Capo 0 Postad 29 November , 2008 En seriös fråga: Är det någon av er som har behövt justera ventiler vid service antingen ni har gjort det själva eller lämnat bort det? Ventilerna på dessa motorer är schimsade och skall mig veterligen mkt sällan behöva justeras - men jag kan naturligtvis ha fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 29 November , 2008 Har en 90 hk -06. Har inte behövt justera dem än åtminstone och det är nog som du skriver att de mycket sällan behöver justeras. Vad föranleder frågan? //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capo 0 Postad 29 November , 2008 Anledningen till frågan är enkel: Förutom ventiljustering så klarar jag service själv dvs byta oljor, packningar, filter och dränera insprutningen samt övrig översyn , dvs helt enkelt ett ekonomiskt spörsmål förutom stämpeln i boken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 29 November , 2008 Ok då förstår jag, blev lite rädd att jag missat något. Även jag fixar servicen själv vad gälller oljor m.m Har inte sett något i manualen om ventiljustering. Får väl kolla upp det och i såfall lämna in maskinen nästa höst. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 29 November , 2008 Kontroll efter 200 timmar på DF 150 om jag inte minns fel. Även om den nu inte faller inom ert intervall. Servicemanualen ger väl rätt svar...läs i den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capo 0 Postad 1 December , 2008 Hej igen ! Efter ha konsulterat en av de största aukt serviceverkstäderna i Gbg så framkom följande större Suzuki dvs 90 och uppåt är det MKT ovanligt att några justeringar av ventiler görs - görs det så är det vid första servicen. En omschimsning av ventilspel görs först då det har hänt något dvs en ventil behöver slipas eller dyl. Så det var det - så får naturligtvis alla göra som de vill med servicen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 1 December , 2008 Ok då vet vi, tack för infon. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peaky 0 Postad 4 December , 2008 Capo. Men vill du inte bibehålla garantin på motorn? Senast ändrad av Peaky | 04 december 2008 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 4 December , 2008 Har man inte köpt motorn via handlare anslutna till generalimportören (KGK Suzuki), så behöver inte samma garantivillkor gälla (auktoriserad verkstadsservice etc). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capo 0 Postad 5 December , 2008 Maskinen är en 05 :a inte mycket garanti kvar på den, har dessutom varit i kontakt med andrqa serviceverkstäder -budskapet är tydligt - du får köra mycket låååånnngggt innan det är dags för justering av just dessa maskiner. Kam kedja , schimsade ventiler - har du tur så är det bara byte av olsjor och fileter under en llåååånngg tid, bra va. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 8 December , 2008 En gång Suzuki, alltid Suzuki. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 29 November , 2010 Det låter bra detta. Hoppas andra 4-takts tillverkare kör på samma lösning. Däremot måste man väl fortfarande lämna in motorn för att få kamremmen utbytt. Efter hur lång tid ska den bytas på era maskiner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hany08 0 Postad 29 November , 2010 Det är kamkedja, ej kamrem. Alltså inga byten Hur gör man för och dränera insprutningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 29 November , 2010 Antar att du menar Suzukis motorer. På motorns styrbordssida sitter en skruv med tillhörande slangbit på insprutningen. Bara att lossa skruven något varv och släppa ut bränslet i lämpligt kärl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 November , 2010 Får man som Yamahaägare snylta lite på tråden :-) Detta med att dränera , finns det även på min F250 från 2006 ? och är det påtalat att man ska göra detta !?!?! . Hittar tyvärr inget i manualen om detta . Det jag bara gör till vinterkonserveringen är att byta motoroljan filter, växelhusoljan, ut med stiften och sprutar i motorkonserveringsoljan CRC , fettar alla nipplar , jag tar även bort hela underhuset och ställer det inne i värmen . Jo jag ska kolla impeller mm . det var där av jag monterade bort underdelen ! mao .. är det något jag missat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 November , 2010 Jocke-SeaRay, jo även vi med Yamaha snurror ska enligt instruktionen dränera den så kallade ångseparatorn under vintern. Ångseparatorn är en liten tank på motorn där högtrycksbränslepumpen sitter. Om inte denna dräneras kan bensinen gucka till sej under vintern o skada pumpen. Man kan även slå bränslestabilisator i bensinen så klarar sej bensinen men många Yamaha-mekar jag pratat med rekommenderar att man dränerar trots stabilisator i bensinen. Just F250 modellen har en lite speciell ångseparator med gasåterföring. Det bör stå i din manual hur du gör, gör det iaf i manualen till min F150. Vad jag förstår gör du underhållet själv på motorn. Om du inte har en orginal Yamaha service manual så skicka mej ett meddelande, jag har lite tips hur man får fatt i en sån. Här är en länk med Yamahas senaste rekommendationer angående vinterförvaring. http://www.simyamaha.com/category_s/1847.htm Senast ändrad av jarb | 29 november 2010 | 22:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 November , 2010 Tack :-) .. jocke.lundgren@home.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 December , 2010 en bra proppcalkylator http://www.nsr-power.com/prop.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser