera in en ny maskin och funderar på drev och min fråga är då om det är någon som vet om det finns någon fler Aramis med drev montage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ottero 0 Postad 18 Oktober , 2015 Har själv en aramis 84? Om skrovet inte är helt olika på årsmodellerna så kan jag inte se varför ni vill ha drev? Aldrig sett ett halvplanande skrov drivas med drev, den börjar ju gå oroligt vid 19 knop. Visst.. gotlandsfärjan har bättre svängradie än en Aramis med rak axel, men hur mycket måste man pilla med drevets utväxling osv för att det ska funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Oktober , 2015 Aramis 30 byggdes av Jula Boats i Mariestad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser