Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Esteve

Mercury Optimax V6 135 2005???

Rekommendera Poster

Behöver hydraulstyrningen några åtgärden inför vinterförvaringen?

Det sitter ju en Laser II-propeller på motorn. Vad finns under den lilla svarta plastproppen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svarta plastpluggen ? är det 3st  på sidan på propellern så är det ventilationspluggar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är tre stycken. Ok, så det är ventilationspluggarna. Läste lite om att hålstorleken kan påverka accelerationen. Ger det någon märkbar effekt att byta dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ändrar vid vilket varv som proppen greppar vid start lite som att slira koppling på en bil...(stora hål = mycket varv innan du kommer iväg) Det finns tre olika storlekar på hål och en sluten.

Jag tycker att det ändrar mycket, åtminstonde på min gamla båt Askeladden 535 Invader med 115 Optimax och en highfive utan pluggarna så planade inte ens båten... Så där har du lite o testa med om du inte är nöjd med accet i början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där ser man. Då blir det intressant att testa till våren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PVS-Performance Vent System,vid acceleration sipprar avgaser ut genom venilationshålen och mixas med vattnet runt propellern .När propellerbladen skär genom det skummande vattnet går det åt mindre kraft än om vattnet hade varit solitt vilket gör att motorvarvtalet ökar mycket snabbare.När du väl har kommit upp i planingsläge flödar vattnet över ventilationshålen och blockerar dessa och tillåter propellerbladen att arbeta i solitt,skumfritt vatten som vanligt.Bara genom att ändra storleken på ventilationshålen och därmed kontrollera motorns varvtal,kan man eliminera trög acceleration och kompensera för ändringar i last och gångläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade när jag lossat tändstiften att man i kontaktytan mellan stiften och tändkabelmuffarna lagt på någon pasta/smörja. Vad kan det vara? Tänkte att det kan nog vara en bra rutin att fortsätta med, eftersom tändkablarna ju är lite svåra att pillra lös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har något bra knep att snabbt lossa tändkablarna från stiften? De sitter ju både hårt fast och långt in i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd en tändhattstång det går även att lossa de genom att vrida tändhatten fram o tillbaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du var mek va?  det ( fettet) som  nämns, är det en mercury produkt?

isf  har du part numret ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

92-8235061 Protects and displaces moisture from spark plugg boots,coil and electrical switches .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...