Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
teddes_lilla_trip

Nynäs till Kiel - tips önskas!!!

Rekommendera Poster

Hej! Jag planerar en segling Nynäshamn - Visby - (kanske södra Öland) - Christiansö (nära Bornholm) och till Kielkanalen (Nord-Ost Kanalen). Väl där får jag bestämma mig om jag skall fortsätta eller segla hem. Avresa tidigt i vår.

Ensamseglar Storfidra och har navigationskunskaper motsvarande skepparexamen. Dock nybörjare på långsegling och har aldrig gjort några längre överfarter (för mig är allt långt när man inte ser land åt något håll...). Under hösten och tidiga vintern har jag mest seglat utomskärs i stundom ganska hårt väder men med land i sikte.

Alla tips och pekpinnar mottages tacksamt! Även på delsträckor. Nynäs-Gotland första gången - era egna erfarenheter? Vidare söderut, skall jag t ex satsa på att hålla ut från Öland eller lägga till någonstans innanför södra spetsen förutsatt att vädret är OK? Tips på lämpliga etapper från Christansö till Kielkanalen?  

Utrustning som finns ombord: VHF/GPS/Papperskort/Gummijolle/Flytoverall/Epirb/Raketer/Bloss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara sådär, utan tänka på tidsaspeketer:

Gå Nynäs - Fårösund och sedan östra sidan av Gotland. Långt färre båtar och vackrare natur. Vill du se Visby, ta bussen från Slite.

Kalmarsund är ett trist seglingsvatten men trevliga omgivningar. Kamar är ett suveränt bukringsställe. Ölands utsida är trevligare segling men tristare natur och få hamnar.

Från sydsverige, exempelvis fina Kåseberga - gå Bögesund och Smålandsfarvattnet - mycket vackrare och mer omväxlande än alternativa vägar. Tyska östersjökusten är inte så kul - stora marinor och hotellanläggningar utom i gamla städer som Lubeck, Rostock och Stralsund.

Väl igenom Kielkanalen, under förutsättning att du känner för att ta en dust med tidvattnet (köp Reed´ s och plugga litet) och om du inte fortsätter söderut föreslår jag att du går en bit norrut och tar floden Eider tillbaka. Mycket vackert utan massa trafik. Men en del tidvattensräknande då Eider bara kan anlöpas delvis seglas vid högvatten.  Så spännande är inte Kilekanalen att man omedelbart vill ta den i sin helhet en gång till.

Eller, mer utmaning och spännande, fortsätt norröver via de nordfrisiska öarna upp på västsidan av Jylland och hem via Limfjorden och sedan Göta kanal eller sydkusten runt. En sådan tripp är riktigt spännande, omväxlande och vacker. Jag gjorde den åt andra hållet (Sthlm - Göta K. - Limfjorden - Nordsjön - Eider - Kielkanalen - Smålandsfarvattnet - Ostkusten - Sthlm) som min första riktiga långsegling för många år sedan. Det var en resa som kändes!

I princip skall du kunna klara hela sträckan som jag föreslår på (ibland riktigt långa visserligen) dagsetapper. Den längsta sträckan är nog Landsort - Fårösund, 70 mil. I utrustningsväg har du redan allt man rimligen kan begära förutom ev. sjökort och naturligtvis Reed´ s om du skall ut på Nordsjön.

 



Senast ändrad av Eilean | 08 december 2008 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smålandsfarvattnet är gudomligt, ligger sydost om Fyn i Danmark. Missa inte att besöka Omö och ta en spatsertur över ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lubeck, Rostock och Stralsund.

Stralsund ta tid att gå in med mycket sand, men gamla standen är bra och du få se en galmal svensk forteress som visar att svenskar vara colonialist i dessa tider.

Rostock, jag har reparera en spinnaker, kommer 5 på kvällen med min skerk påse och fick den dag efter kl:9:00. Redå att börja om.

Visby, kan vi inte sova, ta Gotland öst kursten du slippa alla tourister. Christiansö är bra men Bornholm för att köpa mat är bra också.

När du kommer närmare kiel, det är lättare att ta north om Fehmarn om du ha väst vind, det kan bloser mycket om du välja att passera under bron. Om det blåser mycket om väst och du vill stanna, stoppa absolut inte i det 2 litten hamn som är på varje sidan av bron, vet är en väldigt dåligt skud. Du kan go till den storra Dehler segelbåt hamn, väldig bra men kommer inte in direct från north, det finns en vrak, gör en rund och gå in från sud öst.

Charles.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där du ser var kommer båten att unvika sand och vrak.

