MrMe 175 Postad 7 December , 2008 Hej alla, Jag har ägnat den senaste timmen och försökt att läsa igenom otaliga trådar om landström... Som så många andra har jag en amerikansk båt med 110V och börjar bli sugen på att konvertera den till 220V. Min första plan var att skaffa en transformator 220-110 men då jag inte har särskilt många 110V förbrukare känns det vettigare att göra rätt från början. Jag är tämligen novis när det gäller el i båtar så jag hoppas ni har överseende med eventuella korkade frågor. 1. Vad behöver jag byta respektive vad kan återanvändas? - Anslutningsuttag för landströmskabel? - Landströmskabel? Kan man bara byta handske på landsidan och därefter återanvända uttag och kabel? - Elpanel för landströmmen inne i båten? Det är alltså den panel som innehåller strömbrytarna för de olika förbrukarna. -Eluttag. Dessa byter jag ut mot 220V. 2. Vad behöver jag komplettera med? - Jordfelsbrytare? Ska denna kopplas i mellan anslutningsuttaget och elpanelen? - Landströmscentral? När jag kikar runt på de olika båttillbehörssidorna (Hjermans m.fl.) så finns det s.k. landströmscentraler som innehåller jordfelsbrytare och automatsäkringar. Så vitt jag vet finns inget liknande enhet i båten idag. 3. Var i denna kejda transformeras strömmen ner till 12V förbrukarna? Informationen om de s.k. landströmscentralerna är minst sagt begränsad, men så vitt jag kan se så är det 220 in och 220 ut på en eller flera grupper. Eller är det så att man inte tar ut 12V på landstömmen utan utnyttjar batterierna och bara matar landströmmen till batteriladdarna? Betyder det då att man inte ska slå av batterierna på huvudströmbrytaren när landströmmen är ansluten? De förbrukare som jag har är: - Kylskåp (Nytt från Waeco - endast 12V) - Batteriladdare (Troligtvis bara 110V - har inte kollat) - Belysning i sittbrunn och ruff (12V) - Stereo (12V) - Samt alla andra standardprylar som vattenpump, länspumpar, macerator etc. Båten är en Bayliner 2355 från 1999. Inlägget blev långt - men jag hoppas jag inte tråkat ut någon.... /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 8 December , 2008 Jag har precis samma fundering, men hur gör man?? Att skaffa en trafo och får ner krämen till 110 V kanske blir dyrare, eftersom även jag kan driva nästan allt på 12 V (utom spisen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 8 December , 2008 Christian överlåt 220v sidan till en elektriker då det kan bli katastrofala följder om det inte görs på rätt sätt. Svar på nr 3. 220V till 12V sker i batteriladdaren, det är denna laddare om den nu är på 220V som skall anslutas till landström. De sk. landströmscentalerna som tex Hjertmans säljer hanterarenbart 220V med säkring och jordfelsbrytare och en eller flera 220V uttag. Bryter du huvudströmbrytaren så beroende på hur den är kopplad lär inga av dina 12V förbrukare fungera. //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 175 Postad 8 December , 2008 Hej Erik, Tack för svar. Självklart kommer jag låta någon som kan det där med el bättre än mig göra jobbet, men just nu är jag i planeringsfasen. Jag försöker helt enket bilda mig en uppfattning om vad jag behöver köpa, vilken funktionalitet jag kan förvänta mig och hur det kommer att se ut. Betyder det att den panel jag har idag ska ersättas med en av dessa (i mitt tycke) skitfula lådor som kallas landströmscentral? Eller är dagens panel kopplad mellan batteriladdare och förbrukare? /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 December , 2008 1. Jag skulle räkna med att byta alla uttag och kablar om du ska gå upp till 220V. Skillnaden i spänning är inte så stor så de gamla 110V kablarna borde fungera. Men...det känns lugnare om allt är bytt och gjort för 220V. Och byter du spänning så måste du byta alla apparater som drivs på 110V, men det har du redan räknat ut. Alla elpanelen jag sett är för att bryta och avsäkra 12V i båten, den kan vara kvar om den är OK. 2. Ja en landström bör/ska innehålla en jordfelsbrytare, billig livförsäkring. Automatsäkring är väldigt praktiskt så man slipper ha med sig säkringar. 