KillerBoo 58 Postad 3 December , 2008 I samband med att jag lyfte i en nyrenoverad motor i båten fick jag för mig att byta ut det gamla elsystemet. Eller åtminstone delvis. Den del av stammen som går från instrumenten bak till motorrummet fick sitta kvar. Eftersom det in fanns någon ärg i någon av anslutningarna bedömde jag att jag utan risk kunde låta denna leva vidare. Dock bytte jag samtliga kablar till den extrautrustning som sitter i motorrummet (fläkt, länspump, lanterna, motorrumsbelysning osv) ända framifrån o bak. Eftersom alla kablar från skarven i huvudstammen till olika komponenter på motorn verkade varit dragna av någon som vare sig hade ljus att arbeta i, eller andra färger att tillgå än svart gjorde jag en ny stam från skarvdonet och ut till komponenterna. Monterade och gjorde klart idag i snöovädret. Hann dessutom, innan det slog mig att jag kanske borde fuktskydda dessa skarvar, koppla in länspump o övriga tillbehör på den lilla extrakabelstammen. Är det overkill att fuktskydda skarvarna vid länspump, motorrumsfläkt, lanterna samt motorrumsbelysning? Om man bör göra det, vad använder jag lämpligast? Dessutom, eftersom huvudstammens motorände verkade vara ihopkommet av någon glad amatör i beckmörker, så fanns inte hon-delen av kontakten som förbinder stammen med motorkablarna varför jag använde vanliga flatstiftshylsor mot den befintliga originalkontakten.. Något kul tips att använda för att skydda kontakterna från vatteninträngning skulle vara varmt välkommet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Einarsson 0 Postad 3 December , 2008 Köp krympslang, blir mindre när du värmer den.Finns på elfirmor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 3 December , 2008 Som sa Einarsson du kan amvända krumpslang som du varma för att blir mindre. Men det är inte tät. Så varma upp en sida, fylla den med vaseline och varma upp den andra sida så att vaseline blir fongat i. du behöver inte att varma mitdelen, det beror på hur lång du ha tagit. Det finns special krumpslang med resin för att täta med det är överkurs, tror jag. Du kan täta med sikaflex, inte vatten baserad medel, det blir rost under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 December , 2008 Krympslang kan jag ju använda till extraprylarna eftersom det inte klumpas ihop en massa kontakter på ett o samma ställe så att säga, men till kontaktdonet (en hylsa knappa decimetern bred o ett par cm tjock) funkar det ju inte av uppenbara skäl. Funderade på en innerslang till nån moppe att dra över skarven, o sen dra åt i varje ände med buntband. Kan det funka? Bör jag isf fylla slangen med vaselin först? Men eftersom det är flera kontakter i en så kanske inte vaselin blir bra? Leder inte det ström? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 4 December , 2008 Om du kunde ta ett kort på hur det ser ut så är det lättare att ge förslag som funkar. Rent generellt så gillar jag batteripolfett/vaselin i alla öppna kopplingar och krympslang med vaselin i vid alla kabelskarvar. Använder du kabelskor så finns även dessa med krympslang med vaselin i. Man kan aldrig täta för mycket när det gäller el i utsatta miljöer... Fel av mig, det är smältlim i de ovan nämnda krympslangskontakterna...inte vaselin. Senast ändrad av Dawa | 04 december 2008 | 11:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 December , 2008 Har tyvärr inte möjlighet att fota eftersom digitalkameran åkt i backen men kanske förstår du lättare vad jag menar om jag s.a.s. börjar om från början: Det går en tjock kabelstam från tändningslås o instrument till motorn. I motorrummet är denna original delad med en kontakt hane/hona med inbygda stift/hylsor i storlek som ett cig.paket ungefär, och skyddad mot fukt med en gummituta (tänk dig en helt vanlig ISO-kontakt som förbinder din bilstereos anslutningar med bilens elsystem, fast här avsett för 8 kablar. Eller ännu mer likt: En hane/hona SCART-kontakt fast du bara har ena kontakten när du ska koppla ihop dem...) Problemet är att jag bara har den ENA delen av denna kontakt. Den andra halvan skulle suttit på de kablar jag nu bytt men eftersom det var nåt hempulat nystan med kablar fanns inte denna del och jag var då tvungen att ersätta kontaktdelen som skulle suttit där, med flatstiftshylsor (6 st 1.5mm2- samt 2 st 6mm2-kablar som ska stickas in i kontakten. Nu har jag använt krympslang med smältlim till att täta mellan kabel och flatstiftshylsa men kan ju inte täta själva kontaktytorna. För framtida bruk vill jag fortsätta att ha stammen delad, annars skulle jag ju lätt bara skarvat var kabel för sig o fuktskyddat m krympslang/smältlim Hmmmm märker att jag inte är sååå bra på att uttrycka mig bildligt men hoppas du förstår nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 4 December , 2008 Kanske inte är möjligt; men varför inte köpa en ny kontakt som reservdel? