Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
arkivdykarn_lw

VOR; kappsegling med många frågetecken ??

Rekommendera Poster

VOLVO OCEAN  RACE är ett både roligt å spännande jippo, men åxå med många frågetecken, och flera rent omdömeslösa inslag.

-Varför har man valt rutten Sydafrika-södra Indien? som i åratal varit kända som farliga piratvatten?

-Varför bär inte seglarna flytväst/säkerhetssele??!! minst sagt omdömeslöst, speciellt som seglingsmaskinerna ständigt tar över sig tonvis med vatten, som en U-båt i övervattensläge! och dessutom har väldigt  låga mantåg.

-Knepig stävdesign?! som tar över sig vatten även i moderat sjögång. Ingen höjdare heller med den 90-gradiga vinkeln nere i sjön om man smäller på något, som enligt seglarnas egna uppgifter är det den största faran i tävlingen, då haven verkar vara veritabla soptippar. De passera dagligen sopor i vattnet, alltifrån plastpåsar till stora containrar som lömskt lurar i marvattnet, svåra att upptäcka med ögat och osynliga för radarn. Hugaligen! ingen höjdare att ha den vetskapen som godnattsaga!

Bild: Långsamhetens lov! men det är mysigt när det går undan åxå (men tävla har ja aldrig förstått mig på) speciellt utan motorkraft. I nedskalad form har jag upplevt något som liknar VOR-monstrens framfart. Flera gånger har jag surfat i GROV medsjö om bord i min älsklings-kjak*, med de båda bogvågorna sprutande som en yvig vit mustach strax framför paddeln -med hela förskeppet fritt hängande över vattnet! Att sitta så nära vattnet -med en fribordshöjd på 15-20 cm -i en fart av 7-8 knop, den känslan motsvarar nog känslan av 20 knop ombord i en 70-fots VOR-båt.

*linnedukad traditionell nordväst grönländsk jaktkajak 5,70x0,58m.

 

post-1968-1394235698,4451_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade vi kunnat väcka upp Smoegen ur hans skönhetsömn, så kunde han berätta om en annan spektakulär kappsegling som nog låg dig, Arkivdykarn närmare om hjärtat, Nämligen Grindholmen runt

 

tommy

som också seglar almogebåtGlad - fast i plastFörvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å undertecknad  kör med halvplastad veteran! Bordläggningen plastad på utsidan på storsnipan, gjort redan innan ja köpte henne, men inte mej emot, bra, då hon ligger i även vintertid å går en del i netting /tunn nattis.

Hög boatspeed är inte det allenarådande för att komma fram först . Flera gånger har ja genom att ta en grund genväg (sticker max 0,50m) dyka upp före en större styrenbalja, som släpar med en massa järn/-blyskrot hängandes långt ner i spadet?! till dessa skepparnas förvånade miner.

Bild: Vi kom igenom, trotts gastens stora tvivel.

post-1968-1394235698,6328_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en hel del sådana passager här i farvattnen runt Kungshamn - Smögen. Jag har provat dem alla unde mina första seglingsår i början av 1960-talet. Båten var då en gaffelriggad Bohusjulle i trä, med utvändig järnköl. Järnkölen var mycket motsåndkraftig mot den Bohuslänska graniten.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dom har väl säksele..etc.?   dom på Puma har ju tom hjälm för att skydda sig vid jobb på däck i hårt väder !

 

fair winds,

Leif, Gbg

 

post-17090-1394235698,9375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterst sällan! 90% av alla videosnuttar ja sett har de varken flytväst eller säkerhetssele, inte ens när de jobbar på fördäck med försegel och blir översköljda med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara så att de inte har säkerhetssele för att inte lägga snubbeltråd i sittbrunnen? Det kan ju vara så att de sätter fast sig i stationerna (styrplats, skotpedistal etc) men man ser inte repet på bild för att det är så kort?

Sen har vi det här med vikten. De försöker nog spara in på allt som går för att lätta några hekto. Vad jag har hört har dom inte ens med sig ombyte på sina resor.

 

Ja, ja, en del är tävlingsmänniskor, en del inte. Att ta en genväg är inte att tävla i min bok. Hade ni åkt samma sträcka, arkivdykaren, hade du nog inte haft en chans, inte ens med LYS?! Skrattande

Själv längtar man till våren och till de första segeltävlingarna. Skall bli kul att se vad det nya storseglet går för.
Suck, 5 månader kvar...

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, när det är varmt å inte vräker över hela tiden, är de halvnakna, och utan alla nödvändiga säkerhetsarragemanger! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VOR en kanontrevlig tävling som innehåller det mesta, spänning, otrolig fysisk ansträngning under långa etapper, lagarbete, fart, hårt väder, kyla, värme, stiltje. Kan det bli så mycket häftigare, ska vara vendee globe då. Sedan är det få tävlingar där 1000 tals wannabee kan delta med samma väderförutsättningar och torrsegla på hemmaplan och tävla mot andra seglare från hela värden. Det är bara att segla ner till Stockholm i juni för att kolla på etappen där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har de säkerhetsselar på sig, du kan vara lugn. Förra gången gick det en man överbord och det vill man ine riskera igen.

När det gäller båtarnas/skrovens konstruktion så handlar det fr a om att få all vikt så långt ner som möjligt. Ericsson har denna gång antagligen lyckats bäst o ryssarna sämst. E3 o E4 har 7.400kg i bulben o ryssarna ca 6.900kg pg av att de har byggt ett tyngre skrov.

Att segla på saker på havet är mycket riktigt en stor risk- Oftast är det dock rodret eller centerborden (sticksvärden) som får ta smällen. I fören finns ett vattentätt skott som i princip innebär att en dryg meter av fören kan lossna men båtarna flyter ändå.

Rutten Capstaden - Cochin är inte piratfylld då de går långt öster om Madagaskar innan de viker (vek) norrut. Nästa ben är, ur det avseendet, värre drabbat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Varför har man valt rutten Sydafrika-södra Indien? som i åratal varit kända som farliga piratvatten?

Ja förodligen av samma skäl som alla Svenskar har som fortsattäter att åka till Tailand på resor trots revolotioner Sunami och andra oroloigheter PENGAR folk tycks vara berreda att riskera vad som helst för pengar nume

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...