3. Kedjan är: landström in (110V eller 220V) till batteriladdaren -> batterier -> 12V till båten. Landströmscentraler hanterar bara 220V in och ut, batteriladdaren är separat. och går på 220V eller 110V. Man vill alltid ha laddning till batterierna när landström är ansluten. Hur huvudbrytaren ska stå beror på om den verkligen bryter allting. Ofta är batteriladdaren och andra nödförbrukare typ larm och länspump kopplade direkt utan att gå via huvudbrytaren. Då fungerar t ex laddningen utan att man slår på huvudbrytaren och har hela båten igång. Huvudbrytaren använder man när man lämnar båten en längre tid 1-2 veckor, när man vill vara säker på att inget står och drar ur batterierna. Är du osäker så är en elektriker bra att fråga och anlita. En liten varning; 12V är kanske lågspänning och ofarligt om man tar på kabler etc. den med fingrarna. MEN! ett blybatteri kan ge farligt mycket ström. Om man lägger en skiftnyckel över polerna börjar den glöda. En felkopplad kabel blir fort varm, glöder och kan sätta eld på saker! Ta av dig ringar och armband av metall innan du mekar el i båten. När man kopplar 12V så tänk efter före, jobba lugnt och nudda kablar mot kontaktstället först innan du sätter dit och skruvar fast. Har du gjort fel så blir det en rejäl smäll och blixt när kabeln nuddar mot, så du märker det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 175 Postad 10 December , 2008 Tack för uttömmande svar, Just nu ser min inköpslista ut som följer - skriv gärna till om det är något som ser helt galet ut. (OBS - Artikelnummer gäller för www.hjertmans.se som är en av flera potentiella leverantörer och är på inget sätt tänkt som reklam för nämnda firma) 5502-601 Landströmspaket CTEK 2.790:- 5502-625 Landströmskabel CTEK 25 Meter 1.290:- 5502-609 Utbyggnadssats för extra vägguttag 950:- 5501-22 Adaptersladd Stickkontakt-Hona CEE 129:- 5498-300 Batteriladdare CTEK M300 25A 2.390:- SUMMA: 7.549:- Egna funderingar/frågor/reflektioner: 950:- för ett extra eluttag?? Låter i saftigaste laget.... Batteriladdare - verkar vara en djungel med allt från 99:- till 9999:-. Verkar mitt val rimligt till en båt med ett startbatteri (75Ah) och tre förbrukningsbatterier á 80Ah? På samma sida som de övriga artiklarna finns en gummikabel med CEE kontakter för 398:-, men jag antar att den inte är godkänd? Varför skulle man annars köpa den gula för mer än tredubbla priset? /Christian Senast ändrad av MrMe | 10 december 2008 | 20:55 Senast ändrad av MrMe | 10 december 2008 | 20:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 10 December , 2008 Som tidigare sagts, landströmmen (220V) driver batteriladdaren som laddar batterierna. All drift av 12-Volts utrustning sker därefter från/via batterierna. ------------ Man kan (om man vill) göra det enklare. Man behöver inte köpa all utrustning i (dyra) marinbutiker. Jag fixade landström till min förra båt (Albin 25) enligt följande, med start vid bryggan: - Övergångsadapter för anslutning till vissa elcentraler på brygga i gästhamnar. 100kr - 25 meter jordad skarvsladd/gummikabel av tålig kvalitet, oljebeständig, IP44 från Jula, ca 200kr - Anlutning i båten till jordfelsbrytare IP44 diskret monterat under instrumentbrädan (Jula) ca 150kr - Jordat grenuttag från Jula IP44, 100kr - Till första uttaget på grenuttaget anslöt jag en 15A marin batteriladdare Victron Energy (1200kr på båtmässa, SeaSea). Laddade 2st förbrukningsbatterier, 2x75Ahttp://www.kraftsystem.se/art-1.asp?id=161&iPageID=6 - Till andra uttaget på grenuttaget anslöt jag stickpropp/kabel från 220V uttag i ruffen (sköljtätt IP54) Kostnad ca 200kr för uttag, kabel och stickpropp - Till tredje uttaget på grenuttaget anslöt jag stickpropp/kabel från 220V uttag under instrumentbrädan (sköljtätt IP54) (Bra med 220V uttag om man vill använda elverktyg i båten eller ladda mobiltelefoner etc på natten) Kostnad ca 200kr för uttag, kabel och stickpropp - Alla kablar mellan de 3 