Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
jeeper

Abstinens

Rekommendera Poster

Vad gör ni för att stilla åka ut på sjön abstinensen!

Jag har rotat fram gamla båt-tidningar och läser sjökortet för sommarens semestertripp, tittar t.o.m på Götakanal filmerna.

Det är nog dags att ringa kompisen och tigga till sig några trollingturer på Vänern så skakningarna i kroppen lägger sig SkrikandesTungan

// Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt tog jag upp för snart 2 veckor sedan och fick då bryta mig igenom 2-3cm tjock is, tog nog 45min att ta sig 60m från bryggan till kranen.

Otterbäcken har en väl skyddad hamnbassäng som fryser allt för tidigt, annars skulle hon fått legat i ett tag till för laxen börjar att bli riktigt huggvillig nu (Laxfisket på Vänern är nog i världsklass bäst)

// Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter i båten på trailern, tar en pilsner, drömmer och installerar lite nya prylar bl.a vhf...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trailar i båten när jag e sugen att ta en tur.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha ja jag har helt klart abstinens. Kravlade in under presenningen i helgen hälsade på kompisen (heter faktiskt Mon Ami Flört)

Jag letar och läser om guldkorn om kvällarna i boken Arholma-Landsort med Gotland (Granath/Hässler). Underbar läsning med bra tips och man får dessutom trevliga brättelser om öarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser båttidningar, både gamla och nya samt surfar en hel del båtannonser och forum för att se bilder och läsa om sommaren. Inte mer än 5 månader kvar till sjösättning nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan vi sålde båten var vi i den ett par gånger varje månad även på vintern och fixade (fikade). Båt-tidningar är en klar vinnare liksom seglings-skildringar i bokform.

Långfärdsskridskoturer och segling med vår DN-jakt (isjakt) ger stor sjökänsla.

En annan sak som vi som bor i närheten av Roslagen kan göra är att åka Eckerö-linjen mellan gulliga Grisslehamn och Kärring-sund på Åland. En lagom tur på två timmar enkel väg.

Ta med bilen för 100 kr tor, ta en tur på Åland och sedan på hemvägen med båten kan man äta jättegod mat i restaurangen - den bästa på någon Ålandsfärja.

Trevlig underhållning brukar det vara också.

Inga jävsförhållanden finns - är inte gift med Eckerölinjens ägare eller så ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag pillrar med trollingprylarna, fixar vidare m motorbytet o gläds åt sjösättningen nästa vecka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Abstinens, enorm...men det är helt underbart att åka ut och fika i båten och fixa med alla projekt och bara sitta och drömma med en kopp i handen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har man massor att göra, gör om all starkström, byter varmvatten beredare, klär om alla dynor, fixar elverket, monterar dieselvärmare, byter torkarmotorer, joxar med ankarspelet, ny plotter, pulverlackat instrumentpanelerna, bytt ut kabelkontaketrna från alla paneler runt cokpit till multikontakter mod. bra. ska ljudisolera motorrumet. ja det finns säkert en hel del till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte idag en AC/PC adapter till min Garmin plotter för att kunna planera rutter m m på datorn via  GPS´ en. datakabelsanslutningen (hona) är densamma som på datorn så nu måste jag iväg och köpa en adapterkoppling. spännande att se hur det funkar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper braha saker till Lina, säkert mycket onödigt men vad gör detGlad tiden går fortare.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul tråd detta... Verkar som om många av oss lindrar abstinensen just med att köpa/montera nya prylar.. Själv köpte jag mej även en bärbar vhf idag, förutom den fasta som jag nämnt tidigare i tråden.. Sen blev det fasiken ett AIS system med transponder oxå.. Då visade sej att min gps inköpt i våras inte var kompatibel med AIS så vad gör man? Jo, blev en ny sån oxå så klart... Även Bravo I drevet inhandlat i våras byts mot ett Bravo III... Men SEN får det räcka.. Så är nån intresserad av ett Bravo I eller en Northstar 550i (inbyggd antenn) som bara använts sommaren -08 så har jag detta överSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag surfar på maringuiden, går på rea hos SeaSea & Hjertmans, läser båttidningar, tittar till båten och planerar vad som skall göras. Men varje dag är en dag närmare sjösättning...eller isjaktssegling om vi får någon vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!!

Jag var ute på sjön från 09:30 till 16:00. OK lite för sent då ja fick ta upp i mörker men det var värt allt efter en fin fin dag ute på böljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog upp båten i dag vid 12-tiden och nu har det börjat... Längtan att få sjösätta!

Har dock massor att åtgärda så det dröjer men då får man ta på vegamössan och åka ner med en termos med fritt valt innehåll och fnula. O de kan ta tid...Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Abstinens?....nej.......

Fast igår var jag ombord och mätte lite och funderade lite på de lösningar jag har på gång.

Sedan så vevade jag runt MD1:an lite på skoj....åsså vevade jag lite till och stängde dekompressionsventilen och hon puttrade igång.

Det var kul.

Lite senare gjorde jag om det, fast hon fick dunka-dunka bara en liten stund för kylvattnet är ju bortkopplat så att säga.

Det var kul.

Men abstinens?....nej......

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en tur igår, tog kompisens båt på släp till Baggerud (kompisen fick följa med Oskyldig)

Fiskade mellan 8-15 och fick 4 små laxar som naturligtvis släpptes tillbaka i sjön.

Idag är båtidnings högen framme igen Skrattande

// Stefan

post-10005630-1394235710,9709_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Abstinens!

Jo det kan man väl säga att man har,skulle gärna åka båt året runt men då försvinner väl skarmen med att när sjösättning närmar sig så kommer man helt plötligt på vad mycket tid man inte lagt på båten under vintern utan att man suttit alldeles för mycket vid datorn och sökt inspiration för att klara vintermörkret.

Går annars o sparkar på det inköpta drevet jag skall passa ihop med min Cat som sedan skall stoppas i båten.Helst innan säsongen är här.

Men abstinens nej nej nej vem har det.

Mattias

post-5829-1394235711,0372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...