Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Stereoladan

Bärbar stereo anläggning (tillbehör)

Rekommendera Poster

Hej, Jag tänkte ställa lite frågor angående en produkt som jag och min projektarbetes grupp hade tänkt göra.

Vår produkt består av en portabel stereo anläggning som drivs på ett miljövänligt sätt. Vi använder oss av
ett bilbatteri som laddas upp genom en solcell vilket gör att du kan spela musik även på natten. Efter som att bilbatteriet
är återladdningsbart behöver man inte köpa nya batterier hela tiden utan bara låta den stå ett tag under dagen så är
den redo för användning.

Vår produkt består av en hel stereo anläggning som är portabel som du skall kunna ta med till
t.ex. stranden, campingen, utefester, altanen Kanske i fall du vill ha musik medan du solar, du kan ha med dig den I princip överalt. Du kan dessutom ansluta en ipod eller liknande till stereo anläggningen, du kan såklart också
lyssna på cd-skivor i vilket format som du själv föredrar.

Nu när ni vet lite mer om vår produkt undrar jag vad tycker ni verkar bra/dåligt, vad saknas på lådan, är det
något som du skulle kunna tänka dig att införskaffa. Säg precis vad ni tycker, alla svar är bra svar för oss.

Tack för att ni tog er tid att läsa detta och hoppas ni tycker det verkar intressant.

P.S i fall ni undrar något så fråga på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att idén är intressant, stereoladan.

Har själv undrat varför det finns så få sådana lösningar på marknaden.

Frågan är vad du menar med bilbatteri. Tror att du måste tänka lite mindre om du vill ha bärbart. Kanske titta på nya lithiumkompositbatterier eller i varje fall hitta lite slimmare lösningar, men med mindre amperetimmar som nackdel.

En sak som jag gärna ser i en dylik anläggning är en subwoofer. Tar ju också en del plats, men även där finns slimmare varianter som t.ex. de högtalarset som finns till PC etc. Använder en sån själv i min båt och ljudet är kanon. Kan koppla in dator och köra Itunes etc. Det enda som saknas är att kunna köra det på 12-volt. Har testat med en 12-230v konverter, men det drar ur batteriet på en timme.

Kan tänka mig att det blir en kompromiss mellan batterikapacitet och watt ut. Därför kommer din lösning sannolikt inte att tilltala mig. Antingen för dåligt med kräm eller för stort batteri för att vara bärbar. För båtägaren föredras nog stort batteri och mer kräm. Kanske bör du tänka på två olika lösningar. En mer portabel, där batteriet är mindre och saknar subwoofer och en mer stationär men större batteri och subwoofer?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni bör nog satsa på digital förstärkning typ ICEpower som ger en betydligt högre verkningsgrad än motsvarande analog förstärkare. Då blir apparaten också minde eftersom behovet av kylning minskar.

Det är nog också bra om apparaten är extra väderskyddad mot fukt, damm, sand mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela konkarrongen skulle väga alldeles för mycket för att vara portabelt i praktiken.

Tycker inte heller att det är ok att ta med sig en stereoanläggning till stranden där andra vill ligga och mysa i solen och slippa grannens musiksmak.

På campingen står alla husvagnar uppkopplade på el och få har nytta av produkten. På altanen kan du väl ta ut högtalarna från den anläggning som står innanför altandörrarna.

Ser produkten som väldigt smal - kanske något för folk under 25 som vill höras på Hultsfred tex.

Intressant med idén att solcellsladda ett batteri för att driva portabla saker - det är inte ert fel att de är så astunga.

När jag byggde motorcyklar så köpte jag ibland väldigt små motorcykelbatterier. Vet inte om ett sådant skulle kunna ge så mycket el som ni vill ha. Men kolla, det kan vara en bättre ide´ .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske skulle kunna styra i nprojektet på en solcellsladdad instrumentförstärkare, för användning på spelmansstämmor och liknande.

Att hitta  bra portabla sådana med ok batterikappasitet är svårt, men dom finns.
Möjligheten att ladda en av dessa med extern solcell finns ju, men har alldrig sett en integrerad.
I detta fall är storleken inte lika avgörande då man gärna vill ha en lite större högtalare för ljudets skull.

Att bygga med  hjul och utfällbart draghandtag är smidig.

Vad det gäller en portabel ljudanläggning skulle jag nöja mig med  en bärgsprängare med litiumbatteri och inbyggd inteligent laddare så att den alltid är laddad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att konkurrensen mot iPod eller mobiltelefoner med externa högtalare är svår. Det måste vara enkelt och lätt att ta med sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu hittat en lösning på marknaden som heter Velocity 2GO. Görs av Blaupunkt och kan drivas av 12v, små uppladdningsbara AA-batterier samt 230 volt. I bilen/ båten kan man koppla den till befintlig bilstereo och den blir en suwoofer med förstärkare och annars fungerar den som ett portabelt  förstärkar/högtalarpaket med betydligt mer kraft än andra på marknaden.

Man kan alltså till den koppla MP3, Ipod, Mobiltelefoner med ljudfiler, PC med ljudfiler etc. och få ett maffigt ljud överallt. Ingen solpanel, dock, men det kan man ju köpa till eller har man redan i båten. Finns visst i två olika storlekar, men verkar ha svårt på marknaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den där såg jag i en affär. Blev ju lite sugen att köpa en på en gång. :-)

Har dock inte provlyssnat men det duger säkert för mina krav. Frågan är hur mycket ström den drar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...