crilleb 0 Postad 2 December , 2008 Har nu köpt andra motorer till båten de har 24v system.Mina gamla hade 12v system .Att koppla två batteri i serie så det blir 24v till motorena är jag med på.Men för att behålla 12 v systemet på det övriga i båten och samtidigt få det laddat finns det något kopplingschema hos någon?Det sitter även en fast laddare i båten 12v kan jag avända den nu? Montera en extra generator på en motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 2 December , 2008 två batterier iserie e rätt, det ger 24volt. Med en laddare på varje batteri så kan du behålla ditt nuvarande elsystem. Koppla elen till båten på ett batteri paralellt. Kan du inte byta generator till 12v ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 2 December , 2008 Tycker det låter som en bra ide´ att byta till en 12v generator på den ena motorn, då kan du ju få två helt skilda strömkretsar på köpet. Förmodligen behöver du inte ladda 24v kretsen externt då denna enbart skulle användas till start, och då räcker det gott med laddningen från en generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crilleb 0 Postad 3 December , 2008 Tänkte så här om man kopplar två batteri i serie så har man 24v till motorer så man kan starta och när motorena går så laddar de 24v till batterierna.Om man sedan tar plus från det ena batteriet och minus från det andra så blir det 12v som man kan ha till beysningen mm. Har sedan möjlighet att använda två huvudbrytare.Det kanske behövs en separat minus till 12v från minuspolen. Kan det vara ett alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 3 December , 2008 Vad jag fått lära mig skall man aldrig snebelasta batterin Jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 5 December , 2008 Jalmar har rätt du leka med batteri livs. ta en konverter som transformera dit 24v till 12v det finns många att välja på. Lastbil produkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 6 December , 2008 Det funkar inte! om du belastar det ENA batteriet när du kör så kokar det ANDRA sönder! Bättre att ha en separat 12v krets med en egen generator, du slipper dyra omformare med strömfördelare och reläer. Omformare funkar om du bara ska ta ut spänning till förbrukare men är en dålig lösning för att ladda en separat batterikrets,den behöver klara uppåt 30Ah och blir en dyr lösning, den måste i sådat fall frikopplas från 24v kretsen när motorerna inte går för att inte dra ur batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 December , 2008 Den bästa lösningen. https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog betydligt billigare än en extra generator. Använd 2 stycken 24-volts batterigrupper, en som förbrukningsbatteri och en till startbatteri. Koppla DC/DC-omvandlaren på förbrukningsbatterierna och vidare ut till förbrukarna. En nackdel är att du har lite förluster. Fördel är att du alltid har stabil 13.8 volt ut. Du får dessutom automatiskt en säkring som säkrar hela systemet mot överspänning. Tänk på att använda tillräckligt grova kablar när du kopplar. Framför allt till DC/DC-omvandlaren, men också ut till förbrukarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 7 December , 2008 Kom ihåg att en omformare drar 10-20% av omvandlad ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 December , 2008 Japp, den här har en verkningsgrad på 88% här är en länk som fungerar http://www.manson.com.hk/productdetail.php?ProductID=31&PHPSESSID=acc3f918f8c7562a0fb4a5cd4af2fe3c Prisskillnaden jämfört med en extra generator kan uppväga effektförlusten. Vi säger för enkelhets skull att man drar 120W på 12-voltssidan, det är 10A. Omformaren måste altså ge 120W till 12-volten men med en verkningsgrad på 88% så drar den x * 0.88 = 120 från 24-voltssidan. x = 136.5W 136.5W om batterierna håller 24 volt blir 5.7A. Man förlorar altså lite kapacitet på att köra med 2 st 12V-batterier seriekopplade till ett 24V-batteri, jämfört med att köra 2 st parallellkopplade 12V-batterier, men förlusten är som synes ganska liten. Jämför då en omformare för 1200:- med en generator och en extra batteribank för..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
albin25_anna 0 Postad 8 December , 2008 Hej Kan du inte sätta dit en 12V generator och ladda 12 V batterier för att köra elsystemet på,för motorn kan du seriekoppla till 24V.Det är nog bara starten som är på 24V,till elektroniken brukar det vara ett förkopplingsmotstånd som tar ned spänningen från 24V-12V MVh L-Å Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 9 December , 2008 Den där skulle jag aldrig sätta i en båt! är inte ens ip-klassad! Vad menar du med en extra batteribank? du föreslog ju att han skulle ha dubbla batteribankar! om han byter ut generatorn på den ena motorn till en 12v och paralellkopplar den ena batteribanken så har han ju enbart behöva byta ut en generator. Jag tror säkert att tex el & dieselteknik gör detta för en rimlig peng Detta blir ett mycket stabilare system med 0% risk att dra ur starbatterierna Omformare är en onödig felkälla som ofta krånglar och hör inte hemma i marin miljö, jobbar med truckar och har ofta problem med omformare till stereo och videosystem där dom ofta börjar leda rakt igenom, inge fränt med 24 volt ut på alla lantärnor och övrig utrustning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 December , 2008 Ja, jag håller med, en extra generator är en bättre lösning. Vad jag sa var att prissklinaden kan uppväga nackdelarna med en omformare. Jag jobbar med marinel och marinelektronik och har gjort det de senaste 9 åren. Det används mycket (mycket mycket mer än man kan tro) omformare på fartyg och fiskebåtar och de går sällan sönder. Alla Sailor RT-2048 VHF är 12-voltare och levereras med omformare från 24 volt. Många av de omformarna har nu gått dygnet runt i snart 20 år utan problem, ingen av dem är ip-klassade. Vanligaste felet på en omformare ombord brukar vara att någon borrat eller sågat i närheten så att det kommit metallspån i elektroniken. De flesta generatorer är inte ip-klassade, elpanelerna är inte ip-klassade, så varför skulle omformarna vara det? Kolla runt på din egen båt bland 12/24-voltsprylarna och se hur många ip-klassningar du kan hitta. Börjar era truckomformare leda rakt igenom så kanske det är läge att byta leverantör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 9 December , 2008 Vi använder olika fabrikat bla mascot och mobira, och alla strular ibland. Jag anser att elprylar som ska sitta i fritidsbåtar bör ha någon form av kapsling med tanke på fukt och väta, en öppen ventilrad omformare hör inte dit. Men visst finns det kapslade också vi har kört med en helgjuten variant som jag inte minns namnet på just nu men den brukar djävlas den också. Och som jag tidigare skrivit behövs ingen EXTRA generator , man byter ut den ENA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 9 December , 2008 Så det är gratis att byta generator? Det har ingen talat om för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 10 December , 2008 Vad är det för båt du köpt och hur många förbrukare är det vi paratar om, är det många tunga? kyl, inverter mm. Vissa typ kylar fungerar även på 24V har du kollat det? Själv har jag 2st motorer 24V och en del extra 12v förbrukare, jag kör med converter 24-12V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 10 December , 2008 Tänkte bara kommentera förslaget ovan, det e ju så du får 24V. Dom andra polerna sitter ihop. Vill du ha 12V så kopplar du helt enkelt in förbrukaren på det ena batteriet, dock är snedbelastning inte bra, precis som dom andra redan sagt. Senast ändrad av sethakan | 10 december 2008 | 17:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 10 December , 2008 Snacka om hårklyverier! Har inte skrivit att generatorer är gratis, läs så kanske även du förstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2008 Det gäller att veta vad man gör när man tar ut ett mittuttag på en batteribank så man inte får gemensam jord med nåt annat. Stor risk för kabelbrand och instrumentrök.Dessutom som påpekats blir det snedbelastning. Helt förkastligt enl min mening. Annars enkelt på en liten båt utan större elsystem men krångligare och dyrare när nåt händer på en större båt med mycket utrustning. Inget lätt problem om man ska vara säker med en spänningsblandning. 3 system att hålla ordning på. 240V, 24V och 12V. Säkrast är nog att köra en kraftig 24-12V omformare och ta omaket med förlusterna. Låt inte 24V komma utanför motorrummet så du riskerar att få in det på t.ex vindinstrument mm. av misstag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 10 December , 2008 Hej. Har läst din insändare och även de andra. Tänk på att vid seriekoppling av 2 st 12voltsbatterier så har du 24volt men samma amperestyrka. Vid pararellkoppling av batterierna så har du 12volt men höjer amperestyrkan till det dubbla. MVH Kurran Senast ändrad av kurran | 10 december 2008 | 18:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 10 December , 2008 Finns en behändig grej som jag använt vid konvertering av en Cherokee Chief med 12 V system till en Toyota Landcruisermotor med 24 V system På äldre MB bussar och lastbilar sitter en burk,eg.ett kraftigt relä som vänder ett av dom paralellkopplade 12V batterierna så att man får 24 V till starten när den körs.Fördelar enl. min mening är att hela original el systemet kan användas som det är,inga spänningsfall eller konstiga omkopplingar.Bara att bygga på en lagom stor 12 V generator.Kan nog rota fram ett kopplingsschema om det behövs(mycket enkel koppl.)Burken ifråga finns säkert att få tag i på lämplig skrot.Jag har också en i en låda någonstans.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 11 December , 2008 Känner igen den där burken från gamla traktorer där man hade 12 volts system och 24 volt start. det satt dubbla kontaktorer iden vill jag minnas. Problemet var ju att motorerna skribenten hade var byggda för 24 volt (både start, gen och styrsystem vad jag har förstått) så den burken är inte tillämplig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 11 December , 2008 Traktorn hette Zetor och Ursurs 24v vid start och 12v sedan man startat.Gamla öststats motorer behövde mycket snurr för o starta Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maneri01 1 Postad 11 December , 2008 Håller med poppe. Det blir billigast, enklast och säkrast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser