Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Flipper-Jocke

Bygga Pentry av vit skiva; typ hyllplan ?!?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är inne på att bygga en exakt kopia (ytter-mått-mässigt) av mitt nuvarande pentry. Vi skulle vilja ha pentryt i vitt istället, så har jag kommit på idén att bygga det nya pentryt med hjälp av vita skivor; hyllplan ! K-Rauta kan ta hem hyllplan i djup 90 cm (vilket är exakt höjd på mitt pentry) och längder upp till 250 cm. 

Om man säkerställer att alla sågade ytor målas för att skydda mot fukt, vad tror Ni - kommer det att funka ? eller är risken överhängande för att trät kommer att svälla & suga fukt ?  Bättre att bygga i typ MDF och sedan sprutlacka alltihopa ? (då blir jag dock beroende av andra....)

post-20224-1394235698,8715_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag avråder från att använda vita hyllplan i marin miljö. De kommer att suga åt sig fukt och tappa sinform och styrka. Bättre med marinplywood eller det plastmaterial som används i många nyare båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hyllplanen brukar vara spånskiva med melamin, MDF är inte bättre det utan är en typ av papp som är tätt limmad. Bägge sväller vid minsta lilla fukt.

Visst kan du testa att göra som du säger, skydda mot fukt genom att måla alla ytor men jag vågar nog garantera att du kommer få åtminstone ett litet hörn där det kommer in fukt. (Lätt att knäcka till ett hörn eller en kant vid montering.)
Du kan inte heller använda skruv då det kommer att förstöra fuktspärren.

Dessvärre har jag inget bra tips om du vill ha vitt. Byggplyfa är ju brun och ytan består av en hartsblandning vilken är väldigt fet och går inte att måla med bra resultat, såvida du inte slipar av hela ytan. Ett jättejobb då hartsen fastnar i slippappret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag vore som du skulle jag behålla pentryt, slipa och lacka bara så det blir snyggt igen. 

Men ska du nu göra om det, så varför inte plocka isär det nuvarande pentryt och lämna in frontstyckena på sprutlackering? Finns firmor som gör den typen av jobb när det gäller ordinarie köksluckor. Då blir det proffsigt gjort för en antagligen ganska liten slant och du sparar väldigt mycket eget arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller helt med Flipperskeppare!

satsa på att slipa och måla med lackfärg. Den slätar ut sig själv och det ser väldigt proffsigt ut!

jag skulle definitivt testa det först.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars så kan du väl beställa en måttanpassade laminatskiva (bänkskiva) som passar dig, för överskivan iaf. Inte så farligt dyrt att få det gjort. Gå in på K-Rauta igen så kan de ge dig ett pris på dylikt, och där är inte vit svårt att få tag på. Det är ju främst själva bänkskivan som utsätts för fukten. Stommen på nästan alla badrumsmöbler är också bara foliebelagd MDF och det klarar sig hyggligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ädelträplywood som är limmad med vattenfast lim är ju också en möjlighet.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir inget bygge av en kopia, utan det kommer att bli laminering av befintligt pentry!

Beijers Bygg kan ta hem laminat-skivor typ Perstorpslaminat ca 1 mm tjockt.

En skiva ca 3,00 * 1,30 kostar ca 600 Kr 250 Kr i frakt.... helt Okej!

Jag kommer limma på laminatet på bef. front kortsidor av bef. skåp och lägga på ny färdig bänskiva på toppen. Jag tror att detta kommer bli minst lika slittåligt som att sprut-måla pentryt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett vitt plastmaterial i skivform hos båttillbehörbutikerna. Det sågas och skruvas som trä Kolla och sök på praktiskt båtägandes sidor, då de gjorde några jobb i ngn av projektbåtarna med materialet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Du gör helt rätt i att beställa en laminat skiva, har själv rivit ut hela köket från min båt nu och har fåtten måttbeställt skiva och sedan har jag lämnat in lådor och skåps luckor till en köks tillverkare som sprutar dom vita. Kommer att klara mig undan med ca.2500 för ett helrenoverat kök som blir vitt med teak detaljer runt. Blir riktigt lyft för den båten , så tror du gör helt rätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...