Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Gäst

Biltema skrot

Rekommendera Poster

Gäst

Passade på att handla ett biltema batteri när de hade kampanj, smidigt lagom litet 55-60 amp med extra vingmuttrar för extra kabelanslutning. Första säsongen helt ok, förra sässongen lite slöare nu när man tog upp båten så rödindikerade tittögat så troligen en cell som är kass.  Till saken hör att när jag handlade batteriet så fanns några blanka och några matta hörde med säljaren vilka som stått i lager längst och de matta skulle vara nya serien.

Ringde biltema och visst det var 3års garanti jag sa som det var köpte det förr, förra säsongen funkade då perfekt men lite halvkass denna tror ni sålde dem på kampanj eftersom priset nu är myckert högre i katalogen,  svaret blev att just dessa gällde inte 3års garantin på fast att artikelnummret och batteriet är identiskt med katalaogens tom exat samma batteri på bilden där man anger sin 3 års garanti.

lite uselt om nu de sålde ut långtidslagrade batterier och då med begränsad garanti.

Om de envisas med sin 3 årsgaranti kommer jag självklart  gå in handla ett exat likadant sen gå in och bara göra ångrat köp och ge dem det gamla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt :(

Jag har haft väldigt bra erfarenhet av biltemas batterier. Både i bilen och SMF batterierna i båten. De brukar ju annars vara generösa när det gäller att byta. Jag har till och med bytt ett batteri som suttit monterat. Då var det inte fel på batteriet, det var bara ett felköp av mig.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att tala med dem igen, de brukar ha en generös returpolicy. Bara man har kvitto och grejerna inte är misshandlade så brukar de försöka göra kunden nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu utgår jag från att du skött batteriet på rätt sätt men den kan även vara så att det inte är batteriet som är av dålig kvalitet utan hur man använder det.

T.ex. Djupurladdning.

Marinbatterier klarar bättre av djupurladdningar än vanlig bilbaterier. Nu skriver du inget om det var ett marinbatteri du hade eller om det har utsatts för djupurladdningar.

Dessutom är vanliga bilbatterier inte gjorda för cyklisk drift och blir förstörda om de används så.

Likaså så kräver de underhållsladdning under vinten och är de urladdade och utsätts för kyla så går de sönder.

Hoppas Biltema valt en riktig leverantör. Står det Made in China på batteriet så får man skylla sig själv.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det är alltså så Roland att kineserna inte kan tillverka dugliga batterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns kinesiska tillverkare som kan hålla hög kvalitet men det är sällan man ser sådant här eftersom de som importerar från Kina försöker få maximal vinst och då får kvaliten komma i andra hand.

Nu kan det tänkas att Biltemas batterier tillverkas på ett ställe (kanske här i Sverige) som redan tillverkar batterier med hög kvalitet men låter klistra på Biltemas namn på deras batterier. Ibland kan det vara av standardkvalite men kan även vara så att den fabriken kör serier med kvalitetsnivåer de aldrig skulle klistra sitt eget märke på.

Jag utgår från att de batterier jag hittar här i butiker som det står Made in China på är av billig skitkvalitet för att importören vill tjäna maximalt. De bra kvalitetsbatterierna som tillverkas i Kina lär vara svåra att hitta i våra butiker.

Nu vet du hur jag tänker.

Hoppas vi träffas när vi ska ner på er julmarknad i Kungshamn nästa helg. Mycket trevlig och kan rekommenderas till alla. OBS riktig kvalitet som säljs där och mycket trevliga människor.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant läsning.

Varken Biltema eller Rusta tillverkar sina batterier utan köper in batterier från någon tillverkare med kravet på att få sitt namn på produkten.

Mycket vanligt och förekommer både med produkter av låg kvalitet som med hög kvalitet.

Det svåra är när ett företag sätter sitt namn på produkter och det återfinns både bra kvalitet som låg kvalitet inom samma sortiment.

Precis som i en annan tråd där vi diskuterade glykol så är det så att Volvo köper in glykol från någon tillverkare med kravet på att få sitt namn på produkten. Men här ser då Volvo till att alla produkter man har i sortimentet håller samma höga kvalitet. Alltså kan köparen lita på att varumärket borgar för viss kvalitetsnivå.

Men företag som Rusta och Biltema tillåter att ha olika kvalitetsnivåer i sitt sortiment och låter köparen få ta smällen då de köper något som har på tok för låg kvalitetsnivå. Detta gör att vissa aldrig köper något hos dem trots att det finns vissa produkter som har hög kvalitet.