batterierna, batterifrånskiljare och generator byttes till Skyllermarks maskinpressade plus nya kabelskor. Dyrt!! Tror det gick åt en dryg tusenlapp inkl nya frånskiljare. Total kostnad ca/drygt 3.000kr Funkade jättebra. Senast ändrad av ulfa | 10 december 2008 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 December , 2008 Den gula kabeln har en särskild anslutningskontakt som passar till det uttag som ingår i CTEK-paketet. Har du en vanlig CEE-anslutning mot båten så använder du JULAs kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_o 0 Postad 11 December , 2008 Angående landströmskabel skall man använda en viss typ av kabel. Citat ur Pdf på Kryssarklubbens hemsida http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/landans.pdf Anslutningskabel i båthamn och på båtvarv måste enligt gällande föreskrifter vara av typ H07RN-F (äldre beteckning är RDOE och REVE) eller bättre. En kabel av sådan typ är extra mångtrådig med extra tjock isolering och ytterhöljet har en diameter om 10mm (kabel 3 x 1,5 mm²). I båthandeln förekommer sedan 2007 kabeltypen H07BQ-F, som är ändå bättre. Det är också en flexibel kabel för utomhusbruk och den har betydligt bättre prestanda än H07RN-F när det gäller tålighet mot yttre påverkan. Kabel av typ H07BQ-F är därmed mycket väl lämpad såsom anslutningskabel för fritidsbåtar. Andra kablar har klenare isolering och sådana får inte användas i båthamn och på båtvarv. Det räcker inte med att kabeln är godkänd för utomhusbruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 11 December , 2008 Det är ju så att om brytare, kabel och elurtag är gjorda för 110 V så är dom i princip överdimensionerade för 220 V och går bra att använda. I en 110 V båt har man i princip dubbelt så grov kabel och brytarna är gjorda för att klara strömmar som är dubbelt så höga. Kanske måste du byta urtagen pga annan standard på stift men i övrigt är det inget konstigt. Så varför krångla till det. Kan du inte annvända befintlig utrustning som kompletteras med andra säkringar och jordfelsbrytare. Intaget in i båten är ju ett 110 V och kan användas för 220 V. Som ex så är min egen båt dimensionerad på så sätt och den kommer från europeiskt varv men säljs i USA och därför görs anläggningen med uppdimensionerat system som kan användas i länder som har 110 V utan att båten skall behöva byggas om. Bättre att betala ett par timmar till en elektriker finns bra sådana för marina applikationer som kompletterar vad du behöver och också kan kolla om det är mer du behöver. Om du bor i Stockholms området finns det åtminstone ett par bra firmor. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 175 Postad 5 Januari , 2009 Tack alla för värdefull information! Jag ägnade några timmar i helgen och till en kostnad av cirka 3.000:- så har jag nu fungerande landström. Det jag gjorde var: 1. Bytte kontakt på befintlig GROVA landströmskabel till CEE på landsidan 2. Installerade 220V landströmscentral i motorrummet 3. Drog ny installationskabel mellan landströmsuttaget på båten och den nya centralen 4. Installerade ny batteriladdare (Waeco) Det som är kvar: 1. Dra installationskabel från landströmscentral till 220 uttag i ruffen 2. Byta ut befintliga kablar mellan batteriladdare och batterier - bara för att det ska se snyggt ut 3. Rensa upp gammalt kablage som inte längre används från 110V installationen 4. Demontera den gamla landströmscentralen/elpanelen och utnyttja det utrymmet till att bygga ett nytt skåp. Åter igen - tack för alla hjälp! /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maaaackan 0 Postad 5 Januari , 2009 Hej Har du ingen varmvatten beredare? och vad har du gjort med denna då den väl går på både 12V och 110V? Sitter med samma tankar som du med min Sea Ray Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 175 Postad 5 Januari , 2009 Hej, Nix - ingen varmvattenberedare i min båt. Den var borttagen innan jag köpte den och jag har inte saknat den heller... /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser