jocke_l 2 Postad 2 December , 2008 Hej Var och tittade på båt i helgen. Motorn var en VP 2002 (1984) med 120S drev. Motorn var sjövattenkyld (har läst diskussionerna om detta). Såg ut som om den eventuellt läckte lite olja (svart under motorn och själva motorn var lite halvflottig). Så till den STORA frågan: Drevet sitter ju dels fast i motorn och dels mot skrovet. I den aktre delen av drevet (se bifogad exempelbild) sitter en skruv som (tror jag) också fäster drevet i skrovet. Cirka 2 cm för om skruven är höljet (ja eller vad det heter) helt av. Vad innebär detta? Och hur kan det blivit så? Och, kanske framför allt, hur bökigt/dyrt/svårt är det att laga? Tack på förhand //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 December , 2008 Jag får en känsla av att drevet stött emot något, alternativt att en lyftsling hamnat under. Skruven du talar om är ju ett av tre motorfästen, det aktra om jag förstått saken rätt. Och det måste defintivt vara helt och friskt! Hos mig ringer varningsklockorna (i plånboken alltså) och jag skulle defintivt kontakta och ställa frågan till Volvo Penta eller något varv duktiga på VP innan köp. Oljeläckaget under motorn kan ju lika gärna vara resultatet av ett slabbigt olje- eller oljefilterbyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jocke_l 2 Postad 3 December , 2008 Tack! Ska kontakta någon båtverkstad för ytterligare hjälp. //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 3 December , 2008 Det ser ut att du är på gång att tappa en föter. Om du kan demontera drevet, det är lätt, kan du gå till en svetsare som kan reparera och förstarka delen. Om du byta det blir dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser