zappe 1 Postad 6 December , 2008 Fick läckage på en trimkolv. Ringde och frågade vad en kolv kostar, och fick svaret att dessa kolvar tillverkas inte lägre men VP har tagit fram ett ersättningspaket 2 kolvar med tillbehör för 5100 kr. Nu visade det sig att det inte var helt enkelt att lossa kolven. fästet sitter på insidan av skölden och var nära nog omöjlig att lossa. Jag fick ta ur motorn och även lossa skölden för att borra ut bulten som håller kolven. Under tiden som jag höll på med detta(ca 3 veckor) hade VP höjt priset på kolvarna till 11000 kr. Som tur var fick jag tag i en beg kolv för 1000 kr och håller nu på med att montera ihop delarna. men man undrar ju vad som rör sig i huvudet på dom som höjer priset med över 100%, och är detta tillåtet. Kan tillägga att VP haft priset 5100 kr sedan 2006 men nu i nov 2008 höjt priaset till 11000 kr. Senast ändrad av zappe | 06 december 2008 | 17:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 6 December , 2008 Vilket VP-drev har du? Känns nästan som en osannolik höjning, kollade du runt hos andra handlare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 6 December , 2008 Jag har ett 290 DP-A drev från 1989. Jo jag ringde flera VP handlare och samtliga beklagade höjningen men kunde inget göra. dom hade också reagerat på höjningen, men Volvo Penta hade bestämt denna höjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 8 December , 2008 Det var ju just muntert att höra när man fortfarande har originalkolvar på drevet :-(. 11 kkr är nog iofs inte så långt från priset på grejorna före 2006 men det motiverar förstås inte på något sätt den svinaktiga nivån. Men jag har bestämt för mig att någon lyckats ta fram tätningar och renovera sina kolvar på egen hand, sök på någonting i stil med tätningar trimkolvar så tror jag du hittar. Och det kostade definitivt inga 5 kkr heller. F ö har ju de där kolvarna ingått i Pentas yror, höst- och vårkampanjer, så kan du vänta kanske de dyker upp igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 8 December , 2008 Problemet med den läckande kolven var inte packningar utan att galvaniska strömmar ätit upp matrialet, överdelen på kolven såg ut som en tvättsvamp när jag slipat av färg för att se om det skulle gå att svetsa läckan. Ett tips, kolla om det sitter en jordkabel mellan hydraulrören och skölden, den skall förhindra att dyligt inträffar. Enligt VP blev det standard på senare modeller. Men det går att köpa denna jordkabel och eftermontera på äldre drev. Detta var troligen orsaken till att bulten som håller kolven satt så hårt att jag fick demontera skölden för att borra ut bulten. Men inget ont som inte har något gott med sig. Nu blir stödlager, bakre motorfäste, tryckplatta och diverse gummislangar bytta. /zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 December , 2008 Det var Volvo Pentas hutlösa reservdelspriser som fick oss att välja andra motorer när det var dags att byta. Det blev en 48Hkr och en 350 Hkr Iveco, ett val som vi inte ångrar. Senast ändrad av Lasse-L | 11 december 2008 | 18:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isaac 0 Postad 9 Januari , 2009 Går utmärkt att renovera kolvarna på plats (förutsätter att godset är i renoverbart skick!). Köpte packningar på Tools Momentum för ca 300 kr, kan fixa artikellnummer om någon är intresserad. MVH Isaac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 9 Januari , 2009 Beskriv gärna arbetsgången lite översiktligt. Finns några fallgropar, är det svårt att ta isär kolvarna, har Momentum *alla* delar som behövs etc. Yttre skräpskydden har länge varit trasiga på båda mina kolvar, finns de också att få tag på? Och för sakens skull: jag talar alltså om det äldre, kvadratiska utförandet på kolv. Visst avser du samma sak och inte den nya, runda svarta..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Isaac 0 Postad 9 Januari , 2009 Sorry flying, jag tänkte tyvärr på de nyare runda. Men tror ändå på att Tools Momentum kan fixa fram de grejor du behöver! MVH Isaac Senast ändrad av Isaac | 09 januari 2009 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 9 Januari , 2009 Suck. Jag som nästan var beredd att renovera mina gamla cylindrar och för en gångs skull vara ute i god tid, innan prylarna faktiskt ger sig. Jaja. Nu får det vänta tills drevet börjar sjunka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 10 Januari , 2009 Hej! För att inga missförstånd ska ske lägger jag ut bild på hur dom trimkolvarna som tråden började med ser ut. Dessa tillverkas inte mer. Jag har tagit foto och antecknat under renoveringsprossesen, kanske kan jag hjälpa någon annan som fått liknande problem. /Ingmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0850153004 0 Postad 13 Januari , 2009 Volvos prisändring var fel på ett antal produkter bl.a trimkolvssatsen priset är nu 5368:- Lindströms Båtvarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 13 Januari , 2009 Se där ja, lite påtryckningar från kunder och återförsäljare gjorde tydligen nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser