Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Tropic_7800

Vilken batteriladdare skall man ha? Vad har ni?

Rekommendera Poster

Har i dag 1st 110Ah till start 2st 110Ah 75Ah förbrukning.

Kollat lite på Cetec M300, Waeco IU2512.

Hoppas på mångabra tips på vad jag skall köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var test i senaste numret av Praktiskt Båtägande.

Själv kör jag med Ctek och är nöjd med att de är så enkla att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en Waeco IU2512 till 110Ah start och 3 st 80Ah förbrukar bank. Har fungerat utan problem för mig. 1-2 nätter utan laddning med kyl/stereo mm. inga problem hitills.

Erik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av laddare man har är ganska oviktigt , det viktiga är att laddströmmen ligger runt 10% av batterikapaciteten (ev plus den ström som förbrukarna drar vid laddning).

Sen om man har en traditionell trafoladdare eller en hf-laddare är oviktigt för batterierna, däremot är det ju bra att ha en bra laddstyrning som tex cetec som styr ner strömmen när det är fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Oftast står det vilken batteribank laddarna ska klara. Bra att gå efter det men även tänka på att om man ligger i gästhamn någon natt då och då och då vill ladda upp ordentligt så bör kapaciteten räcka till både den laddning som krävs och det strömuttag du gör under den natten.

Jag har enbart goda erfarenheter av Ctec's laddare och lite sämre av andra (iofs äldre) laddare men ta mig inte för någon sakkunnig.

Gå gärna in på Ctek's hemsida där det finns mycket matnyttigt att läsa, oavsett om du väljer en av deras fabrikat eller av annat.

http://www.ctek.com/SV/Default.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt Johan.

Men min C-tek jag köpte funkar även fint att skrämma igång batterin som stått ett tag.

Mattias

post-5829-1394235711,0923_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har nominellt  295 Ah förbrukarbank...vilken ålder har  batterierna och vilken typ/sort/fabrikat/modell är dom ?

Hur använder/urladdar du dom, vad är din genomsnittliga dygnsförbrukning i Ah ?

Hur fort måste dom återladdas ?

Själv har jag i förbrukarbanken  de gamla numera ur sortimentet utgångna 3 * 100 Ah Biltema 80-420 http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/80/80-420.pdf och med dom kan jag ligga ute i vart fall en 5 dagar till vecka utan annan laddning än solcellerna/vindgeneratorn innan jag måste starta motorn (generatorn).

Har aldrig laddat batterierna i nuvarande båten med landström någonsin (om jag minns rätt är jag nu på 3:e året utan landström) och aldrig laddat ur ens 50%.

Enda tillfället jag använt landströmsladdaren var när jag köpte de ovan nämnda batterierna och då tog jag hem laddaren från båten och testade batteriena hemma..sen dess ligger laddaren i garaget.

Laddaren (en äldre Mobitronic 925-012) fungerade dock utmärkt, , laddade exakt 25A  under bulkfasen precis som specen sa och resterande laddförlopp var också helt enligt spec (jag hade ladd-dator inkopplad hela tiden) så:

Mobitonic vet jag funkar klockrent, finns enligt mitt tycke ingen anledning att tro att andra liknande skulle fungerra avsevärt sämre..hur man laddar blybatterier effektivt är ju inte nån direkt hemlighet så här typ 150 år efter dess tillkomst...

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 08 december 2008 | 21:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här är en laddare som ska vara bättre än C'teks motsvarighet. Detta nämner såklart tillverkaren som heter Nordic Power. Elektroniken ska visst vara lite mer finurligare än C-tek.

Det är bara ett tips, sen vågar jag inte svara på om informationen stämmerSkrattande.
Har dock precis införskaffat mig en så jag får komma med utvärdering senare.

 

post-19763-1394235711,5166_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att rekonditionera (eller utjämningsladda) batteribanken så här på vintern.

Går till som följande: Kontrollera ev fyll på dest-vatten till rätt nivå, ladda med max 1% av batterikapaciteten under lång tid, kan stå på i flera veckor.

Det är ingen mening att ladda med mera ström, då funkar det inte.

Dvs 200 ah batteri = max 2 ah laddning, har man fler batterier av samma storlek är det bäst att seriekoppla dom och använda en högre laddspänning men dock samma ström.

Om man paralellkopplar så vet man inte genom vilket batteri strömmen går mest.

Under laddtidens gång är det bra att kolla syravikten ibland samt syranivån då det kan förångas lite.

Denna laddning omvänder en del av sulfateringen som uppstår vid urladdning och återför bly till plattorna i batteriet.

