happysix 44 Postad 3 December , 2008 Hej. Håller på med mitt kustskepparintyg och då har jag kommit på en fråga jag aldrig tänkt på förut. Min man har kustskepparen och även hans bror, då vi ofta åker tillsammans händer det ju att jag tar över rodret ibland. Men i mitt fall finns det ju alltid en med kustskeppare till hands. men nu min fråga: Får min man gå ner under däck om jag håller rodret och vi är ensamma? Vart går gränsen? Givetvis gäller detta båtar längre än 12m och bredare än 4 m. _/) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 3 December , 2008 Det är befälhavaren som är ansvarig för fritidsbåten/fritidsskeppet. Oavsett om han/hon står vid rodret själv eller inte. Så här skriver Sjöfartsverket på sin hemsida: Befälhavaransvar För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta ägaren, hyresmannen eller lånaren av fritidsbåten som ansvarig befälhavaren om han/hon är ombord. I annat fall är föraren att betrakta som befälhavare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 3 December , 2008 Så när jag som ägare (och har skepparexamen) är med ombord så kan vem som helst köra (min båt över 12x4) eftersom jag är befälhavare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 December , 2008 Ja det är riktigt. Men du skall se till och förvisa dig om att personen ifråga har tillräckliga kunskaper för att köra. Och om det händer något så står du ansvarig oavsett vem som stått bakom ratten. Jämför ett handelsfartyg det är alltid högsta befälhavare som står ansvarig men han befinner sig inte jämt och ständigt på bryggan för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 3 December , 2008 Men om han står på bryggan kan han väl inte vara ombord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 December , 2008 Det beror på om han kapat förtöjningen eller inte...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 3 December , 2008 Om båten är kapad vem för befälet då? måste kaparen ha Behörighet för att tex få kapa en oljetanker?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 3 December , 2008 Nej, det räcker att han har en tillräckligt stor såg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 4 December , 2008 Eller stake Frågan är dock ganska intressant. Är det befälet som har ansvaret trots att skeppet är kapat? Och om han inte har det - var går gränsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeeper 0 Postad 5 December , 2008 Utvidgar trådskaparens fråga lite om det är ok! Måste båten/fartyget vara över 12x4 i båda måtten samtidigt för att det ska krävas skepparn, eller kan hon vara t.e.x 20x3,95 och få framföras utan kustskepparen. Jag har blivet itutad att båda måtten måste uppfyllas annars behöver man inte gå någon kurs, tycker att det låter lite motsägelsefullt för det måste väl ändå krävas lite mer av kaptenen om han framför ett gammalt torpedfartyg på 20-25m och kanske3,5m bred än en som är 12,01x4,01 Nu har jag ändå tänkt att ta båtkörkortet för att senare ta skepparn för jag är barnsligt förtjust i de gamla fiskeskutorna och då kommer ju kurserna att krävas i allafall, plus att man får mer kunskaper under kaptensmössan. // Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_o 0 Postad 5 December , 2008 Båda måtten måste vara uppfyllda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 December , 2008 Strikt legalt så gäller: fartyg = allt som flyter båt = allt som flyter och är mindre än 4 x 12 m skepp = allt som flyter och är större än 4 x 12 m, större i båda måtten för att få köra skepp måste man har någon sorts utbildning. Utan betalande pax och i kustnära farvatten räcker kustskepparn. En segelbåt på 3.9 x 20 m är en båt, likaså en 11x11 m badflotte, inga krav på ubildning för nåndera. Just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hosianna 1 Postad 6 December , 2008 Måste det inte kunna manövrera själv också för att vara ett båt, fartyg eller skepp? Om man bygger en husbåt (dvs kan manövrera själv) behövs inte bygglov men det måste man om det står på en pråm. Det räcker inte att det flyter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 8 December , 2008 hej. tack för alla svar. nu känns det som jag vet lite mer. _/) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 9 December , 2008 Att allt som flyter är ett fartyg är att ta i men om det sitter en person på det som flyter stämmer det. Så fort du kastat tamparna från land har du en massa regler att följa pga detta, oavsett om du är en pråm, båt eller stock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 9 December , 2008 fartyg är längre än 12 och/eller bredare än 4. alltså får dete INTE plts i en 12 x 4 låda. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 December , 2008 Du menar skepp när du säger fartyg antar jag ? Oavsett vilket har du fel. Definitionen av skepp är glasklar, BÅDA måtten MÅSTE uppfyllas för att det ska bli ett SKEPP som kräver skepparexamen i någon form för att få framföras..hörs på namnet..skepp(arexamen).. I sjövägsreglerna avses med fartyg varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost, WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet. Hugo Tiberg http://www.juridicum.su.se/transport/Staff/hugo.htm har sagt: Fartyg är flytetyg med skrov (flytande på innsetängd luft) och roder (jfr sjölagen 1:3). Fartygen uppdelas i skepp och båt, och även små båtar är alltså fartyg. Skepp har längd över 12 m och bredd över 4 m, om någondera måtten inte uppnås gäller det en båt. Den uppdelningen är speciellt svensk, och om ett fartyg är utländsk gäller andra normer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser