Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Vadbruse

öbo?!

Rekommendera Poster

Skulle gärna vilja utbyta tankar och erfarenheter med någon öbo, som inte har fast förbindelse med land, ej heller färja, utan som måste ta sig med egen båt i alla väder.

Vi står i valet och kvalet att flytta ut permanent till vår sommarstuga på Västkusten. Lockar (mkt) och skrämmer (lite)samtidigt. Är det någon annan öbo ute i cyberrymden som lever under dessa omständigheter?

Vadbruse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget erfarenhet av att bo på ö utan fast förbindelse, men jag kan tänka mig att det är gôtt på våren och sommaren... och dötrist på hösten och vintern... med allt regn å alla stormar etc etc...

Själv skull jag nog faktiskt inte ha något emot att flytta ut så som du/ni känner för... men min fru skulle få lappsjuka efter tre timmar...Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ve har fått e bru byggt te vår hôlme, men je grunnar på ôm en kunne få te en insamling te e lodda me dunnamit så atter ve kunne få logn å ro inna badgästerne har kjöpt de hela å en aán sedder i nogget udrangera torp ôppe i Askum...

Så prova du å bu i skärgårn, de behövs fler som jär sôm du!

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gôtt att höre en rejjal smauenbu prade så färt. E man frå Smauen så ved en va söm gäller. Tänn på dynnamitgôbben å spräng väck den gamle dredne brôgga så blir du akkurat en reckti öbu.

 

Vadbruse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De vill bli Öbor igen - å för att kunna bli det så behöver man bla spränga bron från Gravarne (Kungshamn) till - Smögen.

En morgon i början/mitten på 70-talet - efter en blöt fest på Smögen - så hörde jag två öbor tala i ca 30 minuter under tiden som vi spelade pingis - jag förstod ungefär 2 ord.

Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har lär dig en hel del på de åren som gått. För det var väl ungefär va Smoegen skrev, så Sunnare han e.

 

Nu går ju; den i folkmun kallad Smögenbron, inte från Gravarne, utan från Kungshamnsberget som ligger norr om Bäckevik. Tankar om å spränga brue har väl ve hatt även på landsidan, i hopp om att Smögen och Hasselön skulle driva till havs. Att det inte blivit av beror nog på att dessa ganska obetydliga holmar ger bra sjölä för hamnen - Gravarnes hamn.

 

tommy

Bäckevigare som hamnat långt upp i berge på Vägga

 

post-945-1394235711,3008_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bodde på en ö ett tag för drygt tio år sedan, även om jag hade färja två gånger om dan så fick man lära sig att planera. Lära sig att det var inte bara att beställa pizza eller att sticka till affären när man märkte att något saknades. Man fick lära sig att planera noga och att se till att hålla sig god vän med grannarna.  - Bor man på en ö inser man verkligen att en människa är ingen ö.

Har ni stuga så är det ju bara att testa blir det för hårt så kan ni ju flytta tillbaka till fastlandet.

Lycka till.

 

 

 

Till Dynamitgubbarna så vill jag bara säga, Det är väl kul för er att vi badjävlar från sta´ n  kommer ut och hälsar på er när det är fint väder. Det gör ju att det skapas jobb ute i kustbandet och på såvis kan ni bo kvar och slipper flytta till in till sta´ n och bli badjävlar som vi. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...