Det är lätt att justera in laddströmmen med ett seriekopplat motstånd och kontrollmäta ibland.

Jag har skakat liv i och hållt igång många dåliga batterier med denna metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mattis din C-tek hur mycket laddar den och var har du köpt den????

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skakat och skakat mina batterier men får inte liv i dom, vad tror du jag gör för fel?

Obestämd

post-10000874-1394235711,5972_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dvs 200 ah batteri = max 2 ah laddning

Du menar väl:

Dvs 200 Ah batteri = max 2 A laddström.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter lite för lite med 2 A som ett max värde. Räkna med 10% av vad man har för kapacitet på batteriet t ex 200 ah batteri = Max 20 A men sen är det massa andra faktorer som spelar in. Självklart så funkar det att ladda med 2 A, bara att det tar längre tid.
Batterier brukar må bra av en lite längre laddtid, snabbladdning tror jag att inte blyackar gillar så mycket. Rätta mig om jag har fel:-)

Jag sitter med en batteribank på 225 ah och ett startbatteri på 75 ah. För tillfället laddar jag endast med solcellen men ska sätta in landström i båten och då koppla in min laddare som är på Max 5 A. Känns som det räcker för min del.

Mvh Elfanomad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i dag en 10Ah underhållsladdare men det är lite för liten.

Över natten går den ner i underhållsladdning men den klarar inte att ligga kvar där på dagen när man kör vatten pump etc, och detta medför att jag kokar av vattnet på batterierna fortare än normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För bateriladdning så ska laddströmmen vara ca 1% av kapaceteten på batteribanken.

Men för att klara även 12v försörjningen så ska det vara en laddare med 2 utgångar,en för laddning och en för försörjning.Batterierna ska under laddningen vara frånkopplade från systemet eftersom manannars får det fenomenet som ni talade om urkokning.

Det skulle vara bra med en laddare som känner av belastningen,gasar när det behövs kräm,då minskas nog risken för torrkokning.

 

MVh L-Å

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...eller Nej, 1 % är alldeles för lite. Kollade upp en text från en svensk elektronik firma där stod det:
Laddaren bör också vara anpassad att laddströmmen normalt blir ca 10% av ackumulatorns kapacitet, 0,1 C eller ca 5% vid konstantladdning. Maximala laddströmmen bör aldrig överstiga en tredjedel av ackumulatorns kapacitet.

Sen kan man faktiskt fundera på varför man sätter i en generator som levererar 25-90 A (beroende på vilken motor m.m.) om det skulle räcka med 1 % av kapaciteten på ackumulatorn...hm.

Jag vågar dock inte svara på hur nyttigt det är med att ha förbrukare igång samtidigt som man laddar men jag har inte hört att man inte kan köra så. Men kan vara så som L-Å säger, att batterierna tar stryk då man gör så.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det lite förväxlingar här.

De 2 A som nämnts gäller vid avsulfatering av kassa accar. Det pratades om att skaka liv i batterierna med en hög spänning. När väl accen börjat ta la

ddström gäller det att inte ha för hög laddström så man kokar bort all vätska och förstör batteriet på det sättet istället.

För normal laddning är 10 % av kapaciteten ett bra riktvärde. Det blir då 20A på ett 200 Ah batteri. 10 timmar laddning med 20 Ah plus 1 timme extra för att kompensera för förluster i elektrokemin.

Eller den som har tid att vänta kan nöja sig med 20 timmar och 10 A förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande stor generator så tror många att det ger väldigt snabb laddning. En viss skillnad blir det speciellt för den som har en stor bank.

Med 3 fräscha 80 Ah kan jag klämma i nästan 50 A när batterierna laddats ur till med 75% kvar men då har jag förhöjd spänning från generatorn (14,7V). Laddströmmen avtar rätt snart och efter en stund kan den vara nere i 15-20A.

När banken börjar bli fylld avtar strömmen och även med den förhöjda spänningen tar inte banken åt sig mer än 4-5A.

Då sänker jag till 14 V om motorn ska vara igång längre. Då blir kanske strömmen 1-2 A som en underhållsladdning.

Att ha förbrukare på samtidigt med laddning är det sätt man normalt laddar. Under kvällen ses på TV, lampor, dator o.s.v tar då mer än laddaren kanske klarar. När natten kommer blir det så dags för batterierna att få sitt vilket man brukar klara även med en 10A laddare.

Men det handlar ju om förbrukning och liggetid vid bryggan och hur urladdad banken var från början. Bättre för kraftig laddare än för svag givetvis.

