Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Esteve

Mercury Optimax V6 135 2005???

Rekommendera Poster

Behöver omgående hjälp med synpunkter från er som har erfarenhet av ovanstående motor, eller 150hk-varianten. Säljaren vill ha snabbt besked!

Har tittat på en Bella 620DC med denna motor på akterspegeln. Motorn har bara gått 60 timmar. Har provkört den på land och tyckte den gick ganska rått och vibrerade en del, plus att motorljudet kändes högt. Nu provkörde jag som sagt på land så självklart blir den tystare i sjön, men i alla fall. Tittade även under kåpan och där var det riktigt trångt med massor av kablar. Om jag jämför med både Suzukis och Mercurys fyrtaktare, som jag har erfarenhet av, så såg det ut som ett riktigt virrvarr! Det såg riktigt besvärligt ut att komma åt bland annat tändstiften.

Har några frågor som jag skulle vara riktigt tacksam om jag fick snabba svar på!

- Måste/bör man ha en specialnyckel för att skruva lös tändstiften?

- Är det normalt med den här råa lite vibrerande gången?

- Kan tänka mig att jag kommer att sälja denn båt om låt oss säga fem år. Kommer   Optimax att då fortfarande vara en gångbar motor på marknaden, eller är det fyrtaktarna som regerar totalt? Med andra ord kan båten bli svårsåld?

- Det finns mycket teknik under kåpan. Krånglar dessa motorer? Har de några vanliga fel?

- Säljaren hävdar att bränsleförbrukningen vid 2-3 personer och 22 knop stannar vid 0,8l/distans. När jag räknar fram snittförbrukningen med hjälp av smartcraft så visar den på 1,1l/distans. Hur ligger det egentligen till med bränsleförbrukningen?

- Hur mycket olja drar den och hur mycket kostar originaloljan?

- Hur passar motorn till båtmodellen? (Hydrauliska trimplan finns.)

- Optimax sexcylindrig jämfört med Optimax trecylindrig. Fördelar nackdelar?

Även andra synpunkter och inlägg är av intresse.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mercury Optimax 135 har bra klipp men har som du nämner lite ryckigare gång på lägre varv. Nackdelen med Optimax 135 är att den är rejält törstig på högre varv, på lägre varv och marshvarv är det helt OK. Den bullrar väldigt mycket på höga varv så det kanske kommer att bli den värsta nackdelen för trivseln. 135 hk passar bra på Bella 620 men 150 hk är inte fel heller. Har åkt lite  Bella 620 DC med Honda BF130 4-takt och det räcker fint till i motorstyrka, inget fartvidunder men helt OK.
Optimaxen är bra på många sätt och vis men inte skulle jag välja den framför en 130-150 hk 4-takt på en Bella 620 om jag fick välja. Men är priset det rätta så kan man nog stå ut med Optimaxens nackdelar. Andrahandsvärdet tror jag dock blir en del sämre med en 2-takt även om det är en direktinsprutad 2-takt Optimax jämfört med en motsvarande 4-takt med elektronisk bränsleinsprutning. Men det är nog mer min personliga åsikt än baserat på kalla fakta.
Har ett test på Optimax 135 om du vill läsa lite. Hör av dig i så fall.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande Bo!

Självklart vill jag ta del av detta test.

Tack på förhand.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst testet svalnar ju intresset för Optimaxen. Jag tänker främst på ljudnivån. Är inte speciellt intresserad av accelerationen. Tråkigt med tanke på att priset på ekipaget är mycket bra. Fantastiskt bra Bo att du verkar kunna få fram tester oavsett vilken fråga man än ställer!

 



Senast ändrad av Esteve | 07 december 2008 | 00:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannorlikheten att du får behålla motorn är större m optimaxen, 4-T stjäls mest !

opti går snålt om du kör vettigt , välj V6 framför 3-cyl ..

Jag kan köra min 250 på 0.8 / dist

 

Mvh culot

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har erfarenhet av tändstiftsbyte, eller annat mekande, på denna maskin? Följer det med någon nyckel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

följer ej med någon tändnyckel,stift byte vid 300tim, trångt att byta tändstift men det går lite bättre om man trycker på en slangbit på tändstiftet o skruvar .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen Wanmar!

Har du några andra erfarenheter kring denna motor att dela med dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl varit några med tändspole fel o relät till bränslepumpen o tracker ventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wanmar det verkar som du vet vad du pratar om och kan det här med Optimax. Har du själv denna motor på din båt eller mekar du i dem?



Senast ändrad av Esteve | 14 december 2008 | 00:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid trånga ut rymmen så brukar det gå lättast att man först lossar tändstiften med tändstiftsnyckeln o sedan trycker på en bit gummislang på tändstiftets porslin yta för att sedan demont o mont  särskilt vid mont för att få tändstiftet att ta gäng när du inte kommer åt att hålla i tändstiftet med fingrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det vattenavskiljande bränslefiltret brukar gå att lossa utan att ha sönder det? Eller det kanske är engångs?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5/8 Tändstiftshylsa,bränslefiltret är en gångs det går att lossa det finns ett  specialverktyg till detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker förvara båten utomhus. Funderar om jag måste byta bränslefiltret innan den hamnar i kylan. Finns det risk för att det är så pass mycket vatten i bränslefiltert att det fryser och expanderar med skador som följd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en dränering på vaporseparator huset i främre ändan på huset finns det en skruv för dränering o lossa på slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig ,lossa slangen gäller endast de 3cyl, o bränslefiltret sitter utvändigt dränerings skruv i fram kanten på huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu vinterkonserverat motorn: Bytt bränslefilter, kört i bränslestabilisering och Quickleen, bytt växelhusolja och smort samtliga punkter. Brydde mig aldrig om att spruta in tvåtaktsolja i cylindrarna eftersom väl tvåtaktare naturligt får ett skydd via oljesmörjningen(?).

Provade att lossa två av tändstiften och efter lite pillrande (trångt!), så fick jag både bort och tillbaka dem. Tändstiftsvektyget var till stor hjälp, så tack för tipset!  Blev lite förvånad över hur sotiga stiften var. Kan det ha något att göra med quickleentillsatsen, eller finns det någon annan anledning? Blandade både bränslestabiliseringen och quickleen direkt i det nya bränslefiltret, alltså precis enligt instruktionsboken. Motorn har ju bara gått 60 timmar och frågan är väl om tänstiften varit lossade någon gång tidigare. Tänker att kanske sotbeläggningen härrör från inkörningsfasen då väl Optimaxen går på lite fetare oljeblandning? Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid kontroll av t siften så är det normalt att de är svarta den har en inställd klocka som räknar ner får extra olja vid inkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Wanmar för många klargörande svar i denna tråd!

Så det lutar alltså åt att sotbeläggningen beror på inkörningsperioden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedna vill det ju till att det är rätt tändstift i motorn har varit lite uppdatreringar på de ska vara IZFR5G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...