 

post-29954-1394235715,4621_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du genom Kiel-kanalen så glöm inte att du måste ha kanalintyg annars kan det bli en dyr historia. Om man har max otur och åker på en koll inne i kanalen så kan man få böter att man får betala bogsering ut ur kanalen. Denna upplysning får man INTE när man slussas in i kanalen trots att man ska upp till kanalkontoret och betala avgiften (billigt) utan man släpps glatt in i slussen och vidare in i kanalen. Regelboken säger: kanalintyg! Kanalen är tråkig. Stor och bred och vida svängar avpassade för stora fartyg, man märker dom knappt i en fritidsbåt. Ta en svängom till Helgoland också. Hela ön är Duty-free, inte Tax-free utan DUTY-FREE.

Mvh Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade själv sträckan Danmark-Sthlm i april-maj i våras.

Tänk på att det kan vara väldigt kallt så tidigt på året och att det snabbt blir mörkt när solen går ned. På morgonen var det alltid frost på däck. Så bra kläder är ett måste.

Annars är det bara att välja och vraka bland hamnarna. 9/10 gästhamnar har inte öppet så års och jag betalade inte hamnavgift någonstans, och låg ofta nästan ensam med undantag för en och annan tysk seglare.  Jag snittade runt 50 nm per dygn, och det var rätt kämpigt. Ett råd är att ha färdig lättillgänglig mat när krafterna viker. Ett annat är att planera dagsetapperna så att du hinner till nästa natthamn innan mörkret och kylan kommer. Bunkra dessutom rejält med bränsle ifall det inte blåser (jag gick 52 nm över Hanöbukten i total bleke).

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Rige-Per

Vad är ett kanalintyg?

Att båten eller skepparen klarar det eller?

Var får man det?

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kanalintyg är ett examensbevis ungefär som båtförarbeviset.

Det är sedan ett antal år obligatoriskt att ha gått den kursen om man ska åka i kanalerna på kontinenten.

Kurser kan man hitta på nätet. De som håller andra navigationskurser brukar ha denna också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gå en kurs för kanalintyget är helt onödigt. Vid provet skall man visa att man kan hitta i den bok med bestämmelser man är skyldig att ha ombord. Man har allstå boken med sig på provet!

Köp boken, bläddra litet i den och beställ tid för prov!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalintyg behövs inte för Kiel kanalen. Men tas på en kafferast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar kanal intyg, i frankrike det är förbjudet att segla i en kanal, då, motoren blir din firsta kraft och inte seglet så du must ha kanal intyget om motoren är mer en 9,9 HK.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst en artikel i en seriös båttidning, minns inte vilken nu, och där har jag inhämtat upplysningen om böter och bogsering i Kiel-kanalen.

Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en bra idé att ta kanalintyg även om man först bara tänkt gå Kiel-kanalen och sedan ta havsvägen söderut. Förra säsongen var vädret så uselt på nervägen att fler båtar vände och beslutade sig för att ta kanalerna i stället. Det alternativet har man inte om man inte har intyget (och sticker mer än 1.80 också förressten)

Låter bra att det är enkelt att ta. Läsa själv och beställa tid för prov när det passar är utmärkt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag dementerar härmed mina tidigare inlägg om kanalintyg i Kiel-kanalen. Jag har nu från säker källa (anställd vid sjöfartsverket) fått uppgifter om kanalen. Den räknas som internationellt vatten och omfattas således inte av de inre vattenvägarnas regelverk och då kan man INTE kräva kanalintyg för genomfart. Jag har valt att låta mina tidigare inlägg ligga kvar så att det klart framgår vad jag dementerar. Det krävs alltså inget kanalintyg men man bör nog läsa på noga regelverket för genomfart. Kanalen är full av ljussignaler som mest liknar tända julgranar om man inte är insatt i betydelserna av dessa och fritdsbåtar får inte framföras nattetid bland annat. Vi vet ju alla att om man går in i fämmande länders territorialvatten så ska man vara insatt i deras regelverk. Eller hur? Lita alltså inte 100% på vad som står i båttidningarna. Hade jag bara kommit ihåg vilken tidning det var så skulle dom få ett skarpt påpekande av mej. Dom räknar in sej i kategorien facktidningar och då ska dom banne mej komma med FAKTA.

 

Mvh Rige-Per.



Senast ändrad av Rige-Per | 11 mars 2009 | 08:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men - så kommer en brasklapp.

Om man inte är i krokarna av Kielkanalen enbart för transportsegling finns ju möjligheten (rekommenderas) att vika av och gå via floden Eider istället. Och den vägen räknas säkert som inre vattenväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bara påpeka så att ingen avskräcks från att gå Kiel-kanalen att det är mycket enkelt. Slussningen är några decimeter och man går kanalen på en dag (på natten får man inte gå som fritids båt).

Vår dag på Kiel kanalen var dock en av de mest långtråkiga dagar på sjön jag varit med om.  Man ser liksom bara gröna vallar på varje sida om kanalen hela vägen. sen kommer några stora fartyg då och då.

Men om man ska gå kanalen så är det absolut inget att oroa sig för och kanal intyg behövs ej.

Betalar i Östra delen ca 18 Euro vill jag minnas (april 2007).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...