Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Micke_40

reparation av akterspegeln

Rekommendera Poster

hejsan på er skulle behöva lite hjälp med hur man går till väga när man bytter ut det inplastade trät i akterspegln har aldrig pysslat med det här innan. skall jag skära upp platsen inne ifrån och ta  det den vägen som sakt har inte gjort sånt här jobb inann så lite hjälp med råd och tips skulle sitta fint tack på förhand mvh micke

p.s det är en nordkapp ht 17 om det finns någon som har gjort ett sånt jobb på denna båt model innan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att ta loss allt innifrån, så du behåller den yttre delen. Markera var stödben etc ska sitta så du kan få dit nya på samma plats.

Passa på att laga alla onödiga hål innan du sätter dit den nya akterspegeln. Kom ihåg att det ska vara slätt på insidan!

Malla till en skiva i båtplyfa (limmad med vattensäkert lim), gärna i björk.

Gör ett lim av polyester och talk, smeta på hela skivan, tryck sedan skivan mot akterspegeln med många tvingar, eller något annat som sätter skivan under press.

Låt härda. Plasta sedan med glasfiber och polyester. 

Måla.

Klart.

Det låter betydligt svårare än det är! Kom ihåg att låta kvarvarande plast få torka ur ordentligt innan du sätter dit den nya akterspegeln. Plast suger vatten...

För ytterligare instruktioner, sök på akterspegel t.ex. Eller gå in på projekt på boatlife.se, så finns det flera exempel på andra som har gjort detta, med bilder.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej peter

tack för den goda instruktionen skall kolla runt lite boatlife se om jag hittar lite bilder också men jag god tid på mig att studera det. det blir väl först till våren jag sätter igång

mvh micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...