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 December , 2008 Isf måste jag köpa en hel kabelhärva... NOT aktuellt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 4 December , 2008 Vad jag kan säjer det är att vi använder vaseline för att täta contact i telefon bransken. Det finns contaker som är fyllda med vaseline, cablerna gå in i hållet och när du pressa contacten det finns en v som gå in i cable, du behöver inte att att ta bort plast. För mig, det lättare: Vaseline (Lätt för demontage) Une band plast ( Tape utan lim)för att isolera vaseline. Une band gummi autovulcanisant. Det för att täta. Une band tape svar över. det för att isolera gummi från olja och smuts. för koppling det finns 0,5-1mm2, 0,75-2,5mm2 och 4-6 mm2 som kallas Skarvklämmor , Biltema katalog sida 55 ART: 44-035,036, 037, närmast telefon kopplingar. Du fylla de med vaseline och sen tryka i cablarna. det blir tät. Du behöver inte mer för att spara kontakter mott fykt. Gummi band finns också i vit färg, den har jag alltid med mig, det kan användas för att täta en gummi slang i motör rummet, men jad hittar inte var jag har köpt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 4 December , 2008 Nu har jag hittat, butyltejp Stokvis hos clas ohlson 31-4427. Den är täte och elastic och varje lag sitta fast till den som är under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 December , 2008 Jättekontakt (ISO bilstereo) med ett antal vanliga flatstiftare i är vad har i bilen (stereo:n). Tätats med mänga varv av en av världens bästa uppfinningar: vulktejp! Vulktejp tätar/isolerar jag själv sedan många år allt med...kablar, genomföringar, kontakter, vattenslangar..i princip allt som kan tätas på annat sätt kan även tätas med vulktejp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 December , 2008 Jo, fast det där funkar ju på kontakter som man isolerar en och en. Som det nu är har jag ju 8 olika kablar med egna kontakter som ska stoppas in en och en i en större kontakt som är helt öppen i ena änden. Tätt sitter dom också och jag vill inte linda vulkband över högt o lågt eftersom jag vill det ska vara lätt delbart i händelse av eventuell felsökning framöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 4 December , 2008 Det finns krympslang med 80cm lång och 60-100mm som diameter. De har smäll lim på sidorna for att täta men du måst preparera varje cable med smäll lim först för att få det täte. Det inte var du kan ha det, du skulle fråga folket som reparera telefon cablarna, de har det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 4 December , 2008 Vulkand band är bra men först du ska separera den med en plast band eller papper, så du kan ta en kniv och öppna skarven utan att förtora cablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 4 December , 2008 1- kräpp papper. Det för att isolera mott varme om du använda krymslang och om du använda vulkan band för att ha en bra form (korv). Ett plast band för att hålla korven fast och separera papper och vulkan, sedan vulkan och tjep ( inte täpe) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 4 December , 2008 Jag fattar inte problemet Jag ser vulktejp som krympslang på rulle..tät, fäster på både vått och torrtt, bildar en homogen gummiyta efter vulkning, kan appliceras både på individuella kontakter och sen på hela paketet.. För demontering behövs bara en vass kniv eller en vass avbitartång..och sen (både när man hittade felet eller när man insåg att felet inte var där man trodde=skar upp isoleringen..kan man helt enkelt äterförsluta med samma tejp == tillbaks till original, ingen skada skedd. Försök göra samma övning med (krymp)slang..går inte. Men jag fattar troligen inte vad grundproblemet egentligen är så ta vad jag påstår med en hel skopa salt Senast ändrad av Gunnar_ | 04 december 2008 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 4 December , 2008 Grundproblemet är ju att 8 kontaktstift ligger en millimy ifrån varann i en öppen kontakt utan fuktskydd... Men visst KAN jag linda det med vulkband. Största invändningen är väl mest att det ser überjvl amatörmässigt ut med en klump av en tennisbolls storlek mitt på en kabelstam. Hade det funkat m krympslang hade det känts riktigare, men vilken krympslang krymper från en kanske 80-90 mm dia ner till kanske 25 mm dia? (Skillnaden mellan kontaktstycket o ytterhöljet på kabelstammen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 5 December , 2008 Hej! Jag vet hur kontakten ser ut och krympslang eller vulktape blir nog svårt att använda, åtminstone om man vill kunna komma åt anslutningarna på ett enkelt sätt. Som du skriver så sitter ju stiften ganska tätt så jag hoppas att du använt helisolerade flatstiftshylsor eller krympslang över varje hylsa. Det vore ju inte så kul om de kom i kontakt med varandra när kabeln rör på sig. Gummitutan som sitter över originalkontakten är väl inte så där 100%-igt tät så jag tycker att din idé med innerslang och buntband låter alldeles ypperlig. Om det är nödvändigt med vaselin vet jag inte men något skydd mot oxid vore väl bra. Vet dock inte om vaselin leder ström men skulle knappast tro det. Se bara till att fästa upp kabelstammen på båda sidor om skarven så att inte flatstiftshylsorna kan dras loss. Kontakten fästs lämpligtvis en bit upp på akterspegeln för att inte komma i kontakt(!) med slagvatten. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 5 December , 2008 Om du ha plats och vill montera och demontera snabb din koplling du kan ta en släpvagnskontakter och en separat koppling för store cablar. Krym slang, vylan etc... det är bra men du skulle löda cablarna för att få bra contakt. Vad jag skulle göra för att få ett bra job, det är att köpa en kopplingslåda, skruva fast den och koppla mina cablar med kopplingsklämma. Varje cabel ska vara lödat i förväg. Varje cable ska vara markerad och tu kan lämna en liten papper i lådan som visar cable identiteten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser