frejo 0 Postad 5 December , 2008 Några skruvskallar i däcket börjar bli synliga. Tänkte jag skulle skruva ur skruvarna, kasta dem, och sätta i nya pluggar. Men vad fyller man lämpligen skruvhålen med? Däcket är satt i epoxi, om det har någon betydelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 380 Postad 5 December , 2008 Om du är helt säker på att skruvarna inte behövs skulle jag göra som du säger - skruva ur den, trycka i marinepoxy och sedan slå i en teakplugg i hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 6 December , 2008 Du har ingen möjlighet att försänka ytterligare och skruva i skruven igen plugg? Dum fråga men har du använt en rakt skärande försänkare plus en platt skruv? sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 7 December , 2008 Jag kan inte se någon vits med att ha kvar skruven, så att då hålla på och försänka och dra skruven ännu djupare ned i däcket har jag ingen lust med. Detta, har jag förstått det som, behövs väl bara på de båtar där man fuskat med limningen av däcket och bara satt ribborna i en kaviarsträng? Men jag kanske tänker tokigt här? Hursomhelst, marinepoxi, är det något man bara kan trycka ned i hålen? Vad är det för produkt? Jag vill ju ha det så tätt det bara är möjligt och även ha något som pluggen fäster i. Epoxi stelnar väl? Är det inte bättre att ha något som fyller och håller sig mjukt? Senast ändrad av frejo | 07 december 2008 | 18:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 8 December , 2008 Skruvhålet fyller du med fördel med epoxy. Samt så känns det enklast att limma pluggen med samma när man ändå håller på. I vanliga fall limmar man ju pluggar med fernissa men det är för att de gå att ta bort enklare vid renovering. Har du ingen skruv under så blir det inte aktuellt att ta bort pluggen igen heller. Så kör med epoxy du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 380 Postad 8 December , 2008 Om däcket är limmat i epoxy som du påstår finns det väl ingen anledning att ha en mjuk massa? Det har man ju för att ta upp eventuella fuktrörelser. Skulle du ha större fuktrörelser i däcket som är limmat med epoxy lär snart hela däcket släppa i alla fall. Epoxy är ju helt tätt och flyter ut bättre än en nåtmassa. Marinepoxy, finna massa olika, t ex West System, NM Epoxy, tror också International har en egen. Kolla med närmsta båttillbehörsbytik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frejo 0 Postad 8 December , 2008 Ja, då kör jag med epoxy då. Jag trodde bara att epoxy var något som man använder som tätlager under färgen, men man kan alltså fylla med det också. Varje dag lär man sig något nytt. Tack för svaren Senast ändrad av frejo | 08 december 2008 | 20:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 380 Postad 10 December , 2008 Epoxy är kanon! Du kan laminera med det, spackla med det, använda som tätspärr eller limma beroende på vilka tillsatser du använder (eller inte använder). Nackdelarna är att det är starkt allergiframkallande vid hudkontakt samt att arbetstemperaturen är känslig. Du kan få lite tips om hur du ska jobba med det här, http://www.westsystem.se/handbok.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 3 Postad 14 December , 2008 De flesta båtvarven använder ett polerytanlim (även kallat pöslim) när dom limmar pluggarna. Anledningen är att det limmet pöser upp och fyller ut ev. håligheter så det blir tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser