Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
SeaRay-270

Is på båten

Rekommendera Poster

Var och kollade till båten idag, lite mycket is på båten.

Har värmare i båten men har lite svårt att komma in i båten och slå på den.

Funderar på att spola av den med glykol, tror ni att man vågar använda Biltemas glykol?

Skrattande

Hälsningar Calle

post-15154-1394235706,9633_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja ser tufft ut! själv skulle jag nog prova med lite dyrare glykol typ VPs eller nåtFlört

//23an

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

F-N...NI ÄR INTE KLOKA!!!!

Glykol är mycket farligt för miljön! Spola absolut inte av båten med det!

Frigör i stället bbåten från i för hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

äh tror att de går bra om man lägger ut en sån där uppsamlingslang som man har till olja runt båten först så borde gå bra. kanske inte får upp allt men några 100 liter hit eller dit tror jag inte spelar nån roll för miljön eller...Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske bättre att vänta till våren!!!!!!

Och låta värmen tina bort isen.

mvh

Calle

post-15154-1394235707,0439_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjukt att det finns folk som hanterar sina båtar på det viset.. var har du hittat bilderna egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

När skall vi få slut på glykoltjafset?

Kära peppelelle gör ett studiebsök på Arlanda så skall du se vad de gör med glykolen.

Den är för fabian varken farlig eller miljöbov. Bara gifitg i den bemärkelsen att om du dricker det så spyr du. Det gör man av VAT69 åsså har jag hört. Man kan rena det med renat....

Att de försöker suga upp det på flygplatsen beror på att det är så himla billllligt eller var det tvärt om......Obestämd

Kul bild du har hittat SeaRay-70. Nu vatt det fart på sidorna igen. Det är iskallt här annars.

Annars har jag hört att 5-56 lär vara bra, det förhindrar återfrysning. Isklumparna kan du hålla kvar med silvertejp, det isolerar faktiskt.Tyst

Cool på er...

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta kanske kan va nått miljövänligt alternativ

Jalmar

post-5829-1394235707,2282_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra jobbat, ta inte glykol, ta direct diesel olja, vänta att den fryser, det blir som gelatin, sedan elda bara, det blir inte faligt, och det fungera jätte bra. Gör det på kvällen, det blir mindre folk att störa dig med kontiga frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det är bara att gå ner till närmaste småbåtshamn och ta med kameran, om man bor i Skåne.Skrattande

Parkera inte för nära hamnen med bilen bara.Förvånad

post-15154-1394235707,5051_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plyshnalle

På vägar och broar (till huset) brukar man andvända salt. Förorenar inte havet i alla fall och tar bort is. Testa t röd med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GLYKOL ÄR FARLIGT. en matsked dödar en stor hund ganska snabbt. och dricker man det så kan man får skador för livet på tarmar och matsmältnings organ m.m. och då även om man spyr. självklart är det miljö farligt. angående skador  om man skulle dricka det har jag nära info eftersom jag  vet en som råkat göra detta där jag bor. och jag vet hur nära döden han var. vi pratar några klunkar ur en  flaska alltså. så ha respekt för glykol och häll inte ut det i havet. dödar det människor m.m  så lär det döda andra djur med m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer för etylen- men inte för propylenglykol, även om man naturligtvis inte skall hinka i sig litervis av den sistnämnda heller. Båda glykolerna är biologiskt nedbrytbara och gör ingen större skada i havet. Givetvis kan stora lokala koncentationer kanske skada någon enstaka fisk, men utspädningen ner till ofarliga nivåer går ju snabbt. Däremot ger nedbrytningen upphov till syreförbrukning ungefär på samma sätt som med andra näringsämnen och det är ju inget att eftersträva.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...