En Cetec för c:a 1300 som jag såg ett erbjudande blir det för min del som tröttnat på den med fläkt som vi har. Eller har Cetec också fläkt månne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry...jag måste blivit snöBLIND...jag såg att L-Å menade såklart något annat än vad jag dravvlar om;-)

Men att väcka liv i ackarna så nämde min kära kollega att man även ska polvända laddningen då man avsulfaterar. Han säger att han läst det någonstans. Kan det verkligen stämma? Låter ju lite knasigt att man ska polvända med flit! :-)

 

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som en del har blandat ihop begreppen här, det jag förspråkade angående rekonditionering (eller utjämningsladdning eller avsulfatering) är att man laddar med en låg ström 1% av batterikapaciteten under lång tid, spänningen blir vad den blir och kommer succesivt att öka till max 2.8 volt per cell (dvs drygt 16 volt) om batteriet orkar det.

Detta är bra att göra ibland pga att en generator som lämnar 14 volt aldrig kommer att ladda batteriet till mer än 80-85%. kör man oftast korta stunder kan ett 15 volts laddrelä vara en bra investering då det tankar i lite till.

Normalladdning av blyaccar bör inte överstiga 10 % av batterikapaciteten för att inte koka torrt eller överanstränga accen. men ofta laddar man med betydlig högre ström i början för att sedan dala ner mot en mer normal nivå.

Att man använder stora generatorer på uppåt 100Ah betyder inte att dom ger det hela tiden utan att dom kan klara att leverera det om man belastar den med det.

En generator behöver alltså inte ge mer effekt än vad alla förbrukare drar plus 10% av batterikapaciteten

När man laddar ett batteri så går det åt mer ström i inledningsfasen när det inre motståndet är lågt och efter det gått en tid så ökar det interna motståndet i batteriet och strömmen sjunker(spänningen stiger)

Men som tidigare skrev är det bästa för batteriet att ladda med en lägre ström under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urkokning (vätskeförlust) som har nämnts i något tidigare inlägg ovan, har bara en egentlig orsak: för hög laddspänning vid den aktuella batteritemperaturen.

En riktigt bra laddare mäter således även temperaturen på batteribanken och justerar laddström/spänning efter det (typ min generator-styrenhet, en i sammanhanget rejält gammalmodig, på gränsen till antik TWC som har en kombinerad batteri-polspännings & temperatur-prob ansluten direkt på batteriets pluspol).

Mäter man temperaturen kan man kosta på sig att ladda med högre spänning/ström när batterierna är kalla utan att dom gasar, förkortar återuppladdningstiden rätt så mycket.

Min tidigare nämnda landströmsladdare Mobitronic har också ett uttag på fronten för att ansluta temperaturprob för att kunna förfina laddprofilen ytterligare (maximera laddningen men samtidigt minimera vätskeförlusten).

Jag har läst någonstans att vissa moderna laddare med 4-5-6-7-8-9-steg kan få fullständigt spader av att man tjuvdrar ström (kör belastningar samtidigt som man laddar)..dom fattar inte att det inte är batteriet som drar strömmen och det sätter hela laddprogrammet i tilt Förvånad

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 december 2008 | 19:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fel! att blyaccar tappar syranivå beror till störst del av elektrolysen som uppstår vid laddning, vattnet i syran delar upp sig i sin två beståndsdelar (syre och väte) och lämnar batteriet i gasform även kallat knallgas. en liten del kan förångas (vattenånga)om man laddar för hårt och får en för hög temperatur.http://www.youtube.com/watch?v=AmHoJ2nyQVw&feature=channel_page

Men du har helt rätt om vissa smarta laddare som kan få tuppjuck om man helt plötsligt börjar förbruka ström under laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh, nej Gunnar är helt korrekt!

Hög laddspänning -> elektrolys batteriet kokar -> vätgas avgår -> lägre syranivå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kokar inte!!! elektrolysen släpper ifrån sig samma mängd gas när man laddar hårt som när man laddar soft , det gasar under längre tid när man laddar med lägre ström.

Elektrolysen sätter igång omedelbart efter laddstart, spelar ingen roll om det är 20 minusgrader och då kokar det definitivt inte det lovar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bergetokken

Jag har en 24v intellegent truckladdare som du kanske vill köpa om du inte får iordning på kokerietGuld

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade i min ungdom en mojäng som puttrade och kokade när man slog igång den men ur den kom  det ingen vätgas utan en klar, stark men drickbar vätska... Spelade ingen roll hur kallt det var ute gick att dricka iaf...

 

Sorry, kunde inte låta bli......Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...