Allt är inte guld som glimmar.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbade förr på ett ställe som använde väldigt mycket batterier. Ett par av mina gamla kollegor var på studiebesök hos fabriken som tillverkade våra batterier (kvalitetsbatterier såklart). I princip så fungerade det så att vartannat batteri märktes med tillverkarens eget namn, vart annat märktes med någon lågpriskedjas, eller annat obskyrt namn. Skilnaden var att de som märktes med fabrikens eget namn kvalitetstestades, det gjorde inte de andra. Nu är det nog en 5-6 år sedan och mycket har ju hänt sedan dess.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland är det samma kvalitet men olika märken på produkten

Ibland är det olika kvalitet/prestanda för de olika produkterna med olika namn från samma fabrik.

Förfarandet kallas Brandning  och är mycket vanligt.

I de fall det är samma kvalitet men olika märken så kan prisskillnader i butik bero på olika vinstmarginaler. Och det är dessa fall som verkligen är intressanta om man vill ha bra kvalitet.

Så rubriken på inlägget blir lite fel, Biltema skrot, jo det finns nog skitkvalitet på Biltema enligt vissa men det finns även mycket bra kvalitet till bra priser där.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt Biltema i båten dog efter 1 1/2 månad. I bilen har ett Biltema klarat sig 2 år iaf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det är ett vanligt SMF 60 amps i nyskick utvändigt,  aldrig behövts laddats eftersom båten användes rätt mycket 70-80 turer förr förra  säsongen men senaste säsongen bara  ett 25 tal turer.  

Det tråkiga är att det på försäljaren lät som de medvetet sålt ut en serie batterier med kanpanj pris som var rena skrotet och därför hade begränsad garanti men exkat samma utförande och artilkelnummer som SMF med 3 års garanti.  

På bilsidan har jag tyvärr haft dåliga erfarenheter av deras kavalitetsbegrepp.

Senast ändrad av nikitalord | 07 december 2008 | 16:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej du lär nog inte se mej på nån julmarknad Gravarne, jag gör i möjligaste mån mina inköp i de få butiker som fortfarande håller öppet året om på Smögen. Talar vi batterier så köptes de senaste utav Smögenvarvet.

Dock finns det ju tillfällen då man måste över bron, tex Kinamat, men frågar du mej så håller den en helt godtagbar kvalite. Men det kanske beror på att den är made in Kungshamn?

Om vi återgår till ämnet batterier? Sweedol har fått ett gott rykte om sig att sälja batterier av bra kvalitet till hyggliga priser, flera av de åkare jag känner handlar lastbilsbatterier där. Men var dessa är tillverkade känner jag dock inte till. Vi får väl hoppas att de inte kommer ifrån Kina.

Ha´ t pent Smoegen                

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt ena batteri är ett fritidsbatteri fr Feltema. Går in på 6e säsongen nu o det levererar fortfarande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smogen Swedol säljer global batteri och dom kommer från asien, dock har global en extremt bra kvalitetskontroll (enligt dom själva). Jag tycker Global är prisvärda och bra batteri, så givetvis kör jag med sånna till vardags. Sedan så är d en gnutta lathet i d hela med, swedol säljer numer nästan allt och då är d enkelt för mig att köpa, batteri, extraljus, hydraulolja handskar etc av en leverantör än att kuta runt i flera affärer och köpa en sak i varje. Vi ska väl tänka på miljön eller hur va d nu med d helaFlört..

Dock kör jag med tudor högprestanda i båten och tycker d funkar utmärkt, dock dyrare än global men aningen mer anpassade för den marina versamheten. Biltema har jag i vattenskotern och d funkar oxå bra. Gräsklipparn har Varta funkar lika bra d med.. Således är d svårt för mig att avgöra vad som är d bästa batteriet när man ännu inte dragit någon nitlott.. Dock tycker jag att optima är överreklamerade, visst är dom bra men man måste hålla på med bra extrema saker för att ett nyttjande av dessa ska bli ekonomiskt försvarbart. Typ bilsterobygge eller nått??..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra batteri skall vara tungt ha en stabilt uppbyggd kontruktion för plattorna samt skall man ej djup urladda ett startbatteri vilket dödar det ganska snart,

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra batterier är inte billiga det är en ekvation som inte går ihop. Dessutom ska dom vara tunga = mkt bly. Använd dessutom rätt batteri, man kan inte använda ett startbatteri som förbrukningsbatteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...