Chronic 0 Postad 2 December , 2008 Hej, jag funderar på att köpa min grannes båt, enligt ovan. En sak jag sett så längde den låg vattnet är att den lutar synbart. Åt vänster. Han har själv haft den kort tid och använt den lite, så han har ingen aning & har inte lidit av det.. Det är modellen med utombordare. Vad kan orsaka denna slagsida och vad gör man åt det? Det finns ingen fast eller löst monterad utrustning som skulle kunna orsaka detta. Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 2 December , 2008 Sitter det ett batteri i båten, på vilken sida? 15-20 kg Hur och var sitter bränsletanken? 25 kg eller mer Stuvfack fyllda med ankare och annat tungt? 10 kg? Finns det vatten mellan skroven (borde iofs ligga ganska centrerat men men) Sitter motorn verkligen monterad i båtens mittlinje. Behövs inte mycket fel för att det ska bli en hel del vikt på fel sida. Som synes kan det finnas ett antal olika anledningar till att båten lutar. Bara som lite tips på vad man kan börja ifrågasätta! //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 2 December , 2008 Batteri sitter till vänster, likaså styrning. Den fasta tanken centrerat, inget i stuvfacken, motorn i mitten.. En ratt telflex ett vanligt fritidsbatteri på max 10 kilo borde inte luta en halvtonsbåt? Det är ju en ganska stor båt, iaf jämfört med min 5 m styrpulpet som inte lutar någonstans trots ankare, tank och skrot som ligger lite överrallt. Ibland en trollingmotor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decoy 0 Postad 2 December , 2008 Batteri sitter till vänster, likaså styrning. Den fasta tanken centrerat, inget i stuvfacken, motorn i mitten.. En ratt telflex ett vanligt fritidsbatteri på max 10 kilo borde inte luta en halvtonsbåt? Det är ju en ganska stor båt, iaf jämfört med min 5 m styrpulpet som inte lutar någonstans trots ankare, tank och skrot som ligger lite överrallt. Ibland en trollingmotor.. Visst kan de prylarna orsaka lutningen om allt sitter på samma sida helt klart. Men det märks mindre under gång. Prova koppla lös batteriet och ställa över det på andra sidan och kolla om slagsidan försvinner. Jag har en Crescent 635 som är betydligt större. I sommras så hade jag hem det ena batteriet för laddning, jag har ett på barbord och ett på styrbord sida. Den natten ringde hamnvakten och sa att jag hade slagsida och att båten höll på sjunka... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 2 December , 2008 Tack för all hjälp, jag kom på att batteriet var ur båten nästan hela sommaren pga motorhaveri, men den lutade ju ändå.. Kan det ligga vatten i ngt skott som inte är centrerat i båten kanske? Dock verkar det inte gå att kolla där.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 2 December , 2008 Kan bara bekräfta att det kan vara prylar. I min modesta segelbåt hade jag tre 10-liters soppadunkar i babord stuv en sommar, vilket gjorde att båten låg två centimeter djupare än normalt på den sidan så jag hade kraftig beväxning på vattenlinjen. All skit som man åker runt med i båten i form av grillar, rep, ankare, dynor, kök, soppadunkar, vattendunkar, gasoltuber, konservburkar, pentryutrustning, fiskespön, öl, läsk, minerlavatten blir snabbt 100 kg - tynger ner ordentligt! Ligger det lite snedstuvat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser