Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Sambal

Vilket fabrikat för min gasoltub?

Rekommendera Poster

Jag har insett att jag måste byta min 6 kg gasoltub i aluminium (PA6) mot en liknande i komposit. PA6-formatet är på väg ut i Stockholms skärgård till förmån för kompositflaskorna.

Om jag då vill ha en 5 kg-flaska uppstår frågan om jag ska köpa en AGA-flaska (PC5) eller en Air Liquid-flaska (PK5)?

Aga PC5 säljs i första hand av OK/Q8 medan PK5-flaskorna säljs av Statoil, Shell och Preem. Och nog är det väl vanligare med de sistnämnda sjömackarna än med OK/Q8? I alla fall i Stockholms skärgård?

Eller kan man numera byta in en tomflaska av den ena sorten till en fylld av den andra? Åt båda håll?

Egentligen skulle jag vilja ha PK6-flaskan (Air Liquid), men är osäker på hur vanlig den kan vara på sjömackarna. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en P6 i plåt/alu? hemma till spisen.

Ibland byter jag den på Hydro och får då Air Liquid, och ibland på Shell och får då AGA, det verkar som om de har något utbytessystem, i alla fall på vanliga bensinmackar.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skillnad på kompositflaskor och plåtflaskor. Kompositflaskor kan man inte byta hur som helst. Måste vara av samma märke.

Plåtflaskorna verkar vara en mer gemensam standard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...