Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Novelair

Albin 25

Rekommendera Poster

Har någon erfarenhet av olika motoralternativ? Räcker 25 hkr för !utskärsfärder i t.ex motvind?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade albins ad21 i min 25:a när det begav sig, den var väl på knappa 25hk och räckte gott för Vänern.

Vi blev överaskade av hård bris eller vad det kallas 15-16m/s och motorn räckte lagom till båtens sjöegenskaper tycker jag nog, Hade väderprognåsen varit rätt så skulle vi stannat i hamn men fram kom vi efter nästan 5timmars överfart på öppet vatten.

Albin 25 är ju en ganska lätt båt som blev ganska stampig i motsjö så det gick inte att köra för full maskin ändå, annars en kanon bra semesterbåt när man inte har bråttom (7knop)

// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en ny motor du ska installera eller ska du köpa en båt, HK ska man inte snåla på eftersom det är gött med lite kraft i knipiga situationer. I min sitter det en md3b, 36 kusar orginal. Dock säkert lite mindre efter alla dessa år.

Skulle nog satsa på 30-40hk, men det är klart ska du åka runt i en insjö så kanske det funkar med 25hk. Jag håller dock till i havet och brukar dåoch då tuffa runt i kulling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25 hk är rätt lagom för en deplacementbåt i den storleken. Det är iallafall inte för lite. Du kommer att kunna gå i 5-6 knop i 20 m/s motvind om besättningen orkar med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill minns att Praktikst båtägande ägnade frågan plats i ett större reprotage aningen no 12 -2006 eller no 1 2007 och där sades att man ska vara försiktig med att sätta i en för stor motor, inte minst om man inte har DL modellen som kom -74 utan en äldre sk. Lus-Albin. Eftersom det enda som händer är att båten gräver ner sik då den inte har ngn bärkraft i aktern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en DL så kan du sätta in 40-50hk, själv hade jag en 47hk Yanmar turbodiesel i min DL. Marschade (ekonomifart)  i 8 kn med toppfart 12 kn.

Std Albin har annat skrov och som föregående talare tror jag bara den gräver ner sig.
DL har ett slags bärplan över rodret som hjälper till.

Åkte på västkusten, förre ägaren var över i Skagen.
Även om man inte kör maxfart så är det skönt med ett antal extra kusar för att kunna hålla 7-8 knop i motsjö i kustvatten.



Senast ändrad av ulfa | 05 december 2008 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...