Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
happysix

får jag köra?

Rekommendera Poster

Hej. Håller på med mitt kustskepparintyg och då har jag kommit på en fråga jag aldrig tänkt på förut.

Min man har kustskepparen och även hans bror, då vi ofta åker tillsammans händer det ju att jag tar över rodret ibland. Men i mitt fall finns det ju alltid en med kustskeppare till hands. men nu min fråga:

Får min man gå ner under däck om jag håller rodret och vi är ensamma? Vart går gränsen?

Givetvis gäller detta båtar längre än 12m och bredare än 4 m.

_/)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är befälhavaren som är ansvarig för fritidsbåten/fritidsskeppet. Oavsett om han/hon står vid rodret själv eller inte. Så här skriver Sjöfartsverket på sin hemsida:

 

Befälhavaransvar Utskriftclear.gif För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta ägaren, hyresmannen eller lånaren av fritidsbåten som ansvarig befälhavaren om han/hon är ombord. I annat fall är föraren att betrakta som befälhavare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så när jag som ägare (och har skepparexamen) är med ombord så kan vem som helst köra (min båt över 12x4) eftersom jag är befälhavare?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är riktigt. Men du skall se till och förvisa dig om att personen ifråga har tillräckliga kunskaper för att köra. Och om det händer något så står du ansvarig oavsett vem som stått bakom ratten.

Jämför ett handelsfartyg det är alltid högsta befälhavare som står ansvarig men han befinner sig inte jämt och ständigt på bryggan för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om han står på bryggan kan han väl inte vara ombord? SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är kapad vem för befälet då? måste kaparen ha Behörighet för att tex få kapa en oljetanker??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller stake Cool

Frågan är dock ganska intressant. Är det befälet som har ansvaret trots att skeppet är kapat? Och om han inte har det - var går gränsen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utvidgar trådskaparens fråga lite om det är ok!

Måste båten/fartyget vara över 12x4 i båda måtten samtidigt för att det ska krävas skepparn, eller kan hon vara t.e.x 20x3,95 och få framföras utan kustskepparen.

Jag har blivet itutad att båda måtten måste uppfyllas annars behöver man inte gå någon kurs, tycker att det låter lite motsägelsefullt för det måste väl ändå krävas lite mer av kaptenen om han framför ett gammalt torpedfartyg på 20-25m och kanske3,5m bred än en som är 12,01x4,01

Nu har jag ändå tänkt att ta båtkörkortet för att senare ta skepparn för jag är barnsligt förtjust i de gamla fiskeskutorna och då kommer ju kurserna att krävas i allafall, plus att man får mer kunskaper under kaptensmössan.

 

// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strikt legalt så gäller:

fartyg = allt som flyter

båt = allt som flyter och är mindre än 4 x 12 m

skepp = allt som flyter och är större än 4 x 12 m, större i båda måtten

för att få köra skepp måste man har någon sorts utbildning. Utan betalande pax och i kustnära farvatten räcker kustskepparn.

En segelbåt på 3.9 x 20 m är en båt, likaså en 11x11 m badflotte, inga krav på ubildning för nåndera. Just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste det inte kunna manövrera själv också för att vara ett båt, fartyg eller skepp? Om man bygger en husbåt (dvs kan manövrera själv) behövs inte bygglov men det måste man om det står på en pråm. Det räcker inte att det flyter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. tack för alla svar. nu känns det som jag vet lite mer.

_/)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att allt som flyter är ett fartyg är att ta i men om det sitter en person på det som flyter stämmer det. Så fort du kastat tamparna från land har du en massa regler att följa pga detta, oavsett om du är en pråm, båt eller stock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fartyg är längre än 12 och/eller bredare än 4.

alltså får dete INTE plts i en 12 x 4 låda.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar skepp när du säger fartyg antar jag ?
Oavsett vilket har du fel.

Definitionen av skepp är glasklar, BÅDA måtten MÅSTE uppfyllas för att det ska bli ett SKEPP som kräver skepparexamen i någon form för att få framföras..hörs på namnet..skepp(arexamen)..Tungan

I sjövägsreglerna avses med fartyg varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost, WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet.

Hugo Tiberg http://www.juridicum.su.se/transport/Staff/hugo.htm har sagt:

Fartyg är flytetyg med skrov (flytande på innsetängd luft) och roder (jfr sjölagen 1:3).
Fartygen uppdelas i skepp och båt, och även små båtar är alltså fartyg.
Skepp har längd över 12 m och bredd över 4 m, om någondera måtten inte uppnås gäller det en båt.
Den uppdelningen är speciellt svensk, och om ett fartyg är utländsk gäller andra normer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...